تهیه و راه اندازی نرم افزار GIS فضای سبز شهر نجف…

تهیه و راه اندازی نرم افزار GIS فضای سبز شهر نجف…

مقدمه :
شهرها همچون موجودات زنده ای در حال رشد، توسعه و گسترش هستند و نظارت بر این توسعه به لحاظ پیچیده شدن مسائل شهری مستلزم برخورداری از ابزارهای نیرومند است. از سوی دیگر، توسعه پایدار شهرها نیازمند هدایت و مدیریت صحیح فضاهای شهری برای جانمایی خدمات و تجهیزات شهری است، تا به نحوی هم پاسخگوی نیاز شهرنشینان باشد و هم موجبات آسایش و ادامه زندگی در این مکان ها را فراهم آورد. امروزه GIS ۱ در برنامه ریزی شهری، طراحی فضای سبز شهری از جایگاهی ویژه و بسیار مهم برخوردار شده است.


پوشش گیاهی شهر، نقش های گوناگونی در منظرهای شهری انسان بازی می‌کند، تجمع و اهمیت دادن به آن، در یک سیستم شهری می‌تواند اولین گام به سوی توسعه پایدار باشد. انتخاب یک سامانه فضای سبز مناسب برای شهر شامل مجموعه ای از معیارها و ضوابط انتخابی و موضوعات مختلف که انجام دادن آن به صورت دستی کار دشوار و خسته کننده ای برای برنامه ریزان و طراحان است و فرآیند آن نیز زمان بر است. هدایت و انتخاب صحیح این معیارها و انواع داده ها با توجه به موضوعات مختلف و یافتن پوشش سبز شهری مناسب، به منظور داشتن شهری سالم و کارا، فقط با ابزارهای پیشرفته ای مانند GIS امکان پذیر است این گونه اقدام می‌تواند محیطی را که از نظر کارکرد بهتر و از نظر اجتماعی و روانی دلپذیر تر و آرامش بخش تر باشد، فراهم کند.


مهندس سید محمد ابراهیم احمدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری شهرداری گفت: از این سو با توجه به مقدمه فوق و اهمیت موضوع مدیریت فضای سبز شهری برای شهرداری نجف آباد ، واحد GIS و نقشه برداری معاونت شهرسازی و معماری در جهت تهیه نرم افزار GIS فضای سبز شهر اقدام نموده است که در این راستا برداشت UTM ۲ اطلاعات مکانی و توصیفی کلیه فضاهای سبز شهر و المان های خدماتی موجود در آنها در حال انجام میباشد.


مهندس احمدی به قابلیتهای این نرم افزار اشاره نمود :
• گزارشگیری دقیق از مساحت فضاهای سبز شهری از قبیل چمن کاری،درخت کاری ،گلکاری و... به تفکیک نوع کاربری و موقعیت عارضه
• گزارش گیری از نوع آبیاری فضاهای سبز شهر
• گزارش گیری از نوع آفات و بیماری های موجود در فضاهای سبزی شهری.
• آمارگیری دقیق از تعداد المان های خدمات شهری از قبیل صندلی ، تیر روشنایی ، سطل زباله ، وسایل بازی و ... واقع در فضاهای سبز به تفکیک نوع و موقعیت عارضه
و بسیاری قابلیتهای دیگر ..

احمدی در پایان به برخی از کاربردهای این نرم افزار در مدیریت شهری اشاره کرد :
• فراهم سازی امکان به روز نگهداشتن اطلاعات کلیه عوارض فضای سبز شهری
• مدیریت هر چه بهتر در زمینه کاشت و نگهداری درخت ، گل و...
• مدیریت هر چه بهتر در روشهای آبیاری و در نتیجه صرفه جویی در مصرف آب
• با توجه به گذاشتن اطلاعات صحیح مکانی دراختیار کارشناسان فضای سبز ،امکان مدیریت بیشتر در کنترل هزینه های شهرداری را فراهم مینماید.
• انتخاب مکان مناسب برای پارک ها و فضاهای سبز شهری، که در تداوم کیفیت زندگی مردم نقش بسزایی دارند
• تسریع در روند برنامه¬ریزی،تشخیص و سازماندهی موارد بحرانی در فضاهای سبز شهری

۱_ جی آی اس (Geographic information system) سیستمی است که با بهره‌گیری از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفیک و کنترل داده‌ها کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود.
۲_ تهیه نقشه UTM مخفف Universal Transverse Mercator بوده که یک نوع سیستم تصویر است. نقشه UTM بر اساس یک سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود که هر نقطه از کره زمین مختصات منحصربه‌فرد خودش را دارد. درواقع با تعیین مختصات یو تی ام گوشه‌های یک ملک، موقعیت آن با دقت خیلی زیاد در حد سانتیمتر و به‌طور منحصربه‌فرد روی کره زمین تثبیت می‌شود.


لینک اصل خبر در سایت شهرداری نجف آباد

    منبع خبر

    شهرداری نجف آباد

    شهرداری نجف آباد

    شهرداری نجف آباد یک شهرداری در شهر نجف آباد می باشد

      نظرات