در جلسه پنجاه و پنجم شورای شهر اهواز چه گذشت؟

در جلسه پنجاه و پنجم شورای شهر اهواز چه گذشت؟

جلسه پنجاه و پنجم شورای اسلامی  شهر اهواز امروز دوشنبه برگزار شد.

یک عضو شورای شهر گفت: در حال حاضر سیستم مدیریت شهری و شهرداری هر کدام سازهای ناکوک و بدون برنامه ای می زنند که مشخص نیست چه کسی یا کسانی انها را کوک و برای چه کسی یا کسانی کوک می شوند؟

اسکندر لطفعلی زاده دوشنبه در نطق پیش از دستور نشست علنی شورای شهر اهوازگفت:در حال حاضر سومدیریت ها،کمر مردمان این مرز و بوم را که در مقابل تمام ابرقدرت ها خم نشد را خم نموده است که باید از این اتفاق ناراحت کننده اظهار شرمساری و شرمندگی کرد .

وی در ادامه گفت:همگان بر این نکته واقف هستند که در این کشور همه چیز وجود دارد.فکر و اندیشه وجود دارد و منابع مالی و معنوی به اندازه کافی هست و نیز انسانهای کارآزموده و متخصص.اما چرا هر موقع مردم به مسئولان مراجعه می کنند دم از نبود اعتبارات کافی می زنند و با نبود و نیست جواب مردم را می دهند ایا این جوابها مشکلات مردم را مرتفع می کند .

رییس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر افزود:سوال اینجاست فلسفه تغییر مدیران چیست؟مگر تغییر نباید به تحول سازمانی منجر شود پس چرا در این سیستم همه جوابها یکی است .

وی ادامه داد:در همین شورا برخی تا دیروز در رسانه ها هزار و یک ایراد و انتقاد از مدیران قبل می گرفتیم اما الان چه بر سر خودمان آمده است که حتی پاسخگوی همان انتقادهای خودمان هم نیسیتیم .

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه رضایتی نسبت به عملکرد مدیران شهرداری اهواز بین مردم وجود ندارد گفت: سیستم شهرداری اهواز فرسوده است و باید با تزریق نیروی جوان چابک سازی شود .

اسکندر لطفعلی زاده ادامه داد: بیش از ۱۵ ماه از تعیین شهردار اهواز می گذرد اما مشکلات همچنان پابرجاست .

وی با اشاره به اینکه شرایط و سیمای شهر گواه کم کاری های مجموعه شهرداری و شورای شهر را می دهند یادآور شد: در نخستین روزهای پس از تشکیل شورای پنجم شهردار فعلی را با امید مدیریت جهادی برای توسعه شهر انتخاب کردیم اما این امر تاکنون محقق نشده است .

لطفعلی زاده با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای توسعه شهر خاطر نشان کرد: یکی از راه های توسعه شهر مبارزه با فساد است اما کسانی که پیشتر شعار ضد فساد می دادند امروز با ورود به شورای شهر سکوت اختیار کرده اند .

وی با انتقاد از بروکراسی اداری گفت: مردم برای ساده ترین کارها همچون گرفتن مجوز و پروانه ساخت باید مدت های بسیاری به شهرداری های مناطق رفت و آمد کنند و به خوبی می دانیم که پشت پرده همین بروکراسی ها وجود برخی مفسده ها است .

به گفته این عضو شورای شهر درحال حاضر آمار دقیقی از املاک و نیروی انسانی شهرداری اهواز وجود ندارد که در همین خصوص لازم است تا کارشناسان و برنامه ریزان اهتمام بیشتری داشته باشند .

وی ادامه داد: به طور تقریبی گفته می شود که در آغاز به کار شورای پنجم شهر حدود چهار هزار نفر در شهرداری اهواز شاغل بوده اند اما درحال حاضر تعداد آنها به حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است، لازم است جای مدیران باسابقه و بازنشسته شهرداری از نیروی جوان و متخصص استفاده شود .

لطفعلی زاده یکی از دستاوردهای شهرداری اهواز را خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: این تعداد اتوبوس نیز با کمک دولت خریداری شد که البته تاثیر بسیاری بر بهبود عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی داشت .

وی با اشاره به اینکه حتی یک پروژه مهم در مدت ۱۵ ماه گذشته کلنگ زنی نشده است خاطر نشان کرد: در دوره پیشین تعریض پل سوم در مدت کوتاهی انجام شد که رضایت نسبی مردم را به همراه داشت اما کلنگ زنی اینگونه کارهای عمرانی در دستور کار شهرداری نیست .

این عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از عدم توسعه متوازن در شهر اهواز گفت: در برخی نقاط که تراکم جمعیتی کم است شاهد تکمیل زیرساخت ها هستیم که همین امر قیمت اراضی را تا چند برابر افزایش داده است اما در نقاطی مانند مهدیس باوجود سکونت چند هزار نفر هیچگونه امکاناتی ارائه نشده است .

وی افزود: بالغ بر ۲هزار میلیارد ریال معادل یک سوم درآمد شهرداری اهواز صرف خدمات شهری می شود اما همچنان در ساماندهی دستفروشان، وانت بارها و دفع آبهای سطحی مشکل داریم .

لطفعلی زاده یادآور شد: دفع آبهای سطحی برعهده شهرداری است و برای این امر باید نهرهایی تعبیه کند نمی شود که به بهانه نبود زیرساخت ها از حل این مشکلات غافل شد در حال حاضر تمام نارضایتی های مردم به سمت شهرداری است .

وی افزود: از مجموع درآمدهای شهرداری سالانه حدودا ۳۲۰ میلیارد ریال به اجراییات، یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به رفت و روب و ۵۰۰ میلیارد ریال به فضای سبز اختصاص می یابد اما میزان رضایتمندی از عملکرد آنها کم است .

عضو شورای شهر تصریح کرد: از مجموع ۲۶۶ لایحه پیشنهادی شهرداری اهواز ۲۶۳ لایحه تصویب شده است و این بدان معناست که شورای شهر بیشتر لوایح شهرداری را می پذیرد درحالی که باید اعضای شورای شهر بیشتر به مساله برنامه ریزی و سیاست گذاری لوایح شهرداری ورود کنند .

وی ادامه داد: همانطور که در ابتدای شروع به کار شهردار حدود ۲۲ اختیار به وی دادیم اکنون نیز باید به ریاست شورا اختیاراتی داده شود تا اینگونه لوایح پیشنهادی را تصویب کند و اعضای شورای شهر بیشر به بحث سیاست گذاری بپردازند .

لطفعلی زاده خاطر نشان کرد: درحال حاضر بحث بازنشستگی شهردار اهواز نیز مطرح است که باید شفاف سازی شود، به صراحت عرض می کنم اطلاعات اعضای شورای شهر درخصوص مشمولیت یا عدم مشمولیت شهردار بر قانون منع بکارگیری بازنشستگان و مسائلی نظیر تحصیلات وی کم است و باید شفاف سازی شود.

مدیران شهرداری را دلسرد نکنیم

رییس شورای شهر اهواز گفت:مدیران شهرداری در حال فشار زیادی را متحمل شده اند که ما نباید آنها را بیشتر زیر بار فشار برده چرا که انگیزه انها برای فعالیت کاهش یافته و دلسرد می شوند .
عبدالزهرا سنواتی افزود:شورا اختیارات بسیاری به شهردار داد تا بتواند مشکلات مردم در سریع ترین زمان مرتفع نماید و دلیل اینکه در برخی جاها ورود نکرده ایم و به شهردار کمک نموده ایم اینست که گره ای از مشکلات شهروندان باز شود .
وی در ادامه گفت:نباید بگوییم که مدیران شهرداری عملا کاری نکرده و نمی کنند زیرا انها با تمام مشکلات و موانع برای برون رفت شهر تلاش های شبانه روزی و جهادی انجام می دهند که نمی بایست با این قبیل صحبت ها انگیزه مدیران را بگیریم .
سنواتی گفت:اینکه می گوییم در برخی از حوزه ها فعالیتی صورت نگرفته است عین بی انصافی در حق مدیرانی است که تلاش های فراوانی در سطح شهر انجام می دهند .
وی افزود :به عنوان مثال اگر اعلام کنیم که در بحث رفت و روب کاری صورت نگرفته است باید بگویم که توانسته ایم چندین منطقه را توسعه دهیم و به گواه شهروندان ان مناطق،در بیست سی سال گذشته در حوزه خدمات شهری ان مناطق کسی ورود نکرده بود اما ما ورود بسیار خوبی داشته ایم .
رییس شورای شهر اهواز گفت:اینکه اوضاع شهرداری را سیاه سیاه ببینیم یا سفید سفید،درست نیست که می بایست هر جایی که کار خوبی صورت می گیرد آن را بیان کنیم و هر جا هم کم و کاستی وجود داشت ان را نیز اعلام و انتقاد کنیم و جوری نباشد که احساس شود انتقاد از کم و کاستی ها از منظر لجاجت است .
وی بیان کرد:اینکه بخواهیم از شورا تا شهرداری را با یک نگاه مشاهده کنیم مسئله درستی نیست که لازم این نوع نگاه تغییر کند .
اینکه بگوییم هیچ پروژه ای در طول یکسال گذشته کلنگ زنی نشده صحبت نادرستی است
در ادامه محمد جعفر فلسفی گفت:روزی که آب گرفتگی در برخی از نقاط شهر بوجود آمد بازدیدی از خیابان انقلاب و میدان تره بار و شهرداری منطقه دو داشتم که شهردار منطقه بعد از توضیحاتی درباره نحوه رفع آب گرفتگی برخی معابر گفت:ساعت ۴ شب شهردار اهواز که خود شخصا در سطح خیابان های شهر حضور داشت تماس گرفت و اعلام کرد که زیرگذری دچار آب گرفتگی است و هر چه سریعتر نسبت به رفع ان اقدام کنید چرا که ساعتی تا بیرون آمدن شهروندان از خانه هایشان باقی نمانده است که اگر این زیرگذر رفع سد نشود تردد شهروندان به سختی صورت می گیرد .
فلسفی افزود:وقتی فردی بالاتر از توان خود فعالیت می کند اما ما از اعلام این فعالیت ها صرفه نظر می کنیم نتیجه اش همین بحث ها و صحبت هایی ست که بیان شد .
رییس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز  گفت:وقتی کسی را مخاطب قرار می دهیم این حق برای ان فرد محفوظ است که پاسخ دهد که با تعابیر آقای لطفعلی زاده ،کلیات شورا زیر سوال رفته است .
وی افزود:ده ها مورد افراط و تفریط در این صحبت ها وجود داشت اینکه بگوییم هیچ پروژه ای در طول یکسال گذشته کلنگ زنی نشده صحبت نادرستی است .


بنابر این گزارش لوایحی درباره اصلاح ردیف های بودجه مصوب سال ۹۷ جهت تکمیل پروژه دو باند نمودن و بهسازی و آسفالت باند دوم حدفاصل درب شماره شماره دو فولاد خوزستان تا میدان فولاد و وااگذاری یک قطعه زمین واقع در بخش هفت( روبروی نیروگاه زرگان-شهرک اندیشه) به آموزش و پرورش جهت احداث مدرسه و مساعدت به مسجد الغیر کوی جمهوری و حسینیه اهل بیت (ع) کمپلو و مساعدت به آقای عطشانی در این نشست شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات