با اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تلفات ناشی از گازگرفتگی کاهش می یابد

با اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تلفات ناشی از گازگرفتگی کاهش می یابد



مسئول دفتر امورگاز سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی:

با اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تلفات ناشی از گازگرفتگی کاهش می یابد

مهندس تقوی  مسئول دفتر امورگاز سازمان گفت: با پیگیری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در جهت اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مربوط به بخش تاسیسات گاز رسانی ساختمانها، می توان تلفات ناشی از گاز گرفتگی را کاهش داد.

  • با شروع فصل سرما تعداد حوادث ناشی از استفاده نادرست وسایل گرمایشی در اماکن مختلف، افزایش می یابد و این حوادث جان تعدادی از شهروندان را گرفته و خسارت مالی زیادی را به جامعه وارد می کند.
  • مسمومیت باگاز سمی منو اکسید شایع ترین مسمومیت منجر به فوت در استان بویژه در بخش خانگی می باشدکه با وجود راهکارهای ساده ، می توان شاهد عدم تکرار این قبیل حوادث بود.
  • فصل سرما فصلی است که مالکان و بهره برداران شروع به نصب وسایل گازسوز می کنند.
  • اولین گام استفاده از وسایل گرماسوز دارای نشان استاندارد می باشد که یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از گاز گرفتگی است.
  • دومین گام در این مسیر، چه وسیله گازسوز مورد نظر پکیج، آبگرمکن و یا بخاری باشد، نصب توسط نصابان مجاز کارخانجات سازنده و در نهایت بازبینی مسیر دودکش ها و کنترل سایر موارد ایمنی توسط نصابان می گردد.

الف: استفاده از لوله رابط از جنس گالوانیزه بجای لوله های حلبی که معمولاً در وسیله گازسوز (دودکش)استفاده می شود. بدیهی است لوله های غیر گالوانیزه پس از مدتی زنگ زده و سپس از منافذ آن گاز منو اکسید کربن به بیرون نشت می نماید.

ب: حداقل بایک دستمال کاغذی آتش زده، مسیر دودکش را چکاپ (مکش وجود داشته باشد) و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایید.

  • حداقل دودکش ۱ متر از کف پشت بام بالاتر وتا شعاع سه متر مانعی از دودکش بالاتر نباشد و حتماً به کلاهک ضد باد مجهز باشد.
  • در حین بهره برداری از وسایل گازسوز نظیر بخاری، رنگ شعله را چک کنید. رنگ شعله نباید زرد یا قرمز بوده و حتماً آبی رنگ باشد.
  • از داغ بودن لوله رابط هر چند وقت یکبار و حتی هرچند ساعت یکبار خصوصاً در اتاق خواب مطمئن شوید.

در انتها پیشنهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص بحث اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بخش  ۸- ۲۲ ، که بحث تاسیسات گاز رسانی ساختمانها را مطرح می نماید، بدین شرح است که هر دو سال یکبار چکاب توسط بازرسین گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شود. یعنی هر دو سال یکبار پس از تایید نقشه های گاز، مالک به سازمان نظام مهندسی ساختمان مراجعه تا سیستم لوله کشی گاز شامل، دودکش ها، دریچه تهویه هوا وسایل گازسوز و لوله کشی گاز، تست هوا ، محل کنتور و سایر ملحقات را کنترل و بازبینی نماید.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی یک انجمن در شهر مشهد می باشد

      نظرات