کیفیت مطلوب ساختمان در گرو تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان

کیفیت مطلوب ساختمان در گرو تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان

IMG_۸۷۶۵

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، جلسه مشترک معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان پیرامون هم اندیشی در خصوص کیفیت ساخت و ساز برگزار شد.

این جلسه با حضور مهندس کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مهندس شهباز زیلابی، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اهواز، مهندس اسماعیل محمودی، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مهندس علیرضا مرغائی زاده، مدیریت نظارت بر ضوابط و مقررات شهرسازی و امور مناطق، مهندس عسگری، مدیریت خدمات مهندسی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اهواز برگزار شد.

محورهای این جلسه در خصوص هم اندیشی جهت ارتقا کیفیت ساخت و ساز شهری بود.

تضعیف نظام مهندسی برابر با پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز است

شهباز زیلابی ضمن تبریک به منتخبین دوره هفتم هیات مدیره بر لزوم تعامل شهرداری و نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و گفت: باید سیاست کاری را بر تعامل با دستگاه های هم عرض نظام مهندسی مانند استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ها قرار دهیم و از ظرفیت های این مجموعه ها در جهت تعامل، استفاده بهینه داشته باشیم.

وی ضمن اعلام حمایت مجموعه شهرداری از نظام مهندسی، تاکید کرد: هیچ گاه در جهت تضعیف این سازمان حرکت نکرده ایم و وجاهت این مجموعه با بیش از ۱۸ هزار عضو برای ما مهم است.

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اهواز خاطر نشان کرد:  تضعیف نظام مهندسی، پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز را به دنبال دارد، اگر شهرداری ها، نظام مهندسی ساختمان و انبوه سازان در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک نقشه راه ترسیم گردد، پیشرفت صنعت ساخت و ساز را از نظر کمی و کیفی شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این دوره از هیات مدیره می تواند به الگویی برای ادوار گذشته و آینده تبدیل شود اذعان کرد: امیدواریم در این دوره شاهد پیشرفت هایی در زمینه ترویج مقررات ملی ساختمان، نما و سیما و منظر شهری باشیم.

زیلابی به اصلاح سیستم کنترل نما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: نمای ساختمان ها در کلانشهر اهواز در وضعیت مناسبی قرار ندارد که امیدواریم با هدایت اصولی سازندگان  از طریق مهندسان معمار و شهرساز سازمان نظام مهندسی به سمت معماری با یک هارمونی حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: مسئول بودن تنها به اسم و رسم نیست بلکه باید هدفی داشت و به آن نزدیک شد و یادگاری از خود در حوزه کاری بجا گذاشت تا الگویی برای آیندگان باشد.

لزوم بررسی ساختمان های گروه “د” در نظام مهندسی ساختمان

کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با اشاره به ظرفیت های تعامل دو مجموعه شهرداری و نظام مهندسی ساختمان، تشکیل چنین جلساتی را  موجب افزایش انتظارات طرفین  به منظور دستیابی به اهداف و  راه کارهای معوق مانده  ساخت و ساز دانست و تاکید کرد: باید ظرفیت ایجاد شده از سوی هردو مجموعه غنیمت شمرده شود.

وی افزود: مقررات ملی ساختمان به درستی اجرایی نمی شود که امیدواریم با تعامل شهرداری و نظام مهندسی این مشکل حل شود، رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و جلوگیری از سرمایه‌های عظیم ملی که سالانه در این عرصه هزینه می‌شود به تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بستگی دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه تعامل نظام مهندسی و انبوه سازان یک امر ضروری است عنوان کرد: در جلسه ای که در ابتدای کار هیات مدیره با رئیس انجمن انبوه سازان تشکیل شد مقرر گردید جلسات منظم ماهانه جهت برنامه ریزی دقیق در راستای تحقق مواردی مانند چگونگی اجرایی نمودن موضوع سازندگان دارای صلاحیت در حوزه ساخت و ساز شهری، تفکیک آپارتمان ها و… و در قالب یک کارگروه مشترک با حضور عوامل اصلی در حوزه ساخت و ساز در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: چالش بزرگ نظام مهندسی در دوره های گذشته برقراری تعامل با شهرداری ها بوده است که با توجه به تجربه جنابعالی این مشکل حل می شود و انتظار داریم بیشتر از قبل شرایط نظام مهندسی را درک کنید تا بتوانیم در کنار هم شرایط مناسبی جهت اجرای صحیح قانون و مقررات ملی ساختمان ایجاد نماییم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه از تجربه ی هیات مدیره های گذشته استفاده خواهیم کرد افزود: اعضا انتظار دارند یک تغییر و تحولی را در این دوره از هیات مدیره، حس کنند.

وی اذعان کرد: در بحث نما، وضعیت در مناطق مطلوب نیست و در این زمینه سازمان نظام مهندسی می تواند  وضعیت موجود را بهبود ببخشد، همچنین در خصوص راه اندازی سامانه سیماک آمادگی کامل داریم.

دویده ادامه داد: مطابق مقررات ملی ساختمان انتظار داریم در خصوص کنترل نقشه، فضای بهتری را ایجاد کنید و بویژه در بحث ساختمان های گروه “د” سازمان نظام مهندسی نقش خود را ایفا می کند.

وی گفت: دغدغه ی بزرگی در زمینه فرار ظرفیت از نظام مهندسی وجود دارد که امیدواریم در این دوره شرایط بهتری جهت بررسی نقشه های گروه “د” و کنترل ظرفیت و صلاحیت مهندسان صورت پذیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان در ادامه بحث سازندگان ذیصلاح مسکن را مطرح کرد و گفت: براساس قانون هر ساختمانی باید دارای سازنده ذیصلاح باشد  و این مهم جهت بالا بردن کیفیت ساخت و ساز الزامی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنیم

در ادامه این جلسه مهندس اسماعیل محمودی، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: لازم است در پیشبرد اهداف سازمان و ارتقا کیفیت ساخت و ساز بتوانیم با فکر واحد آینده شهر را روشن تر، بهتر و پیشرفته تر کنیم.

وی ادامه داد: رئیس فعلی سازمان، در سه دوره قبل هیات مدیره نیز حضور داشته و با توجه به اینکه کار کارشناسی را از لایه های پایین شروع کرده اند دارای تجربه کافی در این زمینه می باشد.

محمودی با بیان اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم اضافه کرد: از شما می خواهیم که مثل همیشه یاری گر نظام مهندسی ساختمان باشید و دست به دست هم دهیم تا با ارتقا کیفیت ساخت و ساز شاهد شهر پویا و زیبا باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید یک کار عملیاتی انجام دهیم که در سطح جامعه مهندسی استان و کشور نمود پیدا کند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان یک انجمن در شهر اهواز می باشد

      نظرات