وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی بر مسکن و باز آفرینی شهری بعنوان اولویت اول برنامه‌های خود تاکید کرد

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی بر مسکن و باز آفرینی شهری بعنوان اولویت اول برنامه‌های خود تاکید کرد

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس، با تشریح برنامه‌های خود برای وزارتخانه مذکور، اظهار کرد: مهمترین محور برنامه‌ای که در تدبیر دولت وجود دارد، توجه به بحث مسکن است و با توجه به اینکه حوزه ساخت و ساز، عمران و ساختمان سهم قابل ملاحظه‌ای در اشتغال، تولید و رونق اقتصادی دارد، لذا مسکن می‌تواند به عنوان یک محرک اقتصادی از یکسو و دغدغه بزرگ اقشار کم درآمد را برطرف کند .

وی افزود: مسکن در اولویت اول برنامه‌های بنده است و امیدواریم بتوانیم برای حمایت از اقشار کم درآمد جریان رونق مسکن را به یک شاخص پایدار تبدیل کنیم و به یک رویه اعتمادساز بازگردیم .

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های کاری من بازآفرینی شهری است، چرا که در شهر‌ها بافت‌های فرسوده و مناطق آسیب پذیر بسیاری وجود دارد که قابل احیا هستند و می‌توان به مرمت آن‌ها به بازسازی شهر‌ها کمک کرد .

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: مناطقی که قابل نوسازی هستند، مطابق ضوابط شهرسازی باید نوسازی شوند .

وی ادامه داد: محور سوم برنامه‌های بنده موضوع مناطق محروم و راه‌های روستایی است و سعی می کنیم با توجه به نیاز‌های این مناطق، و با ساماندهی و تامین منابع از سوی مجلس در لوایح قانونی بتوانیم این مناطق را به یک روال عادی بازگردانیم .

اسلامی گفت: همچنین باید اصلاح ساختار صورت بگیرد تا لایه‌های مدیریتی کوچک شود و با مناسب‌سازی فعالیت‌ها بتوانیم راه را برای اخذ مجوز‌ها در موسسات گوناگون تسهیل کنیم .

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در هر صورت اجاره مسکن تابع از بازار مسکن نیست، بلکه از شرایط اقتصادی تاثیر می‌پذیرد؛ لذا پاسخ واقعی بنده همان اولویت اولم است و معتقدم که باید تولید مسکن برای اقشار کم درآمد ایجاد شود .

اسلامی تاکید کرد: تولید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای که سرمایه‌هایی که در دست اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد را در جهت تولید مسکن و عرضه آن استفاده کنیم. امیدواریم این جریان پرشتاب افزایش نرخ مسکن را کنترل کند .

وی ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون صنعت هوایی همواره دچار تحریم‌هایی بوده و این بار اولی نیست که ما مورد تحریم قرار می‌گیریم و این صنعت با توان متخصصین و ظرفیت‌های گوناگون و متنوعی که دارد، دوره‌های تحریم گذشته را طی کرده و این دوران را نیز پشت سر خواهیم گذاشت .

اسلامی افزود: در دوره‌های پیش سن ناوگان‌های ما به مراتب بالاتر بود و کیفیت، ساختار‌ها و ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف هوایی باعث شده تا قابلیت‌های ما افزایش پیدا کند و آسیب‌پذیری کمتری داشته باشیم .

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: برخی از واحدهای مسکن مهر دارای مشکلاتی بوده و مسائلی دارد که باید با همکاری بین بخشی و تعامل بین دستگاه‌ها حل شود .

وی ادامه داد: برخی از واحد‌های مسکن مهر نیمه‌تمام است و با توجه به شرایط تورمی موجود و مابه‌التفاوت‌ها دچار مشکل شده‌ایم که باید با تدبیر و سیاست‌های مناطق، تصمیمات متناسبی گرفته شود .

اسلامی بیان کرد: برخی از مسکن‌های مهر دارای تسهیلات زیربنایی نیستند که باید با توجه به شرایط اقتضایی و هماهنگی‌های لازم مشکلات آن‌ها حل شود البته این خانه‌ها بدون متقاضی هستند که لازم است مشکلات این واحد‌ها حل شود .

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: حمل و نقل جاده‌ای ما خصوصی‌ترین وضعیت در بخش حمل و نقل است که توسط مردم اداره می‌شود. ما باید ۳ موضوع را در دستور کار قرار دهیم و جزء برنامه‌های بنده است که آن را اعلام کرده‌ام .

وی خاطرنشان کرد: یکی از این مسائل ساده‌سازی مقررات است تا مردم بتوانند کسب و کار خود را به صورت روان انجام دهند .

وزیر پیشنهادی وزارت راه تصریح کرد: به دلیل عدم تناسب بین هزینه‌ها و درآمد‌ها دچار مشکلاتی شدیم که که طی جلسه‌ای با آقای آخوندی و کارگروهی مشکلات بررسی شده و امیدواریم که بتوانیم اقدامات و تصمیمات گرفته شده را به ثمر برسانیم .

اسلامی گفت: با توجه به سن ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باید با اتخاذ یک سیاست در دولت و هماهنگی با وزارت صمت و اقتصاد و دارایی با حرکتی هماهنگی ، برنامه ۵ ساله برای برای توسعه ناوگان حمل و نقل پایه‌گذاری کنیم .

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: بنده از ۲ روز پیش در مجلس هستم و با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها جلسات متفاوتی داشته‌ام و بطور طبیعی روال در مجلس این است که نامزد‌های وزارتخانه‌ها برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و نمایندگان نیز نظرات خود را درباره فرد و آن دستگاه تشریح می‌کنند .

اسلامی ادامه داد: در هر صورت روند تعاملی وجود دارد، سکونت ،فعالیت و حرکت جزء زندگی مردم است و آن را شکل می‌دهد و وزارت راه و شهرسازی نقش عمده‌ای در این امر دارد و امیدواریم که با هماهنگی ۴ وزارتخانه دیگر بتوانیم با سیاست‌های هماهنگ حرکت را به گونه‌ای ساماندهی کنیم که بتوانیم به یک روال طبیعی و استمراری بازگردانیم .

وی گفت: راه‌حل‌ها باید همیشه متناسب با مسئله باشد و ما اگر راه‌حل عمومی و کلی برای موضوعی که در جغرافیای ایران شرایط متفاوتی دارد ارائه دهیم راهی از پیش نخواهیم برد، نباید اجازه دهیم که مسکن به عنوان یک کالا شناخته شود. بلکه باید در سیاستی پایدار این شاخصه را به عنوان سرپناه تعریف کنیم یا اقشاری که به مسکن نیاز دارند آن را برای خود آرزویی دست نیافتنی ببینند .

اسلامی اظهار کرد: ما باید با استفاده از تجارب گذشته سیری را ایجاد کنیم که مردم بتوانند تاثیر آن را ببینند؛ و قبول دارم که شرایط فعلی از لحاظ پرداخت اجاره بها شرایط غیرقابل قبول است و باید واقع بینانه و صادق بینانه برنامه ریزی را به گونه‌ای دنبال کنیم که اقشار جوان بتوانند صاحبخانه شوند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

    اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات