طراحی، ساخت و نگهداری طرحها به پیمانکاران واگذار می شود
قائم مقام وزارت راه و ترابری گفت: با توجه به مزیتهایی که در واگذاری پروژهها به روش EPC (طراحی، تامین کالا و ساخت ) وجود دارد، این شیوه اجرا راهبرد اصلی وزارت راه و ترابری است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رضا پیل پایه در نشست مشترک با مدیران شرکت ساخت و توسعه و پیمانکاران اظهار داشت: کاهش زمان اجرای پروژه با همپوشانی مراحل طراحی، ساخت و نگهداری، قطعیت نسبی در مبلغ، زمان اجرا و کیفیت پروژه از جمله مزیتهای اجرای پروژهها به روش EPC است.
پیل پایه ادامه داد: واگذاری مسوولیت کل پروژه به پیمانکار EPC و در نتیجه کاهش پیکره مدیریتی و هزینه های پروژه با استفاده از مهندسی ارزش و ایجاد رقابت بین پیمانکاران از دیگر مزایای اجرای این روش است.
وی افزود: بالابردن توان سیستمهای نرمافزاری پیمانکاران در صنعت حمل ونقل، ایجاد تفاهم، همسویی وفرهنگ سازی بین مشاوروپیمانکار وکاهش مشکلات بین کارفرما، مشاور و پیمانکار نیز از مزایای استفاده از روش EPC است، ضمن آنکه برنامهریزی، کنترل و سرعت بخشیدن فعالیتهای همزمان و حفظ کیفیت اجرای پروژهها نیز با این روش تضمین می شود.
پیل پایه با اشاره به لزوم انجام کار جمعی و همراهی کارفرما و پیمانکار در احداث پروژه ها و ضرورت توانمندتر شدن پیمانکاران، خواستار ایجاد کمیته مشترک وزارت راه و ترابری و پیمانکاران با هدف تعامل هر چه بیشتر، بررسی و تلاش برای رفع مشکلات آنها شد.
وی تصریح کرد: تاکنون اقداماتی در زمینه جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام شده، اما ضرورت دارد بسترهای مناسب برای جذب منابع غیر دولتی به وجود آید.
قائم مقام وزارت راه و ترابری اضافه کرد: در این راستا لازم است حمل و نقل به صنعتی سودده تبدیل شود تا سرمایهگذاران بخش خصوصی به مشارکت در ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تشویق شوند.
پیل پایه گفت: باید اتکا به اعتبارات دولتی کاهش یابد و به سمت روشهای نوین تامین منابع مالی رفت، همچنین با اتخاذ راهکارهای مناسب میتوان پروژهها را ارزانتر و با کیفیت بالاتر ساخت و معتقدیم باید از تمام ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده شود.
نظرات