کورکور بال سیاه در استان ثبت ملی شد

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: از یک گونه جانوری مربوط به راسته شاهین سانان با نام فارسی «کورکورسیاه بال» و نام علمی Elanus caeruleus که توسط کیامرث مولوی در شهرستان شهرکرد تصویر برداری شده بود، در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

وی، مکان ثبت و تصویربرداری از این گونه را شهرستان شهرکرد عنوان کرد و افزود: این گونه در حال افزایش در دیماه سال ۱۳۹۶ شناسایی و تصویربرداری شده که پس از طرح و بررسی توسط این کمیته، ثبت ملی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درباره زیستگاه این پرنده اضافه کرد: معمولاً نزدیک دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها، مناطق پر درخت یا با درخت‌های پراکنده و اغلب در حوالی روستاها و حتی شهرها و غالبا به‌طور دسته‌جمعی بر روی درخت‌ها و گاهی روی لانه متروک کلاغ‌ها آشیانه می سازد.

وی تصریح کرد: این پرندگان شکاری بومی جنوب غربی عربستان است و بصورت خیلی نادر در ایران مشاهده می‌شود،
این پرندگان با اینکه پرنده مهاجر نیستند، ولی بسته به وضعیت آب و هوا سفر‌های کوتاهی می‌کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: این پرنده شکاری در فصل زمستان از کشور‌های یمن، عربستان و کشور‌های آفریقایی مهاجرت می‌کنند.

کورکور بال سیاه ۳۳ تا ۴۰ سانتی متر طول دارد و در راسته شاهین سانان قرار دارند و رنگ سیاه و سفید روی شاهپرهایش و لکه بزرگی بر روی جلو بال این پرنده وجود دارد .

گفتنی است: کورکور بال سیاه از لاشه‌ها و غذای پرندگان دیگر مانند حواصیل‌ها و باکلان‌ها و نیز حشرات، خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند .
پیش از این نیز سیاه گوش از گونه گربه سانان در استان چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات