تورج همتی:خراسان رضوی در فهرست استان های یوز خیز کشور قرار دارد

تورج همتی:خراسان رضوی در فهرست استان های یوز خیز کشور قرار دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به مناسبت ۴ دسامبر(سیزدهم آذرماه) روز جهانی یوزپلنگ از وضعیت این گونه ارزشمند دراین استان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی ضمن اشاره به اینکه زیستگاه چهار منطقه استان پذیرای یوزپلنگ بوده و حضور آن به کرات در این مناطق مشاهده و مستند سازی شده است، گفت: بیشترین شمار یوزپلنگ های خراسان رضوی در منطقه حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در جنوب استان مشاهده شده اند.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده درونه بردسکن نخستین زیستگاهی بود که با ثبت حضور یوزپلنگ بارقه های امید را درخصوص زیست این گونه دراستان بوجود آورد و درحال حاضر ۸ گربه سانان ارزشمند شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی در این استان زیست می کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرایط مساعد و غنای زیستگاهی،خراسان رضوی را به یک منطقه "یوز خیز" مبدل کرده است گفت:بر این اساس به منظور افزایش ضریب حفاظتی در منطقه حفاظت شده درونه برنامه هایی ویژه در دستور کار قرار گرفت که از آن جمله می توان به آموزش جوامع محلی از طریق آموزش طیف های مختلف اثر گذار و استمرار ارتباط با دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای داخل و پیرامون منطقه حفاظت شده درونه اشاره کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یوزپلنگ معمولاً در مناطق استپ، کویری و تپه ماهوری زیست می کند اظهار داشت :خراسان رضوی جزو ۱۰ استان دارای گونه یوزپلنگ آسیایی در کشور است .

همتی درادامه به نصب ۱۰ دستگاه دوربین تله ای با هدف رصد و آمارگیری از این گونه ارزشمند جانوری و تصویر برداری از گربه سانان با تمرکز بر گونه یوزپلنگ آسیایی در مناطق حفاظت شده درونه و پناهگاه حیات وحش لاغری دربردسکن، منطقه حفاظت شده پروند در سبزوار و منطقه حفاظت شده افتخاری در بجستان با هماهنگی انجمن ملی حفاظت از یوزپلنگ اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام "اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت" یوزپلنگ آسیایی در کنار ۳۶ گونه دیگر جانوری در طبقه در آستانه انقراض ( CR ) و فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه حسب آمار های موجود، کمتر از ۱۰۰ قلاده یوز آسیایی به عنوان یکی از مهمترین گربه سانان بزرگ جثه در حیات وحش کشور باقی مانده گفت: متاسفانه خطراتی از جمله تصادفات جاده ای، کاهش منابع غذایی گونه در مناطق به علت خشکسالی و شکار، حیات یوزپلنگ را تهدید می کنند و به همین دلیل سیاست حفاظت محیط زیست استان بهره مندی از تمام ظرفیتهای موجود برای حفظ این گونه و پیشگیری از انقراض این گربه سان باشکوه است.

تورج همتی با بیان اینکه طبیعت و حیات وحش ایران بدون گونه یوزپلنگ شکوه و زیبایی خود را از دست خواهد داد گفت: همفکری ، برنامه ریزی و توجه به هر امکانی برای نجات یوزپلنگ وظیفه امروز نسل حاضر است و امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته و همراهی متولیان و دیگر عوامل محیطی ،بتوانیم ازدیاد نسل این گونه پرچم راشاهد باشیم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات