تدوین برنامه جامع شهر اصفهان آغاز شد

تدوین برنامه جامع شهر اصفهان آغاز شد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان به نقل از خبرگزاری ایمنا ، احسان مالکی‌پور، کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای شهر و نماینده این نهاد در کمیته اجرایی برنامه جامع‌ شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان اولین شهری است که قرارداد برنامه جامع آن با رویکرد جدید توسط اداره راه و شهرسازی استان اصفهان منعقد شده و به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده است.

وی با بیان اینکه شرکت مشاور برای تدوین طرح جامع شهر اصفهان  کار خود را آغاز کرده است، افزود: شورای شهر و شهرداری اصفهان تفاهم‌نامه تدوین برنامه جامع را با وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان امضا کرده و طرفین با اعتماد و همکاری متقابل در صدد بسترسازی برای مشارکت همه ذی‌نفعان هستند.

به گفته این کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان یکی از خروجی‌های اصلی برنامه جامع که باید مورد اجماع همه ذی‌نفعان باشد، چشم‌انداز توسعه شهر اصفهان خواهد بود.

وی یادآور شد: تدوین چشم‌انداز برنامه جامع مورد حمایت شورا است ولی مجوز فراخوان و تدوین هرگونه چشم‌انداز دیگری برای شهر و یا شهرداری توسط شورای شهر صادر نشده است و چنین کاری بدون نظر مساعد شورا بی‌معنا خواهد بود.

برنامه جامع اصفهان با مشارکت همه اقشار جامعه تدوین می‌شود

همچنین حسین قانونی، دبیر مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز در این باره اظهار کرد: مدل مشارکت ذی‌نفعان در فرایند تهیه برنامه جامع بر اساس واقعیت‌های موجود جامعه عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: این مدل بر اساس سطوح مختلف مشارکت تنظیم شده و در هر سطح، ذی‌نفعان بر اساس شرایط و ملاحظات اجرایی از طریق فنون متنوعی همچون جلسات کانونی و پرسش‌نامه مشارکت خواهند داشت.

این دانش‌آموخته برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه گروه‌های مختلف ذی‌نفعان از جمله سمن‌ها، تشکل‌های صنفی، احزاب و تشکل‌های سیاسی، دستگاه‌های مدیریت شهری و شهروندان در فرایند تدوین برنامه مشارکت خواهند داشت، افزود: قریب به ۶۰ جلسه گروه کانونی با موضوعات مختلف اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و ... پیش‌بینی شده‌اند که شروع این جلسات از مهرماه خواهد بود.

وی تاکید کرد: از آنجا که برنامه جامع در مرحله تشخیص در مقیاس کلان شهری قرار دارد، مشارکت مردم بر اساس الگوهای نوین مشارکت همچون اجماع‌سازی، برنامه‌ریزی مبتنی بر کنش ارتباطی و ... ضرورتی پیدا نمی‌کند. اما در این مرحله نیز تلاش شده از طریق الگوهای مشارکت نمایندگی، نیازها و دغدغه‌های مردم در شناسایی مسائل کلان مجموعه شهری اصفهان مورد توجه قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

    منبع خبر

    شورای شهر اصفهان

    شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

      نظرات