اثرات تخریب تغییر اقلیم بیشترین تاثیر را بر ایران گذاشته است

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان ، عیسی کلانتری صبح امروز در جلسه شورای اداری لرستان در استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: در شرایط غیر تحریمی باید ۴ درصد از تولید کربن مان را کم کنیم و در شرایط غیر تحریمی  ۱۲ درصد اما این ایراد بزرگ را مجلس  گرفته بود که پذیرش این تعهد به مفهوم عقب نگه داشتن کشور برای توسعه است و متاسفانه برخی از سایت‌های مدعی به این دامن می‌زنند.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون پاریس ما در سال ۱۴۰۹ موظف هستیم در شرایط تحریم ۴ درصد کربنمان را کم کنیم که با توجه به برنامه‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۹ که تولید کربن ما ۸۳۲ میلیون تن بود در سال ۱۴۰۹ که پایان تعهد کنوانسیون پاریس است تولید کربن ما باید به یک هزار و ۸۰۰میلیون تن برسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین پرت آب و انرژی را دارد یعنی در استفاده از آب و انرژی کم بازده‌ترین ملل جهان هستیم.

وی بیان کرد: کشور آلمان برای تولید یک میلیارد دلار سرانه ناخالص در سال، معادل  یکصد هزار تن نفت مصرف می‌کند اما ما در ایران برای همین مقدار ۸۵۰ هزار تن نفت مصرف می‌کنیم یعنی یک دلار تولید ما ۸ و نیم برابر  کشور آلمان انرژی می‌خواهد.

کلانتری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دستور دادند که ما در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۲۲ میلیون تن باید کاهش  تولید کربن داشته باشیم گفت: در سال ۱۴۰۹ ( سال ۲۰۳۰ ) مقدار تعهد کاهش تولید کربن ایران  برای اجلاس پاریس ۷۲ میلیون تن است و اکنون با انتقادات شدید مخالفان بهبود وضعیت محیط زیست مواجه‌ایم و هنوز این قانون تصویب و ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: برای سال ۲۰۳۰ دستور رهبر معظم انقلاب ۷۳۵ میلیون تن است یعنی بیش از ۱۰ برابر ما باید گفت در این زمینه در مقابل خواسته‌های رهبر بنده بسیار ناتوان هستم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ابلاغی در سال ۲۰۳۰ که پایان دوره کنوانسیون پاریس است ما به جای ۷۲ میلیون تن تعهد باید  ۳۴۰ میلیون تن کاهش دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه ما امروز در مقابل تغییر اقلیم اولین قربانی جهانی هستیم افزود: کنواسیون پاریس می‌گوید نسبت به دوران صنعتی که در قرن هفدهم در اروپا شروع شده سیاست‌های زیست محیطی کشورها باید طوری باشد که در سال ۲۱۰۰ بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش گرما نداشته باشیم.

وی عنوان کرد: ما در کشور خودمان بر اساس آمارهای هواشناسی در ۱۵ سال گذشته بیش از یک و نیم درجه افزایش گرما داشتیم که این یک و نیم درجه افزایش گرما یعنی شدت تخریب و شدت تبخیر حدود ۱۸۰ میلیمتر افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اگر ما خودمان را مقید به فرمان رهبری بدانیم باید شدت انرژی را  تا سال ۲۰۳۰ حداقل باید سه برابر کاهش دهیم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات