اعلام همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برای پیشگیری و کنترل بیماری های حیات وحش

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از اعلام همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برای پیشگیری و کنترل بیماری های حیات وحش استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی درنشستی که به منظور بررسی پتانسیل های ژنتیکی حیات وحش استان و ارائه راهکار های کنترل بیماری های قابل انتقال به دام در محل دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن اشاره بر اقدامات موثری که در خصوص کنترل بیماری های قابل انتقال از حیات وحش به دام دراستان صورت گرفته است گفت: نگاه پیشگیرانه محیط زیست،دانشگاه و دامپزشکی درمدیریت موضوع باعث شده که امروز به استناد آمار موجود ،خراسان رضوی درقیاس با سایر استانها درگیر مشکلات حاصل از انتقال بیماری های مشترک نباشد و تلفات چندانی را درحوزه دام و حیات وحش شاهد نباشیم.

وی ضمن اشاره به رویکرد موثر سازمان حفاظت محیط زیست در طرح مساله با مراجع آکادمیک و  تشخیص بیماریهای مشترک انسان و دام ،خواستار توسعه همکاری موثر دانشگاه در خصوص تشخیص آنفلو آنزا و بیماریهای حیات وحش شد .

همتی هرگونه همکاری مشترک را نیازمند برنامه ریزی های اصولی دانست و افزود:این اداره کل درصدد ایجاد زمینه همکاری های بلند مدت و برنامه ریزی استراتژیک درقالب انعقاد یک تفاهم نامه دوجانبه با دانشگاه است.

این مقام مسئول همچنین پیشنهاد طراحی پروتکل کار تیمی با مشارکت اداره کل دامپزشکی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد را داد و افزود:به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی درتوسعه سیاستهای کنترلی به دانشگاه ها و مراجع علمی اعتماد کرده و دست همکاری شان را می فشاریم.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست که با حضور جمعی از متخصصان و دامپزشکان مطلع و معاونان مربوطه برگزار شد،ضمن اشاره به حوزه فعالیت های مشترک فی مابین، آموزش و پژوهش را یک اولویت دانست و افزود:بهره مندی از پتانسیل های دوجانبه می تواند درپیشبرد فعالیت ها و سیاستهای متقابل بسیار تاثیر گذار باشد.

محسن ملکی ورود به موضوعات پژوهشی مرتبط را مستلزم طرح مسئله از سوی دستگاه های اجرایی دانست و افزود:اعلام معضلات موجود درحوزه محیط زیست طبیعی می تواند علاقمندی لازم را برای اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم آورد.

وی  ادامه داد : پس از طرح مسئله از سوی سازمانها، پروپوزال نویسی از سوی دانشجویان مستعد دانشکده انجام خواهد شد و دراین خصوص نیازمند همراهی سازمان محیط زیست در جذب حامیان مالی برای انجام پژوهش ها هستیم.

ملکی ضمن تاکید بر انعقاد تفاهم نامه همکاری های مشترک فی مابین و اعلام آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی درهفته پژوهش افزود: پژوهش درخصوص گونه های در معرض خطر انقراض دراولویت پروپوزال های دانشجویی قرار دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات