زلزله غرب کرمانشاه، کابوسی که یکساله می شود

زلزله غرب کرمانشاه، کابوسی که یکساله می شود

به گزارش بحران نیوز و به نقل از ایرنا ؛ ۲۱ آبان ماه ۹۶ که آغاز شد هیچکس نمی دانست که در اواخر آن روز قرار است چه رخدادی اتقاق بیفتد ، همه از کودک ، بزرگ و پیر و جوان روز را با خوشی آغاز کردند ، ولی ناگاه شبش دیگر شب نبود ، قهر زمین و زلزله ای که بزرگی آن خیلی از استان های کشورمان را لرزانده بود ، از عمق فاجعه ای بزرگ خبر می داد.

به گفته کارشناسان ، قدرت و بزرگی زلزله غرب کرمانشاه به اندازه چند برابر تخلیه انرژی بمب اتمی بود و این شد که هزاران تن را بی خانمان ، صدها کشته و هزاران نفر را نیز مجروح کرد.
زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله ، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
پس از زلزله قدرتمند ۲۱ آبان پارسال ، بیش از پنج هزار پس لرزه که همچنان نیز ادامه دارد زندگی را برای مردم غرب کرمانشاه سخت و طاقت فرسا کرده ، پس لرزه هایی با قدرت پنج و ۶ ریشتر حکایت از روزهای سخت برای مردم شهرستان های قصرشیرین ، سرپل ذهاب ، گیلانغرب و ثلاث باباجانی و حتی شهرهای دیگر استان دارد.
۱۱ ماه و ۱۳ روز از زمان وقوع زلزله پارسال می گذرد و این مدت را تنها کسانی درک می کنند که در مناطق زلزله زده زندگی می کنند ، شب ها و روزهایی که هرلحظه دلت می لرزد و آرامش روحی و روانی نداری و هر آن خاطرات تلخ زیر آوار ماندن عزیزان و خراب شدن سرپناه در ذهنت تداعی می شود.
زمین که تکان می خورد گویی منتظری باز هم آنچنان اتفاقی بیفتند که همه شهر را ببلعد ، زیرا مردم زخم خورده اند و در این یکسال سختی کشیده اند و به چهره بسیاری که بنگری ، می بینی در یکسال به اندازه ۱۰ سال پیر و ناتوان شده است.
بیشتر مردم مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه را که می بینی اگرچه در ظاهر شاید سرپا هستند و همتشان را دوباره برای ساختن سرپناهی جدید و یک زندگی نو جزم کرده اند ، اما گویی باید چندین و چند سال بگذرد که این فاجعه بزرگ را به فراموشی بسپارند ، تازه آن هم اگر پس لرزه ها بگذارند.
همین هفته گذشته بود که زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۹ دهم ریشتری قصرشیرین را لرزاند و بازهم باعث وحشت مردم منطقه شد.
پس لرزه ها می آیند و این پس لرزه ها در بلند مدت می تواند حادثه آفرین باشد ، زیرا پایه های منازل نیز کم کم سست می شود و مردم از این می ترسند که مبادا دوباره آنچه را که از نو ساخته اند با قهر زمین در یک آن دوباره به ویرانه ای تبدیل شود.
مرزنشینان غرب کرمانشاه در عین حال که خیلی مقاوم و باصلابت هستند اما خیلی مظلومند و هرآنچه که از بحران بوده است را در چند سال گذشته و به ویژه در یکسال اخیر تجربه کرده اند.
به عنوان مثال در قصرشیرینی که هم اکنون ما در آن زندگی می کنیم ، ابتدا بحران جنگ و آوارگی بوده و پس از آن بسته شدن مرز و بحران اقتصادی در طول سال ها به کرات تکرار شده ، بحران سیل و زلزله ، همین چند روز پیش بود که تندباد ۱۲۰ کیلومتری نیز نمکی شد بر زخم هایی که در طول چند سال هنوز بر پیکره مردم این منطقه مرزی التیام نیافته است.
اکنون با همه ترس هایی که مردم از شنیدن و آمدن ماه آبان دارند ، اما یک چیز به خوبی روشن است و آن هم تلاش برای پاک کردن همه خرابی هایی که ناشی از قهر زمین بوده است.
اکنون با گذشت ۳۴۸ روز از زلزله ، بسیاری از مردم در منازل تازه ساخت زندگی جدیدی را آغاز کرده اند ولی هنوز بسیاری از مردم در کانکس به سر می برند و هنوز برخی نتوانسته اند سرپناهی برای عزیزانشان با توجه به سرد شدن هوا درست کنند.
اگر چه دولت خدمات بسیاری را به زلزله زدگان ارائه کرده است و بسیاری از نهادها و خیران نیز به کمک زلزله زدگان آمده اند ، اما هستند مستاجران قشر ضعیفی که به دلیل فقر و نداشتن سرمایه کافی ، دومین زمستانشان را باید در کانکس و یا چادر بگذرانند.
در یکسال گذشته مقامات ارشد کشوری و لشکری سفرهای بسیاری به مناطق زلزله زده انجام داده اند و دغدغه همه کسانی که به این مناطق سفر کرده اند نیز فراهم کردن شرایطی مناسب برای زلزله زدگان و انجام سریع بازسازی بوده است.
از استان های مختلفی به کمک زلزله زدگان آمده اند و همه و همه عزمشان را جزم کرده اند تا مبادا زلزله زدگان غبار بی کسی چشمانشان را تر کند و یا کمرشان خم بماند.
اگرچه مردم این مناطق به داغ و سختی عادت دیرینه دارند ، اما داغ کابوس ناتمام زلزله به زعم خودشان داغی است که هیچگاه التیام نمی یابد.
با وجود همه کم و کاستی هایی که اکنون در مناطق زلزله زده وجود دارد، اما به دور از انصاف است که خدمات ارائه شده توسط دولت در این مدت را نادیده گرفت و اینکه در مدت کوتاهی کمتر از یکسال حجم زیادی از بازسازی ها در مناطق زلزله زده انجام شده است.

** پایان ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی زلزله زده
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعلام کرد که تاکنون ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد زلزله زده بازسازی و تحویل مردم شده اند.
رضا خواجه ای در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از وقوع زلزله تاکنون ۳۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی پی‌کنی شده اند که از این تعداد تاکنون ۳۲ هزار و ۷۸۱ واحد آرماتوربندی و ۳۲ هزار و ۵۸ واحد بتن ریزی شده اند.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه عنوان کرد: همچنین ۲۷ هزار و ۷۹۲ واحد دارای اسکلت و ۲۱ هزار و ۶۸۷ واحد دیوار چینی شده اند.
خواجه ای با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۳۵۸ واحد زلزله زده دارای سقف شده اند، گفت: کچ و خاک دیوارهای ۱۶ هزار و ۶۵۱ واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.
به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره های ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد نصب شده و به مردم مناطق تحویل داده شده است.
رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را مردم انجام می دهند.
خواجه ای در رابطه با واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند، گفت: تاکنون کار تعمیر ۵۹ هزار و ۸۵۴ واحد زلزله زده آغاز شده و ۵۳ هزار و ۵۶۳ واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده اند.

** دولت ۵۸۵۰ میلیارد تومان به مناطق زلزله زده پرداخت کرده است
استاندار کرمانشاه گفت: از ابتدای وقوع زلزله آبان پارسال تاکنون ، دولت پنج هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان کمک در قالب تسهیلات بلاعوض ، ارزان قیمت ، عمرانی و سایر به مناطق زلزله زده پرداخت کرده است.
هوشنگ بازوند در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی در فرمانداری سرپل ذهاب برگزار شد، افزود: زلزله پارسال در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های استان وارد کرد که تاکنون دولت بیش از این میزان اعتبار برای استان گذاشته و این یک کار بی سابقه و قابل تقدیر است.
وی اظهار داشت: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در بحث اشتغال به مناطق زلزله زده اختصاص یافت.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: دولت سقف امهال وام های زلزله زدگان را ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد که براساس اطلاعات اخذ شده از بانک ها ، تمام وام های زیر ۵۰ میلیون تومان با موافقت رئیس جمهوری امهال شد.
بازوند ادامه داد: همچنین وام های بیشتر از ۵۰ میلیون تومان نیز با تصویب کمیته ای قرار است تا پایان مهر امهال شود که دلیل تشکیل این کمیته نیز نظارت از سوی دستگاه های نظارتی است.

** ساخت ۲۷۱ واحد مسکونی در قصرشیرین
فرماندار قصرشیرین از پایان عملیات ساخت ۲۷۱ واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان که در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان پارسال تخریب شده بود، خبرداد.
مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع این واحدهای تازه احداث شده ، ۱۳ واحد در مناطق شهری و ۲۵۸ واحد نیز در مناطق روستایی است.
وی اظهارداشت: در جریان زلزله پارسال ، ۹۶۰ واحد شامل ۶۵۰ واحد مسکونی شهری و ۳۱۰ واحد مسکونی روستایی قصرشیرین تخریب شد.
تاتار بیان کرد: اکنون ۶۲۹ واحد مسکونی شهری و روستایی قصرشیرین در مرحله پی کنی ، ۶۳۹ واحد در مرحله پی سازی ، ۵۳۴ واحد در مرحله اسکلت بندی ، ۳۸۷واحد در مرحله دیوارچینی، ۴۲۴ واحد در مرحله سقف گذاری و ۲۳۰ واحد نیز در مرحله گچ و خاک است.
وی در ادامه از معرفی پنج هزار و ۱۹۳ تن از مالکان واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی ناشی از زلزله ۷.۳ دهم ریشتری ۲۱ آبان پارسال برای دریافت تسهیلات مورد نیاز بازسازی به بانک های عامل این شهرستان خبر داد.
تاتار افزود: از مجموع واحدهای معرفی شده به بانک های عامل ، مالکان پنج هزار و ۱۳۸ واحد مسکونی با عقد قرارداد با بانک های عامل، موفق به دریافت تسهیلات مورد نیاز شدند.
وی اضافه کرد که از مجموع واحدهایی که تسهیلات ساخت و یا تعمیرات را دریافت کرده اند ، ۴۷۹ واحد احداثی و چهار هزار و ۱۱۲ واحد نیز تعمیری است.
او گفت: در مجموع تاکنون ۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان تسهیلات برای احداث و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از زلزله پارسال اختصاص یافت که از این میزان ۳۵ میلیارد و ۳۹۴ میلیون تومان آن جذب شده است.
تاتار همچنین از تشکیل پرونده برای یک هزار و ۶۱۱ مستاجر واحدهای تعمیری و احداثی در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون برای ۳۰۸ واحد مسکونی شهری و ۱۰ واحد تجاری قصرشیرین توسط شهرداری نیز پروانه ساخت صادر شده است.

** ساخت ۲ مدرسه در قصرشیرین پایان یافت
فرماندار قصرشیرین با اشاره به به اینکه در جریان زلزله آبان پارسال ، ۶ واحد آموزشگاهی در این شهرستان تخریب شد ، گفت: ساخت ۲ مدرسه در روستاهای سید «حاتم و آقا برار» از توابع قصرشیرین پایان یافت و هم اکنون دانش آموزان در این ۲ واحد مشغول تحصیل هستند.
تاتار افزود: ساخت دبیرستان ۱۵ کلاسه معلم و باقر فانی نیز هم اکنون در مرحله سقف گذاری است.
وی اظهار داشت: همچنین دبیرستان ۱۲ کلاسه رسالت و آموزشگاه قصرجدید نیز در مرحله فونداسیون و سنگ چینی هستند.

** ساخت پنج خانه بهداشت تخریبی در دست اقدام است
فرماندار قصرشیرین گفت: هم اکنون ساخت پنج خانه بهداشت در روستاهای «شیرین آب ، آقا برار ، سید احمد ، کرکهرک و گراوه تازه آباد» در دست انجام است که برخی از این واحدها در مرحله تحویل زمین و برخی نیز در مرحله سفت کاری و پایان اسکلت هستند.
تاتار افزود: همچنین سه واحد خانه بهداشت روستاهای «سید سعید ، سید ایاز و مرکز سومار» نیز در دست اقدام است.

** آسیب دیدن ۲۳ باب مسجد در جریان زلزله پارسال در قصرشیرین
این مقام مسئول گفت: همچنین در جریان زلزله پارسال ، ۲۳ باب مسجد در قصرشیرین دچار آسیب شد که از این تعداد هشت باب تخریبی و بقیه تعمیری است.
تاتار افزود: از مجموع مساجد تخریبی، ۲ مسجد از سوی ناحیه مقاومت سپاه در روستاهای «فتاح بگ و طهماسب» در مرحله اجرای سفت است و مساجد روستاهای 'سید حاتم ، برفی گوشکوری ، سید خلیل ، سید ایاز ، آقابرار و داربلوط' نیز بدون مجری هستند.
وی گفت: ۱۴ باب مسجد شهرستان نیز که نیازمند تعمیر و مرمت است هم اکنون بدون مجری و پیمانکار است.
به گفته تاتار ،مجموع تسهیلات ارائه شده به زلزله زدگان توسط دولت را بسیار چشمگیر اعلام کرد و گفت: ۶۰ قطعه زمین به متراز هر قطعه ۱۵۰ تا ۲۰۰ مترمربع به ۱۳۵ تن از مستاجران واحدهای تخریبی قصرشیرین اهدا شد که قرار است در قالب ساختمان ۲ طبقه احداث شود.
وی گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی استاندار و دیگر مسئولان ، مستاجران واحدهای تخریبی که زمین به آنها واگذار شده از تسهیلات ساخت و ساز همانند دیگر مالکان واحدهای تخریبی برخوردار شده اند.
اینک مرزنشینان قصرشیرین و دیگر مناطق زلزله زده که این روزها شرایط سختی را می گذرانند ، امید دارند که همچنان مسئولان همانطور که بارها اعلام کرده اند تا آخر بازسازی همراه و کنارشان باشند تا خرابی ها را از چهره شهر و روستاها بزدایند و با بازسازی و نوسازی واحدها و مناطق زلزله زده ، تسکینی بر آلام ناتمام آن ها باشد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است. لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات