**شهر اولین ها همچنان پیشروست**

**شهر اولین ها همچنان پیشروست**

برای اولین بار در تاریخ زلزله کشور، با نصب ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در امتداد گسل شمال تبریز، فعالیت لرزه‌ای این گسل بسیار مهم و لرزه‌زا که در تاریخ زمین‌لرزه‌های ایران، زمین‌لرزه‌های مخرب و ویرانگری را در پهنه لرزه‌خیز تبریز موجب گشته است، تحت پوشش آنلاین ثبت جنبش لرزه‌ای قرار گرفت.

به نقل از دکتر محمدزاده سرپرست دفتر منطقه ای شمالغرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به همت شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نصب ۱۰ ایستگاه شتابنگاری، پایش لرزه‌ای گسل کاری و لرزه‌زای شمال تبریز وارد فاز اجرایی و عملیاتی گردیده و می‌توان ادعا نمود که برای اولین بار در تاریخ مطالعات زلزله در کشور، گسل مهم و شناخته شده‌ای در جوار یک کلانشهر مهم، با ده ایستگاه مدرن و برخط تحت پوشش قرار گرفته است.  این اقدام از دیدگاه زلزله‌شناسی و زلزله‌شناسی مهندسی و مدیریت بحران زلزله می‌تواند دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای برای کشور و بخصوص کلانشهر تبریز داشته باشد.
پوشش آنلاین شتابنگاری گسل شمال تبریز در کنار کار مهم تعیین حریم گسل‌های کلانشهر تبریز که به طور موفقیت آمیز با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دفتر سازمان زمین شناسی در تبریز، مراکز دانشگاهی تبریز، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و همکاری کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی انجام یافت، اقدامات بس مهم در امر کاهش ریسک لرزه‌ای کلانشهر تبریز است که برای اولین بار در تاریخ کشور صورت گرفته است.
با راه‌اندازی کامل این ده ایستگاه می‌توان ادعا نمود که برای اولین بار در ایران یک گسل مهم و لرزه‌زا در ایران با ایستگا‌ه‌های آنلاین و نسل نو در سطح استانداردهای جهانی شتابنگاری پوشش داده شده است. راه‌اندازی ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه شتابنگاری بستان‌آباد در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه باسمنج در جنوب شرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتابنگاری عینال زینال در نزدیکترین نقطه به گسل شمال تبریز (در امتداد ارتفاعات کوه سرخاب تبریز که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) را می‌توان از جمله ایستگاه‌های پوششی گسل لرزه‌زای تبریز بر شمرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات