ظهور الگوی رشد هوشمند شهری در تقابل با الگوهای شهر فشرده و شهر پراکنده

ظهور الگوی رشد هوشمند شهری در تقابل با الگوهای شهر فشرده و شهر پراکنده

ظهور الگوی رشد هوشمند شهری در تقابل با الگوهای شهر فشرده و شهر پراکنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: شاهد ظهور و بکارگیری الگوی رشد هوشمند شهری در کشورهای اروپایی و آمریکایی در تقابل با الگوهای رشد پراکنده و فشرده شهری هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، دکتر ساناز سعیدی مفرد، در بازدید از غرفه مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد در نمایشگاه هفته پژوهش و شرکت در پنل «شهر فشرده، شهر پهن دشتی»، در مورد این دو مفهوم بیان کرد: ما به طور کلی دو الگوی رشد پراکنده و فشرده را می‌توانیم برای رشد شهری در ادبیات شهرسازی تعریف نماییم.
وی افزود: کمیسیون جامع اروپا یکی از مدافعان الگوی فشرده رشد شهری است به این دلیل آنکه در کشورهای اروپا با مشکل کمبود زمین شهری مواجه بوده، در حالی که در کشورهای آمریکایی مشکل کمبود زمین وجود ندارد و الگوی پهن دشتی مورد استقبال بیشتری است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر دوی این الگوها معایب و مزایایی دارند. مهمترین مزیت شهر فشرده، در مصرف انرژی آن می‌باشد چون فاصله منزل افراد با محل کار و به دنبال آن میزان سفرهای شهری و مسافت آن کاهش می‌یابد. از ایرادات این الگو نیز آن است که اختلاط کاربری‌ها با اینکه در این الگو وجود دارد اما دیگر خبری از آن جاهای دنج و خلوت شهرداری پراکنده نیست. البته در مقابل، اختلاط اجتماعی هم اتفاق می‌افتد که فرصت بهتری برای تعاملات اجتماعی فراهم می‌سازد.
خاطرنشان ساخت: این روزها در اروپا، الگوی رشد هوشمند شهری در مقابل دو الگوی شهر فشرده و شهر پراکنده قرار گرفته است. در این الگو بر صیانت از محدوده‌های شهری تاکید شده و معتقد است استفاده کارآمدتر از ظرفیت‌ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: توسعه بزرگراهی در این الگو نقض شده و بر پیاده مداری و توسعه حمل و نقل محور تاکید می‌شود. این الگو، نه معایب شهرهای فشرده و نه ایرادات شهرهای پراکنده را دارد و خواستگاه آن از کشور آمریکا می‌باشد.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات