ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه تشکیل شد

ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه تشکیل شد

[if gte mso ۹]>

ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه تشکیل شد

به گزارش نارستان، مهندس "عباسعلی نظیری" معاون اداره کل مدیریت بحران استان مرکزی در جلسه تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری ساوه گفت: تجربه نشان داده است که شهرداری ها همواره از نقش موثر در حوادث و سوانح، چه از نوع انسان ساز و چه با منشا طبیعی برخوردار بوده اند و غلبه بر حادثه و سانحه بدون اتکا به توان شهرداری ها امکانپذیر نمی باشد.

وی بیان داشت: موضوع مدیریت بحران کاهش ریسک و آسیب‌پذیری در برابر زلزله و سوانح طبیعی در شهرها و مناطق جمعیتی از اهمیت زیادی برخوردار است و تمامی سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید با یکدیگر در جهت دستیابی به اهداف پیشگیری، آمادگی و مقابله همکاری و تعامل داشته باشند که در این میان نقش شهرداری با توجه به توان بالا، قابل توجه است.

مهندس نظیری ابراز داشت: وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و طوفان اغلب تاثیرات مخربی بر سکونتگاه‌های انسانی گذاشته و ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را ویران و عوارض اجتماعی و اقتصادی پر دامنه‌ای بر جوامع تحمیل کرده است که در کشورما نیز ۳۳ مورد بلای طبیعی وجود دارد که استان مرکزی ۱۷ مورد آن را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، دانشی تحت عنوان «مدیریت بحران» را که ریشه در دانش مدیریت و چارچوب‌های نظری حاکم بر آن دارد، به وجود آورده است که این دانش به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که قبل، هنگام و بعد از وقوع حوادث، جهت کاهش اثرات و آسیب‌پذیری احتمالی ناشی از بروز آنها انجام گیرد.

معاون اداره کل مدیریت بحران استان مرکزی افزود: امروزه افزایش ظرفیت تحمل شهرها در مقابل حوادث و بلایای طبیعی به عنوان «تابآوری» شهرها مورد توجه محققان قرار گرفته است و ما نیز قصد داریم با تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها با مسئولیت شهرداری، تاب آوری شهرها را در حوادث غیر مترقبه استان مرکزی بالا ببریم.

وی هدف از تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری را تجهیز امکانات و توان برای اجرای مراحل چهار گانه مدیریت بحران ذکر کرد و بیان داشت: نخستین مرحله مدیریت بحران پیشگیری می باشد و شامل مجموعه اقداماتی است که با هدف وقوع حوادث و یا کاهش آثار زیانبار آن ، سطح خطر پذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش دهد.

به گفته مهندس نظیری، آمادگی دومین اصل از این چرخه و شامل مجموعه اقداماتی است که توانایی جامعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می دهد که شامل جمع آوری اطلاعات، برنامه ریزی، سازماندهی، ایجاد ساختارهای مدیریتی آموزش، تامین منابع و امکانات، تمرین و مانور است.

وی مقابله را از دیگر مراحل چهارگانه مدیریت بحران دانست و گفت: مقابله انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات جان و مال انسان ها ، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می شود و عملیات مقابله شامل اطلاع رسانی، هشدار، جستجو، نجات و امداد،بهداشت ، درمان، تامین امنیت، ترابری، ارتباطات فوریت های پزشکی، تدفین، دفع پسماندها، مهار اتش، کنترل مواد خطرناک، سوخت رسانی، برقراری شریان های حیاتی و سایر خدمات اضطراری ذیربط است.

وی ادامه داد: بازسازی و باز توانی از دیگر مراحل این چرخه است که شامل کلیه اقدامات لازم و ضروری پس از وقوع بحران است که برای گذراندن وضعیت عادی به مناطق آسیب دیده با در نظر گرفتن ویژگی های توسعه پایدار، ضوابط ایمنی، مشارکت های مردمی و مسائل فرهنگی ، تاریخی، اجتماعی منطقه اجتماعی انجام می گیرد و مجموعه اقداماتی است که جهت بازگرداندن شرایط جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آسیب دیدگان به حالت طبیعی به انجام می رسد.

مهندس محسن خاکباز معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه نیز دراین جلسه گفت: موضوع مدیریت بحران به دلیل آنکه با جان و مال مردم در ارتباط است از اهمیت ویژه این برخوردار می باشد و تاکنون حدود ۶۰ درصد از حوادث غیر مترقبه دنیا در کشور ما تجربه شده است.

وی بیان داشت: توجه به چرخه چهارگانه مدیریت بحران بهترین راه برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه است و همواره باید باور داشته باشیم که وقوع حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی دور از ذهن نیست.

" محسن فیاضی" رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ساوه نیز دراین جلسه بر آمادگی جهت مقابله با هرگونه شرایط غیرعادی به ویژه پدیده ال نینو در این شهر تاکید کرد و ابزار داشت: با توجه به این که منطقه ایران از اقلیم های مختلفی تاثیر می گیرد، پدیده ال نینو که در پیش بینی ها به آن اشاره شده به دلیل فاصله ما از استوا ، روی کشور تاثیرات جانبی می گذارد.

وی افزایش بارش بیش از نرمال در پاییز و سرمای احتمالی در زمستان را به عنوان بخشی از تاثیرات احتمالی این پدیده در کشور یاد کرد، افزود: بزرگترین خطر این است که باور کنیم که اتفاق نمی افتد و بلایای طبیعی ما را غافلگیرد کند لذا باید از در جهت ارتقای آمادگی تلاش نماییم.

دکتر "کامران جوادی" شهردار ساوه نیز در این جلسه با بیان اینکه دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری ها در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور مورد تصویب قرار گرفته است، یادآور شد: این دستورالعمل به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و با هدف ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف قانونی شهرداری‌ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به‌گونه‌ای که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش‌های اساسی شهر ایجاد نماید مورد تصویب قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فعالیت های این ستاد باید درچهار مرحله پیشگیری، آمادگی ، مقابله و بازتوانی، متمرکز و تخصصی شوند، افزود: جدیت در وظائف ستاد مدیریت بحران شهرداری و همچنین برگزاری مرتب نشست ها موجب آمادگی اعضای این کارگروه در مقابله با حوادث غیر مترقبه می گردد.

دکتر جوادی ابراز داشت: اگر می خواهیم از وضعیت موجود بهتر باشیم باید همواره اقدامات عملی و عملیاتی را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم که جمع آوری اطلاعات نسبت به داشته ها و امکانات و برگزاری دوره هایی آموزشی مختلف نخستین گام برای تحقق این امر است.

در پایان این جسله دکتر جوادی شهردار به عنوان رئیس ستاد ، مصطفی احمدی جانشین شهردار، جعفر حسینی دبیر ستاد و علی طاهری به عنوان جانشین دوم معرفی و احکام سایر اعضای این ستاد به آنان اعطا گردید.

[if gte mso ۹]> Normal ۰ false false false EN-US X-NONE AR-SA لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساوه

    منبع خبر

    شهرداری ساوه

    شهرداری ساوه

    شهرداری ساوه یک شهرداری در شهر ساوه می باشد

      نظرات