ساری، شهری پیشرو برای نقش‌آفرینی شهروندان توان‌خواه

شاید عبارت «معلولیت، محدودیت نیست بسیار مفهوم آشنایی در باور شهروندان باشد، اما این‌که تا چه میزان در روند بافت‌های شهری می‌توان فضای کالبدی شهر را مناسب حضور بانشاط و پویای همه ی شهروندان به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر نمود، در جای خود قابل ‌بررسی است.

بر اساس آمار حدود ۱۵ درصد جمعیت شهر ساری را معلولان تشکیل می‌دهند که از این میان حدود ۴.۵ درصد این افراد نیازمند خدمات ویژه هستند. سالیانه حدود ۱۰ درصد نیز به جمعیت معلول کشور افزوده می‌شود که البته در نقاط مختلف کشور درصد افزایش آن متفاوت است. در مازندران بیش از ۴۹ هزار معلول زیرپوشش خدمات بهزیستی قرار دارند. چشم‌انداز کلی مدیریت شهری به حوزه معلولان، ایجاد عدالت اجتماعی در برخورداری از رفاه عمومی و بهره‌برداری موثر همه گروه‌های جامعه از امکانات شهری است.

شهرداری ساری به‌عنوان مهم‌ترین سازمان ارائه‌دهنده خدمات مطلوب به شهروندان، از سال ۹۳ با ایجاد کارگروهی تحت عنوان "کارگروه حمایت از معلولان" که با نقش‌آفرینی مدیران یا نمایندگان  ۶ مدرسه استثنایی دارای دانش آموزان دختر و پسر و کارشناسانی از شهرداری در ذیل معاونت فرهنگی اجتماعی تشکیل شد، در این زمینه به‌صورت جدی ظاهر شد. از منظر فرهنگی و اجتماعی، به ارائه آموزش‌های خوداتکایی و افزایش روحیه و توان‌افزایی معلولان و خانواده‌های آن‌ها پرداخته شد. این امر در سراهای تداوم و برخی کلینیک‌های آموزشی و روان‌شناسی صورت گرفت.  بنا به گفته کارشناس مسئول کارگروه معلولان شهرداری ساری، پشتیبانی از بسترسازی نقش‌آفرینی معلولان در چارچوب‌های حمایت‌های مادی و معنوی از مدارس استثنایی و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین خدمات مشاوره‌ای و ارائه تجهیزات آموزشی صورت پذیرفت. همچنین ارتباط با سایر نهادها و سازمان‌های متولی در برگزاری مراسم‌های ویژه نظیر روز ۱۲ آذر و فضاسازی‌های مطلوب شهری به مناسبت هفته جهانی معلولیت و همچنین تهیه بنرها و استندهای معرفی و آگاه‌سازی شهروندان انجام شد.

بنا به گفته ایشان دور کردن نگاه صرفاً ترحم‌آمیز جامعه نسبت به معلولان و باور به حضور آزادانه و موثر آن‌ها با افزایش توانمندی‌های مهارتی و روحی‌شان درزمره اهداف این کارگروه ویژه است. استخدام حدود ۱۴ نفر از معلولان در ساختار سازمانی شهرداری ساری به‌منظور پشتیبانی از اشتغال این افراد با توجه به بند الف ماده ۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بخش دیگری از این حمایت‌ها را شامل می‌شد.

از سوی دیگر افزایش سطح تاب‌آوری و پایداری امکانات و تجهیزات شهری با ایجاد شبکه اکولوژیکی - اجتماعی جهت بهره‌برداری مطلوب‌تر شهروندان توانخواه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. در نظر گرفتن چهار فاکتور تنوع، اتصال (ارتباط)، افزونگی و استحکام در معماری بهینه شهری برای بهره‌برداری کاراتر همه گروه‌های آسیب‌پذیر در پیوست فضایی - کالبدی شهر با تاکید مدیریت شهر در حوزه‌های نظارتی سازمان‌هایی همچون نظام‌مهندسی و مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی مسکونی و اداری به‌عنوان کلیدواژه‌های شهرسازی و برنامه ریزی های شهری بازتاکید شد. الزام کنترل نقشه بر اساس ضوابط معلولان برای مهندسین طراح و متقاضیان هر نوع پروانه ساختمانی ازجمله موارد است.

مناسب‌سازی معابر عمومی و احداث فضاهای موردنیاز معلولین ازجمله مرکز ضایعه نخاعی و همچنین در نظرگرفتن فضاهای مناسب در سالن‌های ورزشی و فرهنگی همچون سالن آذربایجانی‌ها(مرحوم بهروش) و راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی ویژه گروه‌های آسیب‌پذیری همچون معلولان و سالمندان و... بخش دیگری از فعالیت‌های مدیریت شهری است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات