در جلسه پنجاه و ششم شورای شهر اهواز چه گذشت؟

در جلسه پنجاه و ششم شورای شهر اهواز چه گذشت؟

پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز امروز دوشنبه ۲۸ آبان ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر اهواز جلسه پنجاه و ششم شورای شهر اهواز با هشت دستور کار برگزار شد،که اولین دستور کار به بررسی موضوع لایحه تفریغ بودجه سال ۹۵ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اختصاص داشت.

در این خصوص مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: بر اساس دستورالعمل دولت، خودروهای ساخت سال ۸۶ به قبل باید اسقاط شوند که در شهر اهواز تاکنون حدود ۳۰۰ دستگاه تاکسی بدون جایگزین اسقاط شده اند که این خودروها مربوط به سالهای ۷۰ تا ۷۲ یا کمی بالاتر بوده اند.

محمد رستم منش افزود: یکی از فعالیتهای سازمان تاکسیرانی ساماندهی سرویس مدارس بود که امسال برای اولین بار ثبت نام برای سرویس مدارس در سامانه سپند انجام می شود هر چند  که کار با اشکالاتی مواجه است اما در حال تلاش برای رفع ایرادات هستیم.

وی گفت: بحث خودروهای جایگزین تاکسی هایی که ثبت نام کرده‌اند را دنبال کرده ایم که این افراد برای دریافت وام دچار مشکل شده اند. در سالهای گذشته ۱۵۵ دستگاه سرویس جدید وارد شهر شد اما در سال جاری خودروی جدیدی وارد شهر نشده است.

رستم منش عنوان کرد: در حال حاضر ۱۱۶ دستگاه تاکسی پلاک اروند فعال در اهواز وجود دارد که حدود ۸۰ دستگاه از این تعداد در فرودگاه مستقر هستند همچنین بر اساس دستورالعمل دولت، خودروهای ساخت سال ۱۳۸۶ به پایین باید اسقاط شوند که در شهر اهواز تاکنون حدود ۳۰۰ دستگاه تاکسی بدون جایگزین اسقاط شده اند که این خودروها مربوط به سالهای ۷۰ تا ۷۲ یا کمی بالاتر بوده اند.

عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر لزوم حسابرسی سازمانهای مختلف شهرداری اهواز گفت: متاسفانه مغایرت حسابها در سازمان‌ها وجود دارد که نیاز به انتخاب یک حسابرس مستقل دارد تا سازمان به سازمان، پرداختی شهرداریها به سازمان‌ها را از ۲۰ سال پیش تاکنون را حسابرسی کند.

حسین حیدری در خصوص این لایحه گفت: طبق گزارش حسابرسان، اشکالاتی در نحوه حسابداری و ثبت و ضبط اسناد در دفاتر وجود داشت که اشکالات با حضور مسئولین سازمان شهرداری اهواز در کمیسیون بررسی شد.

حیدری افزود: یک سری از اشکالات مربوط به مغایرتها بین سازمان و شهرداری بود، البته در همه سازمان‌ها اشکالات مشاهده می‌شود. متاسفانه مغایرت حسابها در سازمان‌ها وجود دارد که نیاز به انتخاب یک حسابرس مستقل دارد تا سازمان به سازمان، پرداختی شهرداریها به سازمان‌ها را از ۲۰ سال پیش تاکنون را حسابرسی کند.

رییس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز با اشاره به تصویب تفریغ بودجه سال ۹۵ سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در کمیسیون شورا گفت: حسابرسان سه نوع اظهارنظر دارند که حساب‌ها را یا رد، یا مشروط یا تایید می‌کنند.

وی بیان کرد: سازمان تاکسیرانی سازمانی است که نسبت به سازمانهای دیگر حجم عملیات پایینی دارد اما با همین حجم عملیات، گزارش حسابرس ایرادات و اشکالاتی در نحوه  صورت های مالی داشت که باید این اشکالات رفع و به حداقل ممکن برسند.

حیدری در پایان با اشاره به وجود تاکسی های فرسوده در اهواز، عنوان کرد: سازمان تاکسیرانی باید هر چه سریع تر تاکسی های فرسوده را جمع آوری کند.

در ادامه جلسه موضوع لایحه تفریغ بودجه سال ۹۷ سازمان عمران  شهری اهواز در دستور کار گرفت که مدیرعامل سازمان عمران شهری شهرداری اهواز گفت: عملکرد واقعی سازمان عمران شهری شهرداری اهواز بیش از مبلغ محقق شده است. در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد تومان به سازمان پرداخت شده است در صورتی که دو برابر این مبلغ کار شده است.

عباس دغاغله در ادامه درباره وضعیت آسفالت در سطح شهر اهواز تصریح کرد: یکی از پیشنهاداتی که ارائه شده، بازیافت آسفالت گرم است تا از مصالح موجود فعلی استفاده شود. بر این اساس آسفالت موجود با یک دستگاه گرم، تراشیده، میکس و اصلاح می شود و یک آسفالت جدید تحویل داده می دهد.

وی با اشاره به مزیت استفاده از بازیافت آسفالت گرم عنوان کرد: در این فرآیند، میزان کمتری قیر استفاده می‌شود و حدود ۴۰ درصد هزینه ها کاهش می یابند.

دغاغله در ادامه در خصوص وضعیت پروژه استخر پارک بانوان اهواز گفت: استخر پارک بانوان تقریبا فعال است اما به لحاظ افزایش قیمتها، پیمانکار تعلل کرد. البته نسبت به این استخر ایرداتی نیز گرفته شد. استخر در سوله اجرا شده جانمایی شده است و باید عرض آن کم شود.

در ادامه جلسه بررسی بودجه سال ۹۷ سازمان خدمات موتوری در دستور کار قرار گرفت که مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز با اشاره به ساماندهی پسماندهای ساختمانی گفت: بر تمام خودروهای سنگینی که حمل نخاله های ساختمانی را انجام می دهند، GPS نصب شده است و فعالیتهای آنها رصد می شود. تقریبا میزان تخلفات به صفر رسیده است.

علی منصوری با اشاره به پروژه های عمرانی سازمان خدمات موتوری گفت: احداث پارکینگ ورزشگاه ۳۰ هزار نفری فولاد یکی از تعهدات سازمان خدمات موتوری است که تاکنون ۸۰ درصد این پروژه انجام شده است. این پارکینگ به مساحت ۲۱ هکتار و با  شش پل در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بخشی از اجرای این پروژه جزو وظایف اداره مسکن و شهرسازی بود اما به دلیل ضعفی که در اجرا داشتند، به سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز واگذار شد.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز با اشاره به فعالیتهای خدماتی این سازمان، تصریح کرد: ساماندهی پسماندهای ساختمانی بخشی از وظایف این سازمان است. بر تمام خودروهای سنگینی که حمل نخاله های ساختمانی را انجام می دهند، GPS نصب شده است و فعالیتهای آنها رصد می شود. تقریبا میزان تخلفات به صفر رسیده است. بیشتر تخلفاتی که در بحث رهاسازی نخاله های ساختمانی رخ می دهند، زیر نظر سازمان خدمات موتوری نیستند.

در ادامه جلسه لایحه همکاری موسسه تامین سرمایه تمدن (سهامی خاص) با شهرداری در خصوص اوراق مشارکت طرح قطار شهری اهواز در دستور کار قرار گرفت که حسین حیدری گفت : پروژه متروی اهواز مهر ننگ و شرمندگی بر پیشانی دولت و مسئولان است که پس از ۱۲ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در ادامه مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز با اشاره به اینکه از سوی بانک مرکزی و بانک عامل نامهربانی هایی درخصوص پروژه مترو اهواز صورت گرفت یادآور شد: دادن مجوز انتشار اوراق مشارکت در آخرین روز سال مالی و تقویمی تنها برای ثبت در سوابق اعطای مجوزهاست.

شهرام شاهین زاده با بیان اینکه تامین سرمایه مترو در شورای چهارم مسکوت ماند اما در روزهای نخست فعالیت شورای پنجم به تصویب رسید، ادامه داد: موافقت صدور اوراق مشارکت زمانی به ما اعلام شد که سال مالی به پایان رسیده بود چندی بعد بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت موافقت کرد اما پس از آن ابطال تمام مجوزها اعلام شد و در نهایت با کش و قوس فراوان در ساعت ۱۹ روز ۲۸ اسفند مجوز انتشار اوراق مشارکت صادر شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری گفت: به دلیل تعطیلی روز بعد صدور مجوز، سرورهای بانک های عامل غیر فعال شده بود و با رایزنی بسیار و فعال سازی سرورها تنها ۵۰۰ میلیارد ریال از سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت خریداری شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مجوز جدید بند ۱۳ مبنی بر نبود امکان تضمین اصل پول و سود این اوراق توسط بانک عامل بود که این امر تمایل سرمایه گذاران را به شدت کاهش داد.

شاهین زاده افزود:پس از این مجوز بانک سرمایه نوین با این توجیه که بانک مرکزی و بانک عامل به عنوان تضمین کننده از باز پرداخت اصل و سود برخی دیگر از اوراق عدول کرده، انصراف داد و موسسه نوین با قراردادن برخی شرایط جایگزین بانک سرمایه نوین شد.

وی گفت: یکی از شروط این موسسه این است که ۳۰ درصد مبلغ اوراق را به صورت بیعانه به مدت چهار سال در اختیار داشته باشد و پس از چهار سال این مبلغ را پس دهد.

قرار است با انتشار اوراق مشارکت به ارزش سه هزار میلیارد ریال بخشی از منابع لازم برای بهره برداری از گام نخست متروی اهواز تامین شود. پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که در صورت تامین ۶هزار میلیارد ریال اعتبار گام نخست آن در مدت ۱۸ ماه به پایان می رسد.

در این جلسه لایحه رهن مجتمع به منظور استقرار شعب تخصصی شهرداری با همکاری دستگاه قضایی و اصلاح ردیف بودجه مصوب آن، لایحه اصلاح مصوبه انعقاد قرارداد عاملیت با بانک توسعه تعاون جهت انتشار اوراق آیین نامه تقسیط عوارض بهای خدمات و مطالبات شهرداری اهواز  و نیز لایحه پرداخت مبلغی به صورت علی الحساب بابت تامین بخشی از هزینه‌های دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر رسید.


لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات