بازدید مهندسان معمار از بنای تاریخی شهر تاریخی بلقیس اسفراین

بازدید مهندسان معمار از بنای تاریخی شهر تاریخی بلقیس اسفراین

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مهندسان معمار سازمان استان از شهر تاریخی بلقیس اسفراین بازدید نمودند. در این بازدید که به همراه تعدادی از اعضای هیات مدیره سازمان انجام شد همکاران معمار از نزدیک در جریان کاوش های انجام شده، بازسازی، مرمت و حفظ این اثر بزرگ تاریخی قرار گرفتند.

*شهر بلقیس اسفراین*

در فاصله ۳ کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در استان خراسان شمالی اثری باستانی قرار دارد که اعراب بواسطه طبیعت زیبایش به آن بلقیس می‌گفتند و یکی از یادگارهای ارزشمند تاریخی کشورمان است. شهر بلقیس بنایی خشتی و گلی است که از جمله بزرگترین بناهای خشتی ایران محسوب می شود. وسعت این بازمانده تاریخی بیش از ۱۸۰ هکتار است و مجموعه ای شامل بقایای بازمانده از ارگ و خندق اطرافش، برج و بارو، مقبره شیخ آذری، ویرانه ‌های منار تپه، یخدانها، کوره سفالگری، بازار، آب‌انبار، کاروانسرا و گورستانی بزرگ ‌است. آنچه که از این میراث تاریخی باقی مانده و در حقیقت برجسته‌ ترین و تا حدی سالم ترین قسمت است ارگ این اثر است. این ارگ ۲۹ برج داشته که ارتفاع آن حدود ۱۱ متر است و از بزرگترین قلعه‌ های باستانی ایران محسوب می شود.

این مجموعه تاریخی در خراسان شمالی در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته و همان طور که گفته شد شامل شارستان که بخش عمومی شهر بوده، ارگ تاریخی بلقیس، خندق، کوره سفالگری، کاروانسرا، برج و بارو، بازار، گورستان، یخدان تپه منار، مقبره شیخ آذری و آب انبار بوده است. مسجد جامع شهر بلقیس اسفراین روی ویرانه های منار تپه بنا شده بوده است. آنچه که امروزه از این مجموعه باقی مانده ارگ آن است.

قلعه ای دارای ۲۹ برج به صورت سازه بزرگ خشتی و چینه ای است. یکی از تاکتیک های نظامی ایرانیان در گذشته حفر خندق بوده که در این مجموعه نیز برای دفاع از قلعه خندقی بزرگ در گرداگرد ایجاد شده بود. طبق نظر محققان این قلعه در سال ۳۱ هجری بدست مسلمانان فتح شد و در دوره صفویه و حکومت نادر، افغان ها به این قلعه یورش برده و آن را ویران کردند. این بزرگترین تخریب و ویرانی قلعه بوده و بعد از این واقعه رونق گذشته خود را بدست نیاورد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات