نقشه گسل‌های شهر کرج رونمایی شد

نقشه گسل‌های شهر کرج رونمایی شد

نقشه گسل‌های شهر کرج با حضور  مهندس رضایی – مدیرکل راه و شهرسازی البرز ، مهندس کمالی زاده -  شهردار کرج، اعضای شورای اسلامی شهر و برخی مدیران استانی و کشوری رونمایی شد .
در این نقشه نقاط حادثه خیز کرج شناسایی و میزان خطرپذیری آنها در زمان وقوع زلزله مشخص شده است .
بر اساس مطالعات انجام شده برای تهیه این نقشه می‌توان آمادگی لازم برای عملکرد مناسب در زمان قبل، حین و بعد از زلزله را کسب کرد .
گفتنی است شهرداری کرج می تواند از این نقشه در فرایند اجرای پروژه‌‌های عمرانی و شهری از جمله طرح بازآفرینی شهری استفاده کند .

مهندس رضایی در حاشیه رونمایی از نقشه گسل های کرج در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: زلزله خیزی کشور و حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکوی تهران به عنوان موضوع مهمی در نشست های شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تبدیل شد و چارچوب قانونی برای ساخت وسازها تعیین کرد .
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز گفت: مطابق نقشه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی پنج شهر تهران تبریز، مشهد، کرمان و کرج به عنوان الگو «پایلوت» برای اجرایی کردن طرح نظامندی ساخت وسازها تعیین شده اند .
وی ادامه داد: تهیه نقشه گسل های کرج یکی از اقداماتی است که در راستای نظامند کردن ساخت وسازها به تصویب رسید .
مدیرکل راه و شهرسازی البرز گفت: با تصویب نقشه گسل های کرج در شورای عالی معماری و شهرسازی، قراردادی با کار فرمایی شورای عالی معماری و شهرسازی منعقد شده و پیمانکار این طرح سازمان زمین شناسی کشور تعیین شده است .
رضایی گفت: اکنون این طرح وارد مرحله اجرایی شده و ساخت و سازها مطابق با این نقشه ترسیمی پیش خواهد رفت .
مدیرکل راه و شهرسازی البرز افزود: در نقشه تهیه ترسیمی، تمام گسل های شهر کرج مشخص شده و ساخت وسازها مطابق با اسناد بالادستی در این شهر انجام می شود .
طبق گزارش کارشناسان عالی شهرسازی کشور، ساخت مراکز حساس مانند بیمارستان ، درمانگاه ، مدرسه، جایگاه عرضه سوخت ، برج های بلند و ... در محدوده گسل های کشور از جمله کرج ممنوع است .
استان البرز دارای حدود ۴۰۰ کیلومتر گسل است که بخشی از این گسل ها در کرج واقع شده است .
آذرماه سال گذشته یکی از گسل های جنوب کلانشهر کرج در منطقه مشکین دشت فردیس فعال شد و زلزله ۵.۲ ریشتری و چندین پس زلزله رقم زد .
اکنون کلانشهر کرج دارای حدود یک هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی است که نوسازی و بهسازی این بافت ها به دغدغه ای برای مسئولان و کارشناسان تبدیل شده و قرار است با مشارکت سرمایه گذاران و مردم ساماندهی شوند .

منبع: ایرنا

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز

    اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات