جلوگیری از ساخت نماهای ضد اسلامی- ایرانی

جلوگیری از ساخت نماهای ضد اسلامی- ایرانی

www.bananews.irوزیر مسکن و شهرسازی گفت: چنانچه نمای یک ساختمان دارای نمادهای غیر عرف یا ضد اسلامی - ایرانی باشد از ساخت آن جلوگیری می شود

به گزارش بنانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن وشهرسازی ، مهندس نیکزاد با تاکید بر جایگاه ویژه معماری ایرانی- اسلامی در ساخت و سازها و لزوم حرکت به سمت این نوع از معماری تصریح کرد: درست است که در حال حاضر الزام چندانی روی نمای ساختمانها وجود ندارد اما چنانچه ساختمانی دارای نمادی غیر عرف یا نمای ضد ایرانی- اسلامی باشد جلوی ساخت آن گرفته می شود.

وی از رواج الگوهای معماری ایرانی- اسلامی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی یاد کرد و ادامه داد: مهندسان حوزه شهرسازی و معماری، اعم از اینکه در بخش دولتی شاغل باشد یا در بخش خصوصی ، باید به سمتی حرکت کنند که در آن ساختمانها دارای هویت ایرانی- اسلامی باشند.

وزیر مسکن وشهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر معاونت شهرسازی ومعماری این وزارتخانه بصورت جدی پیگیر گسترش الگوهای معماری ایرانی- اسلامی است و جلساتی را نیز بطور مرتب با شهرداران برخی کلانشهرها در همین راستا برگزار می کند.

گفتنی است مهندس نیکزاد ، آبانماه گذشته نیز در دیدار مدیران حوزه شهرسازی و معماری نیز گفته بود: برخی سیاست های اتخاذ شده در حوزه شهرسازی و معماری طی دوره های گذشته از انعطاف لازم برخوردار نبودند و نتیجه آن هم این بود که توفیق چندانی در ساخت واحدهای مسکونی مورد نیاز جامعه حاصل نمی شد.

وی با بیان اینکه هرجا طرح مسکن مهر به حوزه شهرسازی و معماری لطمه وارد کند، جلوی آن را خواهم گرفت، گفت: باید با در انداختن طرحی نو در حوزه های معماری و شهرسازی و داشتن یک برنامه استراتژیک و بلند مدت،‌ نگاهی آینده نگرانه داشته باشیم و از امروز نیازهای آینده شهرسازی را پیش بینی کنیم.

وی ضمن انتقاد ازکم توجهی به رعایت الگوی معماری ایرانی- اسلامی اظهار داشت: سوال اینجا است که چرا از استانداردهای معماری ایرانی- اسلامی خارج می شویم و طراحی هایی که انجام می شود با این معماری مطابقت ندارد.

مهندس نیکزاد با تاکید بر لزوم بازنگری در طراحی ها و مطابقت دادن آنها با فرهنگ معماری ایرانی اسلامی، تصریح کرد: شهر ایرانی اسلامی در حقیقت شهری است که محله و مسجد از محورهای اصلی آن هستند.

وزیر مسکن وشهرسازی ، فرهنگ سازی را از ملزومات شهرسازی دانست و ادامه داد: متاسفانه فرهنگ پرداخت هزینه های شهرسازی چنان که باید در کشورمان وجود ندارد و با چنین روندی سوال اینجا است که چگونه باید شهر را اداره کرد.

وی آینده نگری و جامع نگری را از خصوصیات مدیران حوزه شهرسازی و معماری برشمرد و خاطر نشان کرد:شهرسازی واقعیتی غیر قابل انکار است که هویت تاریخ و تمدن ما با آن بیان می شود.

 

 

    نظرات