نشست علمی ارائه تجربیات مدیریت و کنترل رواناب و سیلاب شهری تشکیل شد

نشست علمی ارائه تجربیات مدیریت و کنترل رواناب و سیلاب شهری تشکیل شد

نشست علمی " بررسی و ارائه تجربه مدیریت و کنترل رواناب و سیلاب شهری در سایر کشورها " توسط معاونت پژوهشی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با حضور جمعی از شهرداران استانهای مازندران، گیلان و گلستان، ۱۹ آبان ماه تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، در ابتدای نشست مسعود صارمی معاون پژوهشی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در جلسه ،‌ به تبیین ضرورت و اهمیت تشکیل این نشست و همچنین اقدامات و فعالیت های انجام شده توسط مرکز در خصوص موضوع آبهای سطحی و سیلاب شهری پرداخت.

سپس مجید عبداللهی مدیر کل دفتر عمران و توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طی سخنانی از پیگیری این سازمان برای تخصیص ردیف اعتباری به شهرداری‌های کشور به منظور دفع آب‌های سطحی شهرها و ایجاد تاسیسات حفاظتی توسط دو وزارتخانه کشور و نیرو خبرداد.

وی با بیان اینکه در ایران از مجموعه حوادث غیرمترقبه در حدود ۳۰ الی ۳۱ مورد به صورت مکرر رخ می‌دهد که سیلاب های شهری در صدر این حوادث قراردارند، گفت: یکی از دلایل مهم در خصوص ایجاد سیلاب های شهری و رواناب ها این است که شهرها فاقد سیستم‌های زه‌کشی مناسب و دفع فاضلاب جهت دفع ابهای سطحی می باشد چرا که اساسا زیرساختی برای این موضوع پیش بینی نشده است.

وی اضافه کرد: بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مسئولیت سیل در شهرها بر عهده شهرداری ها می باشد و باید با اتخاذ تدابیر مناسب و موثر برای حفاظت از شهر در برابر سیل و اتش سوزی اقدام نمایند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه مجموعه شهرداری برای انجام تمهیدات در این خصوص با دو مشکل خاص روبرو که یکی فضاهایی که تاکنون بدون توجه به این موضوع ساخته شده است و دیگری فضاهایی که در آینده ساخته می شود و موضوع سیلاب و رواناب باید در آنها رعایت بشود.

عبدالهی گفت: موضوع مهم دیگر بحث عبور ۱۷۲۵ کیلومتر رودخانه ای است که در ایران از میان شهرها عبور می کند و باید برای ساماندهی و ایجاد تاسیسات حفاظتی برای آنها یک برنامه موثر داشت.

وی افزود: مطابق قانون، وزارت نیرو حریم رودخانه‌ها را مشخص می‌کند اما در داخل شهرها صیانت از این حریم بر عهده شهرداری‌ها می باشد اما باید مشخص شود که شهرداری ها چگونه و با چه راهکاری می توانند در اینخصوص ورود نمایند که اخیرا وزیر محترم کشور دستور العمل مشخصی را برای ایجاد کارگروه سیلاب شهری ابلاغ نموده است.

وی در پایان گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طی شش ماه کار مشترک با وزارت نیرو و وزرات کشور موفق شد تا ردیف اعتباری به شهرداری‌های کشور به منظور دفع آب‌های سطحی شهرها و ایجاد تاسیسات حفاظتی با الویت سه استان شمالی در ابتدا و سرانجام درسراسر کشور را تخصیص دهد.

در ادامه، دکتر ممتحن به عنوان اولین سخنران علمی، ضمن مقایسه وضعیت مدیریت آبهای سطحی و سیلاب های شهری و همچنین معیارهای طراحی در ایران و کشور کانادا، به تشریح بهره برداری و نگهداری مناسب سیستم های جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در شهرها با تاکید بر اجرای برنامه های آموزشی (نریختن زباله در داخل انهار و جوی ها) و درصورت لزوم اعمال قوانین سختگیرانه (جریمه) پرداخت.

سپس دکتر کرمی به تشریح پروژه تحقیقاتی انجام شده در مرکز مطالعات (مشترک با دانشگاه سمنان) با موضوع " بتن متخلخل و کاربرد آن در معابر شهری به ویژه رواناب شهری " با ارائه توجیهات فنی و اقتصادی و قابلیت پیاده سازی آن در شهرها پرداخت.

سپس اعضای جلسه به ویژه شهرداران ضمن بیان تجربه عملی خود در زمینه مدیریت و کنترل رواناب و سیلاب شهری، نظرات خود را پیرامون مباحث ارائه شده مطرح نمودند.

اهم نکات و پیشنهادهای مطرح شده توسط اعضای حاضر در نشست به شرح ذیل می باشد:

-تاکید بر اجرایی شدن دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری­ها و به ویژه کارگروه سیلاب جهت برنامه­ریزی و مدیریت بهتر رواناب و سیلاب

-حمایت مالی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها از طرح های مدیریت و کنترل سیلاب شهرداریها به دلیل هزینه بسیار بالای اجرای این طرح

-لزوم همکاری و تعامل بین وزارت کشور(شهرداریها) و وزارت نیرو (آب منطقه ای) درخصوص مسیل ها و انهار درون شهری

-تاکید بر کنترل سیلاب ها از بالادست و جلوگیری از ورود آن به داخل شهر

-معرفی شهرداریهای دارای طرح مصوب جمع آوری و هدایت آب­های سطحی ۳ استان شمالی توسط مرکز مطالعات به دفتر عمران و توسعه شهری سازمان جهت برنامه ریزی برای دریافت اعتبارات اجرایی

-تدوین ضوابط طراحی پروژه جمع آوری و هدایت آب­های سطحی توسط سازمان

-تامین منابع پایدار مدیریت و کنترل رواناب و سیلاب از محل ماده ۱۰و ۱۲ قانون مدیریت بحران

-لزوم همکاری و هماهنگی ارگان‌های مختلف در رابطه با مدیریت بحران بعد از وقوع سیل

-طراحی و اجرای صحیح سیستم‌های جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی و سیلاب‌های شهری توسط شهرداری‌های کشور

تصاویر مرتبط

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات