اجرای پروژه های حوزه راه و شهرسازی با همکاری سپاه

اجرای پروژه های حوزه راه و شهرسازی با همکاری سپاه

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری در دیدار با سردار شاهچراغی فرمانده جدید سپاه علی بن ابی طالب (ع) قم، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد این اداره کل اظهار داشت: در طی چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان قم پروژه های عمرانی بزرگ و مهمی ایجاد و احداث شده است.

وی افزود: پردیسان یکی از نقاطی است که طی ۲۰ سال گذشته، به این ظرفیت مناسب از سکونت و ساخت و ساز رسیده و در واقع این منطقه یکی از مصادیق عمران و آبادانی مسکن در استان قم بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که طی ۱۰ سال گذشته نسبت اجاره نشین ها تغییری نکرده است، توضیح داد: از سویی طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، در شهر قم تعداد ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی گزارش شده است اما از سویی دیگر ۱۵ هزار درخواست جدید مسکن از سوی شهروندان وجود دارد.

صبوری با اشاره به ساخت بیش از ۴۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر قم ابراز داشت: تنها ۳۰۰ واحد از مجموع تعهدات استان باقی مانده است که به زودی به متقاضیان واگذار می شود.

وی به سرعت بالای ساخت و سازهای واحدهای مسکونی در شهر پردیسان اشاره کرد و گفت: در پردیسان سرعت احداث مسکن بسیار بالا بوده است و طی دو دهه، جمعیتی حدود ۱۳۰ هزار نفر در این بخش ساکن شده اند، اما سرعت خدمات شهری با کندی پیش رفته است و این ناهماهنگی موجب بروز مشکلاتی برای ساکنان شده است.

وی به تغییر سبک زندگی در شهر قم از گذشته تا اکنون اشاره و اعلام کرد: الگوی شیوه سکونت در شهر قم به سبک آپارتمان نشینی افزایش چشمگیری داشته است و تمایل کمتری برای ساخت و ساز خانه های ویلایی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به این که هم اکنون شاهد خالی یا خلوت شدن محلات مرکز شهر هستیم، گفت: ظهور و بروز انقلاب در این محلات بوده است اما به دلیل فرسوده شدن این بافت ها، شاهد مهاجرت ساکنین این محلات به مناطق پیرامونی شهر از جمله پردیسان هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم توضیح داد: بخش بزرگی از زیرساخت های آموزشی، درمانی، شهری و... در مناطق مرکزی شهر وجود دارد و با ایجاد مناطق پیرامون شهر علاوه بر دور شدن ساکنان مرکزی شهر، هزینه های هنگفت و سنگینی برای تامین زیرساخت ها بر دولت تحمیل می شود.

وی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی سیاست های بهسازی، ساماندهی، بازآفرینی محلات ناکارآمد و فرسوده شهر در اولویت کاری این وزارت خانه قرار گرفته است.

صبوری تاکید کرد: بازآفرینی و ساماندهی محلات ناکارآمد، موجب بازگشت ساکنان واقعی این محلات و رونق اقتصادی و کسب و کار مرکز شهر می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم خاطر نشان ساخت: سپاه در تعیین سیاست ها و اهداف و اجرای پروژه های بازآفرینی و ساماندهی محلات، می تواند همراه و مشاور خوبی باشد.

در ادامه جلسه سردار شاهچراغی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات حوزه راه و شهرسازی استان، اظهار کرد: در بخش عمرانی، سپاه از بضاعت خوبی برخوردار بوده و آماده همکاری با دستگاه های اجرایی است.

وی به نقش شهر مقدس قم در پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه مرکزیت تشیع جهان اشاره و تصریح کرد: با دعوت از مسئولین وزارت راه و شهرسازی به استان قم، فرصت تصویب و تامین مالی پروژه های کلان و مهم استان فراهم و به تبع آن، آبادانی و عمران شهر دنبال خواهد شد.

فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع) قم در پایان تاکید کرد: بازآفرینی و ساماندهی محلات قدیم قم امری ضروری است و دستگاه های اجرایی بنا به ماهیت فعالیت های خود می بایست در تامین آسایش و رفاه ساکنان این مناطق تلاش کنند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات