پاکسازی ساحل شهرستان بندرخمیر

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان

به همت گروه دوستداران طبیعت شهر ستان بندرخمیر و دانش آموزان پایه دوم مدرسه شهید رضائیان به مسافت یک کیلومتر ساحل آن  شهر ستان پاکسازی شد . در این مراسم دانش آموزان با ایجاد زنجیره انسانی با خود عهد بستند که در مقابل حفاظت از طبیعت کوشا و در اشاعه فرهنگ زیست محیطی و ترویج آن در محیط  خانواده و مدرسه بیشتر تلاش نمایند .

گفتنی است :

یکی از مهم ترین تالاب های کشور به نام تالاب بین المللی حرای خورخوران با وسعت ۴/۱۰۲۰۶۶ هکتار در موقعیت ́۴۴ ˚ ۵۵ طول شرقی و ́۵۱ ˚ ۲۶ عرض شمالی در حد فاصل بین بندر خمیر و جزیره قشم واقع شده است . تالاب مذکور در سال ۱۹۷۵ به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. این تالاب از دو منطقه حفاظت شده حرا با وسعت ۸۶۵۸۱ هکتار و حرای خور خوران با وسعت ۲۵۸۰ هکتار تشکیل شده است. تالاب در درون خوری وسیع ، جزایر لجنی پست، جنگل های حرا، لجن زارهای بین جزرو مدی و خورهای کوچک قرار گرفته که بزرگترین اکوسیستم جنگلی حرا در ایران را تشکیل می دهند. جنگل های حرا در اطراف چندین جزیره گلی پست در مقابل دهانه رود مهران بیشترین توسعه را دارند.

بیش از۱۲۰ گونه پرنده مانند انواع حواصیل (حواصیل سفید بزرگ، حواصیل سبز، حواصیل هندی)، اگرت ساحلی، سلیم خرچنگ خوار، صدف خوار، کفچه نوک و ....از انواع پرندگان این تالاب می باشد. از مهمترین پرندگان تالاب می توان به عقاب ماهیگیر، کرکس مصری، عقاب تالابی، پلیکان پاخاکستری اشاره کرد. همچنین از دیگر زیستمندان مهم این منطقه لاک پشت دریایی پوزه عقابی،لاک پشت دریایی سبز و انواعی از پستانداران دریایی نظیر دلفین گوژپشت، دلفین بینی بطری هندی، پورپویز پوزه پهن(پورپویز بی باله) و دوگونگ می باشند .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات