اختصاص ۸۵۰ میلیارد ریال برای مقابله با آثار خشکسالی در زیستگاه ها و تالاب های کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ مصطفی کیا کجوری، رییس مرکز برنامه ریزی،تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، درباره این موضوع گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال آبی گذشته و مشکلات ناشی از کم‌آبی و بحرانی شدن وضعیت زیستگاه‌ها و تاثیر آن بر حیات‌وحش، بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، هیئت دولت در جلسه تاریخ اول مهرماه ۹۷ با اختصاص مبلغ ۸۵۰ میلیارد ریال برای مقابله با خشک‌سالی و تعدیل اثرات آن در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرد.

کیاکجوری گفت: از جمله مهم ترین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این موضوع می‌توان به بهسازی و لایروبی چشمه‌ها، احداث آبشخور در مناطق تحت مدیریت، احداث منابع ذخیره آب، تامین نیاز علوفه حیات‌وحش، پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری در حیات‌وحش و حفاظت و احیای تالاب‌های در معرض خطر اشاره کرد.

اختصاص مبلغ ۸۵۰ میلیارد ریال برای احیای تالاب انزلی

رییس مرکز برنامه ریزی،تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش آب ورودی رودخانه‌ها به تالاب انزلی در سالهای اخیر گفت: با ورود پساب صنعتی، کشاورزی و انسانی، انباشته شدن رسوبات و ورود گیاهان غیربومی و مهاجم، ادامه حیات برای تالاب انزلی دشوار شده است. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر عمق تالاب از میانگین ۱۱ متر به ۳ متر کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: به‌منظور احیای تالاب، سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی طرحی را تهیه و به سازمان برنامه ‌و بودجه ارائه داد. پس از نشست‌های مشترک کارشناسی با سازمان برنامه ‌و بودجه، طرح نهایی شده و در جلسه چهارم مهرماه امسال هیئت دولت، مبلغ ۸۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران (به نسبت مساوی) برای احیای تالاب انزلی به تصویب رسید.

کیاکجوری در پایان گفت: روش بکار گرفته شده در این طرح، روش زیست پالایی تسریع یافته است. این روش  باهدف افزایش حجم آبگیری تالاب به میزان ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب، کاهش عمق لجن به میزان متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، شفافیت آب و عمق نفوذ نور برای بازگشت حیات در تالاب است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات