پایش میدانی زیستگاه مرال ( گاو کوهی ) در عرصه های طبیعی املش

با حضور میدانی و پایش زیست محیطی عرصه های جنگلی زیستگاه مرال توسط مامورین اجرائی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش ، سرشماری مرال در چهار ایستگاه نقاط جنگلی شهرستان انجام و پایان پذیرفت .

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان علی درویشی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش با اعلام این خبر گفت هرساله از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهرماه و در ایام گاوبانگی این حیوان ، با حضور مامورین در عرصه های جنگلی و بیتوته در داخل چادر صحرایی و بَرَک ( جایگاه چوبی اسکان موقت در جنگل ) و با مشاهده مستقیم و یا شنیدن بانگ مرالهای نر ، سرشماری و جمعیت تقریبی آنان برآورد می گردد .

مرال یا گاو کوهی با نام علمی ( Cervus   elaphus ) بزرگترین علفخوار جنگلهای انبوه پهن برگ خزان کننده شمال محسوب می شود ، مرالها دارای دست و پای بلند ، جثه بزرگ پوشیده از موهای قهوه ای کوتاه متمایل به خاکستری بوده و نرها شاخهای بلند و منشعب دارند که هرساله به تعداد شاخکهای آن افزوده می شود و شاخها هرسال می افتند و بلافاصله دوباره رویش می کنند .

درویشی افزود  اجرای طرح تنفس جنگلهای شمال و توقف استحصال و بهره برداری چوب از عرصه های جنگلی و خروج نیروی انسانی ، ماشین آلات  و چهارپایان استفاده در حمل چوب از داخل جنگل ، علاوه بر تثبیت و پایداری جمعیت گونه های درختی و زیست بومهای هیرکانی ، آرامش دوباره در پناهگاه و زیستگاه مرال بوجود آمده و این زیستگاههای جنگلی بکر به بهشت مرالها تبدیل گردیده اند و خاموشی صدای اره های موتوری در قطع درختان ، در حقیقت نویدبخش بهار مرالها در فصل خزان طبیعت است و شنیدن شبانه بانگ این حیوان و جولان آنها در عرصه های جنگلی در سالهای اخیر و افزایش چشمگیر جمعیت این گونه درطبیعت و ثبت تصاویر در مناطق ، موید تثبیت جمعیت این گونه ارزشمند حمایت شده در زیستگاههاست و نقش همیاران محلی محیط زیست و حفاظت جنگل و مشارکت و همراهی جوامع محلی حاشیه زیستگاه مرال و نیز آموزش و گشت میدانی در عرصه های جنگلی حضور دامداران و انجام ماموریتهای اجرائی گشت و کنترل مناطق و بیتوته در زیستگاه این گونه در طول سال ، در پیشگیری از جرم و جلوگیری از تخلفات شکار توسط شکارچیان غیرمجاز ، موثر می باشد .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش خاطر نشان کرد شهرستان املش گنجینه ارزشمند تنوع زیستی و تاریخی با گونه های شاخص جانوری پلنگ ، خرس قهوه ای ، مرال ، شوکا و ... و انواع پرندگان و خزندگان و گونه های گیاهی راش ، ممرز ، سرخدار ، افرا ، شیردار، شمشاد و... می باشد . لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات