جلسه هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها برگزار گردید

جلسه هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها برگزار گردید

مورخ ۹۷/۰۸/۰۱ در محل شرکت گاز استان جلسه ای با حضور مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مهندس علوی مدیر عامل شرکت گاز استان ، مهندس شفیعی مدیرکل سازمان استاندارد، مهندس ربانیفرد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و مهندس طاهری اصل رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، معاونین و مدیران استان برگزار گردید.

مهندس علوی با اشاره به این مطلب که تعداد قابل توجهی موتورخانه در شهر اصفهان بالاخص موتورخانه های ساختمان های اداری وجود دارد افزود: بحث بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها و کاهش آلاینده ها از اهمیت بالقوه ای برخوردار است و با توجه به اینکه اخذ گواهینامه معاینه فنی موتورخانه ها الزامی می باشد، تنها برخی از ساختمان های دستگاه های دولتی و غیر دولتی اقدام به دریافت این گواهینامه کرده اند و متاسفانه اکثریت این موضوع را جدی نگرفته اند و اقدامی در این خصوص نداشته اند. مهندس علوی در ادامه گزارشی از وضعیت گاز مصرفی استان و موتورخانه ها ارائه داد و خاطر نشان کرد که  بیش از ۶/۹۹ درصد شهرها و روستاهای استان دسترسی به گاز دارند  ولی مصرف گاز استان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و پیش بینی می شود به ۵/۲۲ میلیارد مترمکعب برسد. ایشان افزود: بر اساس قوانین مصوب و الزام آور، همه مصرف کنندگان گاز ملزم به انجام معاینه فنی موتورخانه ها می باشند .

آقاى مهندس شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز هدف از برگزاری این جلسه را  مصرف بی رویه انرژی در ساختمان ها، آلاینده ها و غیر استاندارد بودن موتورخانه های دستگاه های اجرایی بیان نمود وگفت : مدیریت بحران استانداری وظیفه هماهنگی بین دستگاه ها و نظارت بر عملکرد آن ها در این خصوص را دارد. وی در ادامه ضمن ارائه شرح مختصری از عملکرد برخی از دستگاه ها برای کاهش آلودگی هوا، در خصوص طرح جامع کاهش اثرات آلاینده ها توضیحاتی را ارایه دادند .

مهندس شفیعی مدیرکل سازمان استاندارد اصفهان نیز با تاکید بر این موضوع که تمامی موتورخانه ها بالاخص موتورخانه های ساختمان های بخش دولتی باید از نظر مصرف بهینه انرژی استاندداردسازی شوند و پیگیری این موضوع برعهده سازمان استاندارد و محیط زیست می باشد گفت : متاسفانه در این مدت فقط ۷ موتورخانه در اصفهان مورد ارزیابی و معاینه فنی قرار گرفته است که از علل اصلی آن می توان به عدم همکاری دستگاه های دولتی و نبود فرهنگ سازی و تامین اعتبار برای این موضوع اشاره کرد.

ایشان با ذکر این نکته که در کشور فقط ۷ شرکت بازرسی در زمینه معاینه فنی موتورخانه مورد تایید و دارای صلاحیت فعال می باشند از مهندسین تاسیسات در سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بخش طراحی موتورخانه ها خواست رعایت استاندارد را در الویت قرار دهند چرا که در بخش ساختمان تنها ۴۰ درصد  مصالح و تجهیزات دارای تاییدیه سازمان استاندارد می باشند و مورد استفاده قرار میگیرند.

مهندس ربانیفرد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت : ما ناظرین را مکلف کرده ایم تا از مصالح استاندارد استفاده  نمایند ولی می بایست مصالح و تجهیزات ساختمانی موجود در بازار نیز استانداردسازی شوند. وی افزود در زمینه ساخت و ساز، مهندسین طراح و ناظر براساس مقررات ملی ساختمان  عمل می کنند ولی در این بین متاسفانه برخی از مالکان برخلاف قوانین رفتار میکنند که این موضوع نیازمند فرهنگسازی میباشد.

مهندس طاهری اصل رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و عضو هیات مدیره سازمان با اعلام این خبر که فقط در اصفهان حدود ۵ هزارموتورخانه وجود دارد افزود : در زمینه معاینه فنی موتورخانه ها در کل کشور تنها ۷ شرکت فعال می باشند که این  شرکت ها قطعا توانایی معاینه فنی و بهینه سازی انرژی  بیش از ۶۰۰ هزار موتورخانه در سطح کشور را ندارند. ایشان مشکل اصلی استان در زمینه انرژی را بخشی نگری دانست و بیان داشت : هر دستگاهی قصد دارد تنها به شرح وظایف خود عمل کند درحالیکه بخش انرژی بحث ملی می باشد و میبایست فرابخشی نگاه شود و تمامی دستگاه های مرتبط در کنار یکدیگر عمل نمایند.

مهندس طاهری اصل با اشاره به ماده ۴ آیین نامه صرف جویی مصرف انرژی در ساختمان ها توسط هیئت وزیران گفت: هدف از انعقاد تفاهم نامه پنج جانبه بین دستگاه های استان در واقع هیچ تضادی با برنامه های سازمان استاندارد ندارد بلکه می تواند برنامه های این سازمان و همچنین اداره محیط زیست را برای پیشبرد کاهش مصرف انرژی موتورخانه ها تسهیل نماید. وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان قصد دارد تا با پشتوانه متخصصین خود در زمینه ممیزی انرژی ساختمان ها با اولویت ارتقاء کارآیی موتورخانه ها اقدام نماید که بر اساس همین موضوع دو تفاهم نامه در سطح کشور و در سطح استان اصفهان منعقد گردید تا بحث ممیزی انرژی در اصفهان با پشتوانه ۴۰۰ بازرس و ممیز انرژی  که تمامی دوره های آموزشی مورد نیاز در زمینه انرژی را گذرانده اند به صورت پایلوت انجام گیرد .

عضو مکانیک هیات مدیره سازمان گفت : متاسفانه تا کنون از ظرفیت مهندسان استفاده نشده در حالیکه این مهندسان می توانند بهترین بازوان برای انجام امور انرژی در سه بخش معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و ممیزی انرژی ۵ هزار موتورخانه در سطح استان اصفهان باشند که این موضوع نیازمند حمایت استانداری اصفهان و همکاری تمامی دستگاه های استان می باشد. وی هزینه ممیزی انرژی ساختمان ها که توسط ۴۰۰ بازرس و ارزیاب انرژی نظام مهندسی ساختمان و  براساس تعرفه مصوب هیئت ۴ نفره صورت میگیرد را بسیار کمتر از هزینه معاینه فنی موتورخانه توسط ۷ شرکت فعال که همگی در خارج از اصفهان مقیم هستند دانست و بیان داشت : قطعا همانگونه که مهندسین سازمان نظام مهندسی در بحث بازرسی گاز موفق بودند و اثرات چشمگیر بازرسی انها از زمانی که بازرسی گاز به نظام واگذار شد مشخص است در بخش ممیزی انرژی و ارتقای کارایی موتورخانه ها نیز قطعا کارنامه درخشانی خواهند داشت و همچنین میتوانند در مباحث کنترل استاندارد نیز به عنوان بازوی اجرایی سازمان استاندارد قرار گیرند.

درپاین جلسه مقرر گردید که :

  1. اداره استاندارد اصفهان موضوع بازرسی و معاینه فنی موتورخانه ها را پیگیری نماید و با اشاره به مصوب هیئت وزیران بصورت مجدد به تمامی دستگاه ها و ادارات الزام آور بودن اخذ گواهینامه معاینه فنی موتورخانه ها را ابلاغ نماید و همچنین شرایطی را فراهم آورد تا شرکت های استانی در زمینه بازرسی معاینه فنی موتورخانه ها تقویت و افزون گردند.
  2. سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای اجرای تفاهم نامه منعقد گردیده میبایست جلسات کارگروه مذکور را بصورت دوره ای هر دو ماه یکبار و با حضور نماینده های اداره استاندارد و محیط زیست برگزار نماید و برای هرچه سریعتر اجرا شدن ممیزی انرژی ساختمان های دستگاه های استان اقدام نماید.
  3. شرکت گاز استان و شرکت های برق می بایست دستورالعمل بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها را به استانداری اعلام نماید تا به همه دستگاه ها اطلاع رسانی گردد.
  4. تعرفه ممیزی انرژی نیز در اسرع وقت مجددا تایید و نظام مهندسی نسبت به انجام ممیزی فعال گردد، در این راستا اداره کل راه و شهرسازی نیز اقدامات لازم را مبذول نماید.
  5. نامه ای از طرف استانداری به تمامی ارگانها ابلاغ تا در راستای ممیزی انرژی موتورخانه ها   اقدام نمایند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان یک انجمن در شهر اصفهان می باشد

      نظرات