بهبود وضعیت کریدورهای بینالمللی
مدیر عامل راهآهن با بیان اینکه وضعیت کریدورهای بینالمللی نسبت به گذشته بهبود یافته است، تصریح کرد: راهآهن با جلب مشارکت شرکتهای راهآهن منطقه تفاهمات خوبی برقرار میکند تا کریدورها از شرایط مناسبتری برخوردار شوند و ترانزیت کالا انجام شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)عبدالعلی صاحبمحمدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه ترانزیت آثار اقتصادی بسیار مثبتی برای کشور دارد، تصریح کرد: کشور ما در موقعیت مناسبی واقع شده و میتواند پل ارتباط آسیا و اروپا باشد.
معاون وزیر راه و ترابری دربارهی فعالشدن کریدورهای بینالمللی اظهار کرد: با کشور روسیه و آذربایجان برای حل مشکل حلقههای مفقوده کریدور شمال- جنوب که در غرب دریای خزر واقع شده است، مذاکراتی انجام داده و در حال نهاییکردن تفاهمنامه هستیم.
وی با اشاره به کریدور شمال- جنوب دیگری که در شرق دریای خزر واقع شده است، تصریح کرد: پروژه اترک- برکت را که در داخل خاک ترکمنستان قرار دارد در سال ۸۹ آغاز کردهایم و یک پیمانکار ایرانی با صدور خدمات فنی و مهندسی مشغول به کار است.
صاحبمحمدی با بیان اینکه بخشی از این پروژه در خاک قزاقستان واقع شده که در حال انجام است، اضافه کرد: برای بخش گرگان تا اینچه برون به طول ۹۰ کیلومتر که در خاک ایران قرار دارد تفاهماتی با مجری طرح انجام و عملیات بهزودی شروع میشود.
معاون وزیر راه و ترابری به کریدور شلمچه - بصره در داخل عراق اشاره و اضافه کرد: در حال مذاکره برای اجرای این پروژه هستیم.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه کریدوری که به سمت پاکستان میرود، با راهاندازی کامل مسیر بم - زاهدان تکمیل میشود، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا از طریق خواف در استان خراسان به افغانستان متصل شویم.
وی همچنین به کریدور کرمانشاه - خسروی که به عراق متصل میشود، اشاره و اظهار کرد: همچنین کریدوری در ترکیه داریم که با تفاهمات صورت گرفته با این کشور قرار است دور دریاچه وان ریلگذاری شود تا وضعیت بهتری پیدا کند.
به گزارش ایسنا چندی پیش محمدرضا رحیمی- معاون اول رییس جمهوری - بر گسترش ترانزیت و افزایش درآمدهای ناشی از آن تاکید کرده و گفته بود: از منابع داخلی و خارجی مسیرهای شمال، جنوب و شرق و غرب را به هم وصل میکنیم و انبارهای لازم را میسازیم تا بتوانیم بار کشورها را از مسیر ایران جا به جا کنیم.
وی همچنین از افزایش ۳۷ درصدی ترانزیت خبر داده و اظهار کرده بود: در این حوزه جهش داشتیم به طوری که میزان جابه جایی از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت.
نظرات