تراز آب دریاچه ارومیه ۱ متر بالا می آید/کانون‌های تولید ریز گرد دریاچه ارومیه زیر آب می‌روند/ کشت غیرقانونی چقندر قند ادامه دارد

تراز آب دریاچه ارومیه ۱ متر بالا می آید/کانون‌های تولید ریز گرد دریاچه ارومیه زیر آب می‌روند/ کشت غیرقانونی چقندر قند ادامه دارد


مسعود تجریشی در گفت و گو با میزان درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: سطح آب دریاچه ارومیه به نسبت سال گذشته حدود ۸ تا ۹ سانتیمتر بالا آمده است. از سال ۱۳۷۳ که بیشترین تراز دریاچه را داشته ایم تا حدود ۱۳۹۲، ۸ متر تراز آب را در دریاچه ارومیه را از دست دادیم یعنی سالیه حدود ۳۵ تا ۴۵ سانت تراز دریاچه افت کرد. از سال ۱۳۹۳ با همکاری دولت و دستگاه‌های اجرایی و با توجه به برنامه دولت که دریاچه باید احیا شود نه تنها تراز آب از دست ندادیم بلکه تراز را تثبیت نیز کرده ایم در صورتیکه اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت باید حدود ۱/۵ متر کاهش سطح آب را می‌داشتیم. تمام تلاش بر این بوده که شرایط دزیاچه را تثبیت بکنیم و همزمان افزایش تراز دریاچه را داشته باشیم. تثبیت تراز دریاجه ارومیه در این ۴ سال با موفقیت انجام شده است.

معاون سازمان محیط زیست افزود: تثبیت تراز آب دریاچه به افزایش یا کاهش بارندگی ربطی نداشته است در صورتیکه چرا که چند سال بارندگی ما ۴۰۰ میلیمتر بوده و چند سال به ۲۰۰ میلیمتر نیز نمی رسیده است. اما هر سال تثبت تراز دریاچه را داشتیم. تراز سطح دریاچه از طریق اقداماتی از جمله رها سازی آب، کاهش مصرف آب کشاورزی پایاب سد‌ها (بدون اینکه اتفاقی در میزان محصولات کشاورزی داشته باشیم) حدود ۳۰ درصد استفاده از آب دریاچه کاهش یافته است.

تجریشی در ادامه اظهار کرد: مقداری از این تثبیت آب را در دریاچه از طریق رها سازی به دریاچه رساندیم امسال هم وزارت نیرو گفته که از آذر ماه رها سازی آب را انجام می‌دهد. در این راستا همچنین منابع مالی خوبی برای سردهنه‌ ها اختصاص یافته است. در گذشته آب را به صورت غیر قانونی برداشت می‌کردند و می‌فرستادند و اسمش را یخ آب گذاشته بودند که به این وسیله آب را در مزارع پخش می کردند. تمام این عوامل را کنترل کردیم.

تجریشی گفت: سازه ها را  به خاطر اینکه مطمئین شویم آب برداشت نمی‌شود و به سمت دریاچه می رود کنترل کردیم و اکنون تمام آب به سوی دریاچه می رود و هیچ مانعی وجود ندارد. سطح آب دریاچه۱ تا ۲ سانتیمر رشد داشته است.

وی درباره اقدامات دیگری که در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام داده گفت: اقدامات دیگر اینکه جلوی تغییر کاربری‌ها را بگیرم و نگذاریم زمین‌ها را از دیم به آبی تغییر دهند. نظارت‌های قانوی را افزایش داده ایم. ستاد مدیرت بحران دریاچه روی معیشت مردم وقت زیادی گذاشته است که اقتصاد و معیشت کشاورزان را بهبود دهیم. در قبال اینکه مصرف آب را کم کرده و در ازای آن بهره روی آب را افزایش دهیم.

تجریشی گفت: مطالعاتی را از سال گذشته در آذربایجان غربی با عنوان زنجیره ارزش محصولات کشاورزی آغاز کرده ایم و به سمت گیاهانی که مصرف آب کمتری نیاز دارند رفته ایم تا بتوانیم صرفه اقتصادی بیشتری را داشته باشیم. به عنوان مثال گلزا به جای گندم جایگزین شود. با استفاده از این روش می توانیم گیا‌هان دارویی را که مصرف کمتر و صرفه اقتصادی بیشتر و همچنین ارزش صادرات داشته باشند تولید کنیم. در این زمینه همکاری‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی انجام شده است.

وی در توضیح بیشتر درباره این طرح گفت: سال دوم است که این طرح در ۱۸ استان اجرایی شده است. اقدام دیگر اینکه امسال روی تحویل حجمی در مهاباد به عنوان اولین سال وارد شدیم تا به کشاورزان به صورت حجمی آب تحویل داده شود. در حوزه آبریز دریاچه ارومیه این اولین بار بود که این امر انجام می‌شد. هماهنگی بین کشاورزان و مسئولان در این طرح جواب داد. انشالله از سال آینده روی ۴ سد دیگر بتوان این امر را پیاده کرد. بحث کنترل کشت چقندر قند استان قرار بوده یک میلیون ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تن تولید کنند از چند سال گذشته این میزان کاهش ییدا کرده و جلوی افزایش تولید آن را گرفته ایم. در بعضی جا‌ها مثل حسن لو موفق عمل کرده ایم و در بعضی جا‌ها همچنان به صورت غیر قانونی در حال کشت چقندر قند هستند و ما هم کنترل هایمان را افزایش داده ایم.

معاون سازمان محیط زیست اظهار کرد: فقط در آذربایجان غربی که باید چقندرقند کاشته شود اجازه کاشت داده شده است. انتظار داریم در طی سه سال آینده تراز آب دریاچه را به ۱ متر بالا بیاوریم با این یک متر بالا آمدن آب کانون‌های تولید ریز گرد و گرد و خاک زیر آب می‌روند و سلامت مردم را می‌توانیم با این اقدام تضمین کنیم و بعد دریاچه ارومیه منظری می‌شود به عنوان تفرجگاه که مردم بروند و استفاده کنند و بعد هم می‌تواند به عنوان یک دریاچه‌های که در ترازی برای مردم باشد. لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات