تدوین برنامه پنج ساله برای ساماندهی و بازآفرینی ۳۳ محله قم

تدوین برنامه پنج ساله برای ساماندهی و بازآفرینی ۳۳ محله قم

در جلسه بررسی بافت فرسوده تاریخی قم که امروز در استانداری برگزار شد، محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه چهار هزار هکتار از مساحت شهر قم نیازمند بازآفرینی است، گفت: از این میزان ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده است که ۳۱۵ هکتار آن بافت تاریخی است .

وی ماندگاری شهروندان در بافت فرسوده را مورد توجه قرار داد و گفت: این مهم نیازمند اصلاح شبکه معابر، ایجاد واحدهای آموزشی و بهداشتی و پارکینگ است که بخش‌هایی از آن در حال انجام است .

بهشتی تاکید کرد: با این وجود بازسازی واحد های مسکونی واقع در این بافت ها نیازمند مشوق هایی است که استان پیشنهادات خود را در هفت مورد ارائه کرده است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تصریح کرد: کاهش یا  بخشش مالیات و بیمه تامین اجتماعی مالکان منازل واقع در این محدوده، پرداخت تسهیلات با نرخ ۶ درصد، مشوق هایی برای انبوه سازان و هزینه کرد اقساط مسکن مهر در استان از جمله این پیشنهادات است .

حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی در این جلسه گفت: در سال های ۹۰ تا ۹۴ ، ۱۱۵ میلیارد تومان برای ساخت سالن‌های ورزشی، واحد های آموزشی و بهداشتی، تملک برخی خانه های تاریخی هزینه شده است .

وی از تدوین برنامه ای پنج ساله برای ۳۳ محله قم جهت ساماندهی و باز آفرینی شهری خبر داد و گفت: در این راستا تاکنون در برخی محلات مانند لب چال، میدان میر، گذر قلعه و برخی مناطق دیگر با همکاری شهرداری قم اقداماتی صورت گرفته است .

سقاییان‌نژاد شهردار قم نیز در این جلسه با تصریح بر اینکه مدیریتی واحد بر بازسازی بافت های فرسوده حاکم نیست از لزوم واگذاری اختیارات کافی به شهرداری برای بازسازی این بافت ها سخن گفت .

وی همچنین اجرای کامل بسته‌های تشویقی برای مردم ساکن در بافت‌های فرسوده را ضروری برشمرد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات