اجرای مانور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در هیرمند

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: هر ساله به مناسبت مهاجرت پرندگان به استان، برنامه های آموزشی، اطلاع رسانی و نمادین به منظور فرهنگ سازی و ارتقاء دانش زیست محیطی و نیز جلوگیری از بروز خطرات احتمالی برگزار می شود.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز برنامه هایی را با محوریت آموزش وا طلاع رسانی و به منظور ارتقاء ظرفیت های امنیت فیزیکی و زیستی درهنگام بروز هرگونه تهدید در دستور کار دارد که انجام مانورهای عملیاتی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، یکی از آنهاست.

پورمردان بیان نمود: با توجه افزایش احتمال به شیوع بیماری های پرندگان در این فصل و تهدید نمودن حیات وحش و جامعه انسانی منطقه در راستای خنثی نمودن تهدیدهای سلامت انسانی، گیاهی و جانوری این اداره با همکاری و همیاری اداره کل دامپزشکی  اقدام به برگزاری مانور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان هیرمند نمودند. در همین راستا اکیپ های نمونه برداری و معدوم سازی موارد مبتلا به بیماری در محل مستقر شده و اقدام به اجرای مانور کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان توصیه کرد: در صورت شیوع این بیماری مردم باید دقت داشته باشند با پرندگان مهاجر و وحشی تماس برقرار نکنند، گوشت و تخم مرغشان مصرف نشود و علاوه بر آن از شکار و خرید این دسته از پرندگان به شدت خودداری کنند. روستائیانی که طیور بومی دارند حتما آنها را در توری محصور کنند، به این علت که پرندگان بومی با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گونه‌ای از بیماری ویروسی است که توسط پرندگان بیمار و ناقل به انسان سرایت می‌کند و سلامتی گونه هاو افراد در معرض تماس را به خطر می‌اندازد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان سيستان و بلوچستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات