کلیات برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری تبریز در افق زمانی ۱۳۹۸-۱۴۰۹ به تصویب رسید

کلیات برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری تبریز در افق زمانی ۱۳۹۸-۱۴۰۹ به تصویب رسید



مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تبریز با ارائه توضیحاتی در خصوص این برنامه تدوین آن را بر اساس برنامه های بالا دستی همچون برنامه آمایش استان، سند تدبیر و توسعه استان، طرح کالبدی منطقه ای آذربایجان،  تبریز ۱۴۰۰، طرح جامع و تفصیلی شهر و آخرین بخشنامه های الزام آور تدوین بودجه در تدوین این برنامه بر شمرد.
مولاه خواه اهداف کلی برنامه را فراهم آوردن تصمیمات گروه های ذی نفع در مدیریت شهر، تنظیم چهارچوب برای تصمیمات شهری، هماهنگ کردن اقدامات دستگاه ها، نقش آفرینی و تقویت جایگاه شورا دانست و گفت: این برنامه با هشت چشم انداز و ۳۶ راهبرد و ۱۵۲ سیاست اجرایی تدوین شده که اجرای آنها باعث افزایش رضایتمندی و پاسخگویی بیشتر به شهروندان خواهد شد .
وی با اشاره به دریافت نظرات گروه های مختلف در تدوین این برنامه گفت: از گروه های مردم نهاد، فرهیختگان شهر، اساتید دانشگاه، کارشناسان کمیسیون ها و عموم مردم در این مورد نظرخواهی شده و در مجموع نظرات آنها در برنامه دیده شده است .
مولاه خواه تصریح کرد: این برنامه به عنوان یک نقشه راه در نظر گرفته شده و بودجه و تعرفه عوارض محلی بر اساس آن دیده تدوین خواهد شد. وی ادامه داد: برای اولین بار در تدوین تعرفه و بودجه کدهای آنها با کد های این برنامه یکسان خواهد بود و با این کار می توان به راحتی بر میزان تحقق ردیف های برنامه نظارت کرد .
مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تبریز با اشاره به نظرات گروه های مختلف درباره این برنامه گفت: در مجموع نظرات ارائه شده گروه های مختلف بر اولویت دادن به هوشمندسازی، تسهیل و تسریع در حمل و نقل عمومی، بازآفرینی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد، محله محوری با توزیع متوازن خدمات شهری، سیاست گذاری برای جذب سرمایه گذار و اتمام پروژه های نیمه تمام، توسعه فضای سبر و شفاف سازی تاکید داشته اند .
مولاخواه در پایان تاکید کرد: این برنامه قطعا نواقصی دارد که با هماهنگی شورای شهر قابل اصلاح خواهد بود و در صورتیکه ماموریت های جدید به شهرداری ها واگذار شود در برنامه تغییرات لازم اعمال خواهد شد .
در ادامه توضیحات مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری تبریز، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تقدیر و تشکر از همت تمامی کسانی که در راه تدوین این برنامه تمامی تلاش خود را بکار گرفته اند گفت: متاسفانه با وجود اینکه این برنامه کاملا شهروند محور و در راستای حذف معضلات شهری است اما نوع و نحوه تعامل با شهروندان در این برنامه مشخص نشده است.
سونیا اندیش NGO ها را بخشی از شهروندان برشمرد و گفت: باقی افراد که در میان این گروه ها و تشکل های مردم نهاد نیستند از در میان بندهای قوانینی این برنامه کاملا جا مانده اند و اثری از آنها نیست.
وی با انتقاد از نگاه بالا دستی و مدیریتی این برنامه تاکید کرد: نگاه این برنامه از بالا، مدیریتی و حاکمیتی است و این نگاه نمیتواند همراه خوبی برای شهروندان ساکن در این شهر بشماربیاید.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن طرح سوالات و ابهامات موجود در خصوص چشم انداز برنامه راهبردی شهرداری تبریز برای افق زمانی ۱۳۹۸-۱۴۰۹ گفت: شاید بهتر باشد برای استفاده نکردن از برخی واژه هایی که متاسفانه مصطلح شده و مدام تکرار میشود دقت بیشتری داشته باشیم.
سونیا اندیش ادامه داد: در سند چشم انداز برنامه راهبردی به کرار از واژه زنان بی سرپرست استفاده شده است که در نوع خود واژه ی توهین آمیز و نامانوس با شخصیت زنان سرزمین ما بشمار می رود.
وی اضافه کرد: شاید اگر درست نگاه کنید بسیاری از زنان حتی هم اکنون با وجود همسر و فرزند خانواده ی خود را سرپرستی میکنند و نیازی به سرپرست ندارند.
اندیش تاکید کرد: نام این زنان را از کنار صفت بی سرپرستی جدا کنید، این زنان در واقع یک تنه سرپرست خانواده ی خود هستند.
شهرام دبیری نیز با بیان اینکه هر چشم اندازی در آغاز با صدور یک بیانیه نوشته شود گفت: ترتیب نوشتاری یک چشم انداز باید مراعات شود.
دبیری این ترتیب را شامل اهداف کلان و خرد، راهبردها و سیاستها، برنامه های عملیا و شاخص های ارزیابی و کنترل عنوان کرد.
محرم محمد زاده، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز با پیشنهاد ساخت محله ای با مشخصات و معماری قدیمی در یکی از نقاط شهر تبریز گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپایی بافت برخی از نقاط شهر را بدون دست کاری و تغییر نگهداری می کنند.
وی این حرکت را راهی برای جذب بیشتر توریست دانست و تاکید کرد: با کارهایی که هزینه چندانی نیز در پی ندارد میتوان به درآمدهای پایدار و همیشگی دست یافت.
وی ساخت شهرک سینمایی را نیز از جمله ی این قبیل از پروژه ها معرفی کرد.
غلاحسین مسعودی ریحان هم، با تایید تمامی سخنان ارائه شده توسط اعضا شورای شهر تبریز باطرح این سوال که آیا در تدوین این برنامه توجهی به مشکلات و مطالبات شهری شدهاست یا خیر گفت: چشم انداز راهبردی شهرداری تبریز باید با توجه و تکیه بر مطالبات شهروندان و شهر تبریز تهیه شود در غیر اینصورت نمیتواند دردی از درد مردم را دوا کند.
فریدون بابابیی اقدم، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به جلسات متعددی که در این کمیسیون برای بررسی این برنامه برگزار شد گفت: طی چندین ساعت کار کارشناسی و با حضور کارشناسان کمیته های فنی معماری و شهرسازی وهمچنین کارشناسان معاونت برنامه ریزی به اصلاح و تغییر برخی از موارد و بندهای این برنامه راهبردی پرداختیم که ماحصل آن امروز تقدیم شورا شد.
وی افزود: به پیشنهاد این کمیسیون بندهای ۶ و ۸ باهم تلفی شده و این برنامه راهبردی به ۷ بند تقلیل یافته است.
محمد اشرف نیا نیز با اشاره به برخی از تعابیر مورداستفاده در این برنامه خواستار دقت نظر بیشتر و کنترل بیشتر این برنامه توسط متخصصان امر شد.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز، کریم صادق زاده توجه به برنامه هایی که میتواند موجب رسیدن به درآمدهای پایدار  توسط شهرداری تبریز شود ضروری عنوان کرد.
وی افزود: توجه به کرامت کارگران و بازنشستگان در این برنامه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
سعید نیکو خصلت در ادامه سخنان دیگر اعضا شورا گفت: باید در نظر گرفتن پامترهای اصلی و حل آن پارامترهای کوچک و زیر مجموعه نیز به خودی خود از میان برداشته می شود.
وی افزود: برای مثال در صورت ایجاد آموزشهای صحیح شهروندی در حوزه ی رانندگی و ترافیک، تصادفات کمتر شده و معضلات بیمه، شکایت، اختلافات ایجاد شده در کنار این تصادفات از میان برداشته می شود و همچنین افراد به انجام کارهای تیمی تمایل بیشتری نشان خواهند داد.
وی سختگیری در صدور گواهی نمه و افزایش سن واجدین شرایط اخذ گواهی نامه از ۱۸ به ۲۴ سال را نیز از برنامه های موثر در مسیر کاهش معضلات رانندگی در کشور دانست.
در پایان لایحه و با نظر اعضا شورای اسلامی شهر تبریز ، کلیات برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری تبریز در افق زمانی ۱۳۹۸-۱۴۰۹ به تصویب رسید.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر تبریز

    منبع خبر

    شورای شهر تبریز

    شورای شهر تبریز یک شورای شهر در شهر تبریز می باشد

      نظرات