۸۰ درصد از ۶۱ پروژه فاز اول توسعه فرودگاه امام خمینی افتتاح شده است

۸۰ درصد از ۶۱ پروژه فاز اول توسعه فرودگاه امام خمینی افتتاح شده است

www.BanaNews.irمدیر کل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: ۸۰ درصد از ۶۱ پروژه ای که در فاز اول توسعه فرودگاه امام خمینی تعریف شده بود افتتاح شده است ضمن اینکه ۴۰ پروژه هم روی میز مذاکره با سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رضا قدیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،با بیان اینکه روند تکمیل فاز نخست فرودگاه امام خمینی و شروع فاز دو از سال ۱۳۸۷ شروع شد،افزود:در همین راستا ۶۱ پروژه برای تکمیل فاز اول تعریف شد که در حال حاضر بخش اعظم آن به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی نبود زیرساخت‌های اساسی از قبیل توسعه پروازها و ارائه تسهیلات بهتر به مسافران و پذیرش پروازهای بیشتر ،پارکینگ و سوخت گیری هواپیماها را از مشکلاتی ذکر کرد که امکان ارائه خدمات به مسافران را با محدودیت مواجه کرده بود.

قدیمی با بیان اینکه از سوی دیگر با توجه به تک بانده بودن فرودگاه امکان تعمیر اساسی و نگهداری مناسب باند فرودگاه وجود نداشت،اظهار داشت: تامین ماشین آلات آتش نشانی که ارتباط مستقیمی به ایمنی داشت و تجهیزات برف روبی از دیگر مواردی بود که باید با هدف ارتقاء خدمات رسانی به کار گرفته می شد.

وی عدم اختصاص فضای مناسب به نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی را ازدیگر مسائل و مشکلاتی ذکر کرد که فرودگاه امام خمینی با آن مواجه بود و گفت: باید به این موارد تجهیزات ترمینالی مثل راهرو متحرک، آسانسور، پله برقی، فضای عمومی داخل ترمینال و تامین هوای سرد و گرم را هم اضافه کرد.

وی در ادامه به مشکلات پارکینگ خودروها و نبود خط اتوبوس رانی اشاره کرد که عدم وجود آن در بیرون ترمینال مسافران را آزار می داد.

*۸۰ درصد از ۶۱ پروژه فاز نخست توسعه فرودگاه افتتاح شده است

مدیر کل فرودگاه امام خمینی(ره) ادامه داد: در قالب یک برنامه مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این پروژه‌ها تعریف و تشریفات مناقصه و سایر مسائل مرتبط انجام شد و امروز از ۶۱ پروژه ای که تعریف شده بود تا امروز ۸۰ درصد افتتاح و بهره برداری شده است به نحوی که امروز مشکلی از بابت سوخت، پارکینگ هواپیما و باند نداریم .

وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل باند دوم فرودگاه تاکسی وی را تبدیل به باند اضطراری کرده و باند اصلی در سال گذشته تعمیرات اساسی شد.

قدیمی با بیان اینکه تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه در فاز نخست چه در سطوح پروازی چه در سالن و چه در بیرون ترمینال رفع شده است، افزود: با اقدامات انجام شده رضایت مندی مردم به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است.

وی ادامه داد : مشکلاتی که پیش از این وجود داشت، مربوط به زمانی بود که روزانه ۵۰ پرواز انجام می شد در حالی که اکنون با وجود انجام روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز این مشکلات رفع شده است.

قدیمی در خصوص وضعیت افزایش پروازها هم گفت: با شرکت‌های زیادی مذاکره کرده و مسیرهای جدیدی تعریف شد،به نحوی که امروز تمام شرکت‌هایی که به صورت فوق العاده و غیر برنامه ای پروازهایی را به فرودگاه امام خمینی (ره) داشتند با مشاهده سطح خدمات ارائه شده تبدیل به پروازهای برنامه ای هفتگی و روزانه کردند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد افزایش پروازهای زیارتی سوریه و عتبات عالیات بودیم،گفت: روزانه قریب ۱۴ پروازبه عتبات عالیات اعزام می شود.

** بهره برداری از فاز اول ترمینال زیارتی و باند جنوبی فرودگاه شش ماهه اول سال ۹۱

مدیر کل فرودگاه امام خمینی با بیان اینکه تقاضای انجام پروازهای زیارتی باعث شد احداث ترمینال زیارتی در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: مصوبات لازم برای احداث این ترمینال اخذ و سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد که امیدواریم فاز اول این ترمینال در شش ماهه نخست سال ۹۱ به مرحله بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین برای رفع مشکل تک بانده بودن فرودگاه اقدامات لازم انجام شده و الان پروژه آن بالای ۵۰ درصد رشد دارد.

قدیمی پیش بینی کرد: در شش ماهه اول سال ۹۱ باند فرودگاه تکمیل و به مرحله بهره برداری برسد.

در ارتباط با مباحث سرمایه گذاری مثل جایگاه تشریفات اختصاصی برای مسافرینی که شرایط خاصی دارند، کرو ترمینال از دیگر پروژه‌هایی است که در صدد راه اندازی آن هستیم .

مدیر کل فرودگاه امام خمینی در ادامه از اقدامات انجام شده برای راه اندازی انبارهای گمرکی فرودگاه گفت و افزود: از بابت گمرک و نداشتن امکانات لازم مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند چرا که لازم بود بار مسافران به فرودگاه مهرآباد ارسال شود.

با همکاری گمرک جمهوری اسلامی انبارهای عمومی در فرودگاه راه اندازی شد و علاوه بر این یک انبار ۱۰ هزار متری در اختیار گمرک قرار گرفته و توسط بخش خصوصی تجهیز شد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشورادامه داد: با اقدامات انجام شده در سال گذشته چهار هزار میلیارد ریال بابت درآمد گمرکی به حساب خزانه واریز شد و این فقط یکی از بحث درآمدی فرودگاه بود.

** طی دو سال اخیر درآمدهای فرودگاه امام خمینی دو برابر شد

قدیمی با بیان اینکه طی دو سال اخیر درآمدهای فرودگاه امام خمینی دو برابر شد، اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان فقط درآمد وصولی داشتیم این در حالی است که قبل از آن درآمدهای فرودگاه درطول سال ۱۰ میلیارد تومان کل مبلغی بود که از درامدهای فرودگاه به حساب خزانه واریز می شد.

قدیمی ادامه داد:با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها به صورت درآمد- هزینه ای اداره می شود بنابر این درامد کسب شده بین فرودگاه‌های کشور تقسیم می شود مدیر کل فرودگاه امام خمینی تصریح کرد: در شرایط فعلی فرودگاه امام خمینی نه تنها به وضعیت درآمدی سر به سر رسیده، بلکه سود آوری بالایی هم داشته است.

**امسال پنج ملیون و ۵۰۰ هزارنفر مسافر از فرودگاه امام جابجا می شوند

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور درباره میزان جابجایی مسافر در سال گذشته هم گفت: در حالی که در سال ۸۶ این میزان دو میلیون نفر هم نبوده است، در سال ۸۹ بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر جابجا شدند از این فرودگاه جابجا شدند.

قدیمی در عین حال پیش بینی کرد میزان جابجایی مسافر در سال جاری حداقل به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

** ۴۰ پروژه فرودگاهی روی میز مذاکره با سرمایه گذاران بخش خصوصی

قدیمی در خصوص فاز دو توسعه فرودگاه امام خمینی گفت: بیش از ۴۰ پروژه در فرودگاه امام خمینی (ره) به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی شده و در حال مذاکره برای طی مراحل اجرایی آن هستیم.

وی در خصوص فاز دو طرح توسعه فرودگاه امام خمینی هم از ادامه مذاکرات با سرمایه گذاران خبر داد و افزود: احداث باند جنوبی فرودگاه،ترمینال زیارتی و هتل از برنامه‌هایی است که در فاز دو توسعه فرودگاه در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه مطالعات ترمینال دو فرودگاه هم در حال پیگیری پیگیری است.

*در برنامه پنجم توسعه هاب اول بار و هاب دوم مسافری در منطقه می شویم

مدیر کل فرودگاه امام خمینی همچنین گفت: این در حالی است که بر اساس مصوبه ای که سال گذشته در برنامه پنجم توسعه به تصویب رسید، فرودگاه امام خمینی در بخش حمل بار به هاب اول و در جابجایی مسافر به هاب دوم منطقه تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه زمینی به مساحت ۱۵۰۰ هکتار به این امر اختصاص یافت، ادامه داد: راه اندازی منطقه ویژه تجاری و معافیتهایی که در آن به صاحبان صنایع و تجار داده می شود موجب جذب سرمایه به فرودگاه شده و در نهایت دورنمای روشنی از این فرودگاه را ترسیم می کند.

قدیمی در خصوص برنامه های سال جاری توسعه فرودگاه امام نیز گفت: تکمیل ساختمان پل ارتباطی فازهای اول و دوم که بیش از ۷۰ درصد عملیات عمرانی آن انجام شده،تکمیل ساختمان گمرک به مساحت پنج هزار و ۲۰۰ متر از برنامه‌هایی است که در سال جاری به دنبال اجرای آن هستیم ضمن اینکه برای راه اندازی پاویون فرودگاه، پارکینگ طبقاتی و ترمینال کرو در حال مذاکره با سرمایه گذاران هستیم.

مدیرکل فرودگاه امام خمینی(ره) با بیان اینکه بخشی از مترو فرودگاه امام خمینی(ره) که احداث آن بر عهده وزارت مسکن و راه و ترابری است، پیشرفت مناسبی دارد، در عین حال از میزان پیشرفت بخشی از مترو که بر عهده شهرداری است اظهار بی اطلاعی کرد.

** مقابله به مثل با شرکتهای هواپیمایی مسافری غربی اقدامی لازم بود

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه با اشاره به اقدام به مقابله به مثل کشورمان در ندادن سوخت به هواپیماهای کشورهایی که از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی ممانعت می کنند نیز گفت:مقابله به مثل با هواپیماهای کشورهایی که به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی دهند تاثیری در درآمدهای ما ندارد چرا که رقم درآمدهای فرودگاه از سوخت رسانی به این شرکتها قابل توجه نیست ضمن اینکه مهمتر از درآمد کسب شده از سوخت رسانی، حیثیت کشور ماست.

** با تکمیل فازهای چهارگانه فرودگاه سالیانه ۹۰ میلیون مسافر جابجا می شوند

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور،توسعه فرودگاه امام خمینی در مجموع در چهار فاز تعریف شده است.

در فاز نخست که ظرفیت فعلی آن است ۴٫۱ میلیون نفر در سال جابجا می شوند در حالی که در فازهای دو،سه و چهار به ترتیب ۲۰ میلیون،۵۰ میلیون و ۹۰ میلیون نفر را هدف گذاری کرده است.

علاوه بر این در هدف گذاری انجام شده درحمل بارهم بالغ بر دو میلیون تن است که در طول سال باید به ده میلیون تن افزایش یابد .

** تنها ۷۰ میلیارد تومان از ۲۱۶ میلیارد تومان بودجه فرودگاه محقق شد

قدیمی در خصوص اختصاص بودجه سالیانه فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار داشت: در سال گذشته ۲۱۶ میلیارد تومان بودجه عمرانی به فرودگاه امام ابلاغ شد با این حال حدودحدود ۷۰ میلیارد تومان عملا به آن تخصیص یافت

وی ادامه داد: در سال جاری هم ۱۰۰ میلیارد تومان به توسعه عمرانی فرودگاه اختصاص یافته است که احتمالا بخشی از آن هم محقق نخواهد شد.

 

 

    نظرات