تورهای صیادی چشمه ریز جان بیش از ۳۰ قطعه لاک پشت دریایی را در سواحل سیستان و بلوچستان را گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از کالبدشکافی لاشه های لاک پشتان دریایی سواحل درک در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد.

وحید پورمردان مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پیرو اطلاع همیاران و دوستداران محیط زیست روستای درک مبنی بر مشاهده تعداد زیادی لاشه لاک پشت دریایی در نوار ساحلی این روستا بلافاصله تیم کارشناسی محیط زیست از منطقه بازدید نمودند و متاسفانه حدود ۳۰ لاشه لاک پشت دریایی از گونه های مختلف لاک پشتان دریایی را مشاهده و از لاشه های موجود در ساحل نمونه برداری کردند.

وحید پورمردان افزود: طی بررسی های صورت گرفته اولیه و کالبد شکافی های انجام شده بر روی لاشه های لاک پشتان دریایی مشخص گردید که زمان تلف شدن لاک پشتان دریایی در دوره های زمانی مختلف بوده و برخی از لاشه ها کاملاً متلاشی گردیده است و علت مرگ اکثریت لاک پشتان دریایی خفگی ناشی از گیر افتادن در تورهای صیادی چشمه ریز و برخورد جسم سخت به ناحیه سر و گردن  و تصادم و برخورد با پره شناورهای سبک گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن ابراز تاسف از تلف شدن این گونه های با ارزش زیستی اظهار کرد: اخیراً صید محاصره ای و استفاده از تورهای صیادی چشمه ریز توسط صیادان سود جو جهت صید بی رویه ماهیان غیر مکول بخصوص سفره ماهیان وماهیان یال اسبی که مورد تقاضای کشورهای جنوب شرق آسیا بوده، بلای جان آبزیان منطقه بخصوص پستانداران دریایی، لاک پشتان دریایی و تعداد زیادی از ماهیان منطقه شده است.

وی ادامه داد: با عنایت به این موضوع که عدم نظارت بر فعالیت های صید و صیادی و رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی در فرآیند صیادی ممکن است منجر به بروز یک فاجعه زیست محیطی شده و در صورت تداوم استفاده از ابزار و روشهای صیادی نامناسب، صدمات جبران ناپذیری به تنوع زیستی آبزیان و محیط زیست دریایی منطقه وارد خواهد شد.از اداره کل شیلات استان و سازمان شیلات ایران انتظار می رود که  نظارت های بیشتری بر ادوات و روش های صید و برخوردهای سخت گیرانه تری با صیادان متخلف اعمال نمایند. در راستای پیشگیری از بروز حوادث مشابه نیز پیشنهاد می گردد کلیه صیادان را مجاب نمایند تا از تورهای صیادی مناسب و پیشرفته دارای امکانات تولید ارتعاشات صوتی (دستگاه الکترونیکی پینگر) جهت اعلام هشدار برای پستانداران دریایی و دارای دریچه های رها سازی لاک پشت ها خصوصاً در فصل تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض استفاده کنند.

پورمردان خاطر نشان کرد: از ۸ گونه لاک پشتان دریایی در آب های کل جهان، ۵ گونه در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند با این وجود زادآوری لاک پشت سبز اغلب در سواحل ایرانی دریای عمان بویژه سواحل شهرستانهای چابهار و کنارک اتفاق می افتد و تمامی گونه های لاک پشت های دریایی جزو لیست قرمز و حمایت شده سازمان بین المللی حفاظت از طبیعت است.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست همه ساله برنامه پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی را در سواحل جنوبی کشور با مشارکت سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی انجام می دهد. در همین راستا مجموعه محیط زیست استان با برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر برای صیادان روستاهای ساحلی استان در خصوص حفاظت از لاک پشت ها و اعلام موضوع عدم استفاده از ادوات صیادی نامناسب، غیر استاندارد از قبیل تورهای چشمه ریز، آموزش های لازم را ارائه داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پایان افزود: که امیدوارم با همکاری سازمان شیلات ایران روش های صیادی نوین و استاندارد جایگزین روش های نامناسب صید در منطقه شود و شاهد اینگونه تلفات نباشیم لازم به ذکر است که  سواحل روستای درک علاوه بر قابلیت های گردشگری  بعنوان  یکی از سایت های مهم تخمگذاری لاک پشت سبز دریایی می باشد. این سواحل همچنین بدلیل داشتن بستر جلبکی، یکی از مناطق مهم تغذیه ای گونه لاک پشت سبز محسوب می شود. استفاده از قابلیت های زیست محیطی در توسعه اکوتوریسم پایدار منطقه بسیار حائز اهمیت است و مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی یکی از محدوده های مورد توجه اکوتوریست ها می باشد که حفاظت از لاک پشت های دریایی و محل زادآوری آنها در اشتغال زایی بومیان و افزایش گردشگران نقش بسیار مهمی دارد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات