۱۳ آذر ماه روز جهانی یوزپلنگ/ تکثیر یوزپلنگ آسیایی با همکاری پژوهشگاه رویان

۱۳ آذر ماه روز جهانی یوزپلنگ/ تکثیر یوزپلنگ آسیایی با همکاری پژوهشگاه رویان

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست تکثیر و پرورش یوزپلنگ‌ها را از طریق پژوهشگاه رویان پیگیری می‌کند. در این جهت سعی می‌کنیم احیای یوزپلنگ آسیایی را از طریق کشت بافت با کمک این پژوهشگاه انجام دهیم .
معاون رئیس جمهوری در مورد روش‌ تامین منابع مالی برای این پروژه گفت: هزینه آن هم هر چقدر باشد، تقبل می‌کنیم .


مجید خرازیان مقدم - مدیر کل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد تکثیر یوز از طریق کشت بافت به ایسنا گفت: از هر ظرفیتی برای حفظ یوزپلنگ آسیایی استفاده می‌کنیم. طرف قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست در این طرح، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و مجری طرح نیز این پژوهشکده است که از طریق پژوهشگاه رویان امور مربوط به این موضوع را پیگری می‌کند .
به گزارش ایسنا، سه شنبه ( ۱۳ آذر) روز جهانی یوزپلنگ است. یوزپلنگ‌ها هر دو نوع آفریقایی و آسیایی، سریع‌ترین حیوانات زمین هستند. یوز آسیایی Acinonyxjubatusvenaticus نسبت به نوع آفریقایی کمی کوچک‌تر و تیره‌تر است . پوشش نخودی رنگ با خال‌های سیاه در سر و کمر، بدن این جانور را پوشانده است. مشخصه این جانور، نوار سیاه رنگ اشک مانندی است که از گوشه‌ چشم‌ها شروع شده و تا کنار بینی ادامه می‌یابد . یوز آسیایی یکی از مهمترین گربه‌سانان بزرگ‌جثه است که کمتر از ۵۰ قلاده از آن در حیات وحش باقی مانده و تنها جمعیت باقی‌مانده از یوزها، همین جمعیتی است که در ایران پراکنده شده‌ و در صورت از بین رفتن این ۵۰ نفر یوز، یک گونه ارزشمند برای همیشه در کل دنیا منقرض می‌شود .

اکبری مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی - یوز پلنگ آسیایی یکی از نادر ترین ترین گربه سانان جهان بوده و بعد از شیر و ببر، سومین گربه سان بزرگ ایرانی است که در خطر نابودی و انقراض قراردارد.در اواخر سال ۶۰ با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان ، با انجام بررسی های لازم ، حفاظت از گونه ارزشمند یوز پلنگ در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان خراسان قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوز پلنگ آسیایی در سال ۱۳۷۵ انجامید. سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل مذکور در سال ۱۳۷۷ و با کمک سازمان های بین المللی " پروژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط " با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF ) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریورماه ۱۳۸۰ تصویب گردید. بیش از ۴۰ سال است که برای حفاظت یوزآسیایی در کشورهای آسیایی تنها در کشور ما به بقای خود ادامه داده و این افتخار ما ایرانیان است که توانستیم این میراث طبیعی را همچنان حفظ کنیم. و ایرانیان حافظان آخرین بازمانده های یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در جهان هستند. این جانور درسطح مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می کند و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد..

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات