نامه‌نگاری کلانتری با وزیرکشور درباره یک طرح بلاتکلیف

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد به نقل از ایسنا، طرح کاهش یا همان «LEZ» مخفف اصطلاح ( Low Emission Zone) به معنای مناطق کم‌انتشار یا محدوده کم‌آلاینده است که مرحله اول آن از آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ در برخی نقاط تهران به شکل محدود به اجرا رسید اما  بر اساس مصوبه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا قرار شد از ابتدای آبان‌ماه سال جاری مرحله دوم این طرح در قالبی فراگیر اجرایی شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فاز دوم طرح کاهش، همه خودروهای سبک و سنگین در حال تردد در تهران باید نسبت به اخذ برگه معاینه فنی اقدام کنند در غیر این صورت ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.  نقطه تمایز فاز دوم طرح کاهش با فاز قبلی آن است که این طرح در همه نقاط شهر تهران، به صورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال باید اجرایی شود .

اول آبان‌ماه سال جاری، همزمان با آغاز اجرای مرحله دوم طرح کاهش، پلیس مسئله ضرورت تعویق دو ماهه در اجرای طرح کاهش را اعلام کرد که با مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شد و در نهایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اجرای ارشادی طرح کاهش در دو هفته اول ماه جاری موافقت کرد اما با گذشت سه هفته از آغاز قانونی طرح کاهش هنوز اختلاف نظرهایی بر سر اجرا شدن یا نشدن این قانون وجود دارد. به طوری که پلیس با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور دوباره درخواست کرده که اجرای طرح کاهش تا دو ماه عقب بیفتد .

احتمال تعویق در اجرای طرح کاهش موجب اعتراض سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان حمل و نقل شهر تهران شده است به طوری که مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفت: معاینه فنی یک اصل الزام‌آور است و بر اساس قانون همه خودروها باید معاینه فنی را انجام دهند البته تا پیش از این، ابزارهای نظارتی برای اجرای معاینه فنی در شهر تهران ضعیف بود اما در شرایط حاضر در قالب طرح کاهش و از طریق تکمیل تجهیزات دوربینی امکان کنترل معاینه فنی کلیه خودروها فراهم شده است .

وی با اشاره به اینکه قبلا در سطح شهر تهران ۳۰۰ دوربین برای کنترل خودروها وجود داشت، اظهار کرد: به منظور اجرای فاز دوم طرح کاهش، تعداد دوربین‌های کنترل در تهران به بیش از ۱۲۰۰ دستگاه رسید و از این طریق به‌طور قطع ورود و خروج خودروها به شهر تهران و معاینه فنی کلیه خودروها کنترل می‌شود .

رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌طور قطع طرح کاهش باعث مراجعه تمامی مالکان خودرو به مراکز معاینه فنی به منظور دریافت برگه معاینه فنی می‌شود، در مورد اثرات محیط زیستی طرح کاهش معتقد است که با توجه به افزایش مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی، اگر اشکالی در زمینه احتراق داشته باشند رفع و خوروها را تنظیم خواهند کرد و همین موضوع بر کاهش انتشار آلودگی هوای تهران اثر مثبت دارد بنابراین طرح کاهش صد درصد مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و دنبال آن هستیم که نه تنها در تهران بلکه در بقیه کلانشهرها الزامی شود .

زندی در پاسخ به چرایی تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: بهانه‌ اجرا نکردن طرح کاهش، طولانی شدن صفوف معاینه فنی است، در حالی‌که اگر در همین این روزها به مراکز معاینه فنی مراجعه شود، می بینیم که به هیچ وجه این مراکز شلوغ نیستند بنابراین پیگیر آن هستیم که طرح کاهش اجرا شود. انجام معاینه فنی، یک قانون است اما برخی از آن تخطی می‌کنند . اجرای چنین طرحی باعث می‌شود اهرم‌های نظارتی ما برای مقابله با آلودگی هوا توسعه یابد و علاوه بر سازمان محیط زیست، باید همه دستگاه‌ها و کلیه شهروندان پشتیبان این طرح باشند .

رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه تعویق در اجرای مرحله دوم طرح کاهش مورد تایید سازمان محیط زیست نیست، از ارسال نامه عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - برای عبدالرضا رحمانی فضلی - وزیر کشور - خبر داد و گفت: روز گذشته نامه‌ای از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته شد که در آن بر اجرای هرچه سریع‌تر مرحله دوم طرح کاهش تاکید شده است .

به گزارش ایسنا، علی پیرحسینلو - مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - روز یکشنبه ( ۲۰ آبان) در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز نارضایتی از درخواست پلیس برای تعویق دو ماهه در اجرای مرحله دوم طرح کاهش گفت که متاسفانه مجددا شاهد درخواست تاخیر در اجرای طرح کاهش هستیم که واقعا هیچ توجیهی برای تکرار تعویق وجود ندارد چون برخلاف ادعاهای مطرح‌شده هیچ مشکلی در بحث زیرساخت‌ها وجود ندارد و تعویق دو ماهه در آغاز اجرای مرحله دوم طرح کاهش به معنای ادامه روند ناگوار آلودگی هوای تهران در ایام سرد سال است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات