رییس کمیسیون معماری و شهرسازی خبر داد: تصویب لایحه مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده در شورای شهر شیراز

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی خبر داد: تصویب لایحه مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده در شورای شهر شیراز

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر شیراز، «نوذر امامی» رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز گفت: اعضای شورای اسلامی شیراز پس از  ۵ ماه کار کارشناسی،  به اتفاق آرا، این لایحه را تصویب کردند که  بر این اساس، ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر شیراز، بر مبنای قابلیت‌های استقرار به سه پهنه A و B و C تقسیم می شود .

وی ادامه داد:  همچنین از زمان ابلاغ مصوبه، مشوقات نوسازی مطابق با پهنه تعریف شده، وضعیت تجمیع پلاکها و همچنین رعایت ملاک‌های شهرسازی از ۵۰ تا ۸۵ درصد به متقاضیان تجدید بنا در بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد .

امامی افزود: برای نخستین بار علاوه بر عوارض صدور پروانه ساختمانی و هزینه خدمات ساختمانی، عوارض و هزینه تامین سرانه خدمات عمومی و شهری، هزینه تامین و کسری ساخت پارکینگ، عوارض بر حق مشرفیت، هزینه خدمات کسری فضای باز، بالکن، هزینه آسفالت، مجوز حفاری، تمدید پروانه و موافق اصولی، بهای خدمات مدیریت نظارت بر جمع‌آوری و حمل نخاله‌های ساختمانی مشمول معافیت شد .

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: با تصویب اعضای شورای پنجم،  حق الزحمه دفاتر تسهیل گری تعدیل و کل مبلغ حق الزحمه در بافت فرسوده مصوب توسط شهرداری پرداخت می‌شود و ریالی بابت حق الزحمه صدور پروانه توسط ساکنان بافت فرسوده به دفاتر تسهیل گری پرداخت نخواهد شد .

وی با اشاره به جمع بندی نظر شهروندان و اهالی بافت فرسوده افزود: مشکل فعلی انحصاری بودن این دفاتر مرتفع شد و شهروندان بافت فرسوده دارای حق انتخاب در مراجعه به شهرداری یا دفاتر تسهیل گری به منظور درخواست تجدیدبنا خواهند بود .

امامی خاطر نشان کرد: در این مصوبه بر خلاف پیشنهاد اولیه شهرداری، حق الزحمه صدور عدم خلاف، پایانکار، استعلام و بازدید کماکان رایگان بوده و بابت این خدمات حق الزحمه ای به دفاتر پرداخت نمی شود .

عضو شورای اسلامی شهر تصریح کرد:  معافیت تجدیدبنای مسکونی در بافت تاریخی فرهنگی در مصوبه شورای شهر به صورت ۱۰۰ درصد لحاظ شد  و امیدواریم پس از طی روال قانونی تایید مصوبه در فرمانداری و همزمان با ابلاغ آن، تحولی بنیادین در بافت فرسوده شیراز صورت پذیرد .

امامی ادامه داد:  همچنین می توانیم با استقبال سرمایه‌گزاران و انبوه سازان از مشوقات جدید تعریف شده،  شاهد تعریف پروژه های محرک توسعه در مناطق کم برخوردار بافت فرسوده و نوسازی این بافتها باشیم .

وی همچنین بر لزوم برگزاری فراخوان به منظور راه اندازی دفاتر جدید تسهیل گری در دو ماه آینده از سوی شهرداری تاکید کرد و افزود:  برای تحقق این مهم، جمعی از متخصصان تحصیل کرده به یاری شهرداری شتافته و با اجرای اصول تسهیل گری منشا خیر و برکت در این بافت ها شوند .

امامی با اشاره به مطالبات قانونی شهرداری شیراز از دولت بابت نوسازی بافت فرسوده، اجرای تعهدات قانونی در قبال بافت فرسوده را از دولتمردان و پیگیری مجدانه این مطالبات را از شهرداری خواستار شد .

عضو شورای اسلامی شهر شیراز  افزود: نگاه شهرداری و شورای شهر به بافت فرسوده نگاه درآمدی نبوده و شهرداری کل عایدات را دوباره در پهنه های فرسوده شهر هزینه خواهد کرد .

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات