رشد چشمگیر در توسعه شهری در سایه همدلی شورای اسلامی شهر بیرجند

رشد چشمگیر در توسعه شهری در سایه همدلی شورای اسلامی شهر بیرجند

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند نشست خبری شهردار در راستای امور‌ مدیریت شهری در یک سال اخیر در محل سالن جلسات شورای اسلامی شهر بیرجند برگزار شد.

شهردار بیرجند در این نشست گفت: در حوزه اداری و مالی شهرداری بیرجند سال گذشته حدود ۶۷ میلیارد تومان بودجه پیش بینی کردیم که در آذرماه ۹۶ از این میزان ۳۵ درصد محقق شد در حالیکه ۶۵ درصد باقیمانده بود .

مهندس محمد علی جاوید اظهار داشت: : با تلاش‌ها و برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفت تا پایان سال توانستیم این بودجه را با ۱۰۷ درصد محقق کنیم .

وی افزود: در سال جاری بودجه را به ۸۸ میلیارد تومان افزایش دادیم و در چند روز آتی حدود ۶ میلیارد تومان دیگر نیز در اصلاحیه بودجه اضافه خواهد شد و به ۹۴ میلیارد تومان می‌رسد که این رقم فارغ از بودجه سازمان‌ها بوده و تنها بودجه شهرداری مرکزی است .

وی بیان کرد: در بحث پرداخت بدهی‌ها و مطالبات مردمی، پیمانکاران و کارکنان شهرداری چیزی که بین شهردار وقت صورت جلسه شده بود ۳۵ میلیارد تومان بدهی بود که از این میزان ۲۲ میلیارد تومان قطعی و ۱۳ میلیارد تومان هنوز قطعی نشده بود .

شهردار بیرجند تصریح کرد: در ارتباط با پرداخت بدهی و مطالبات مردم و پیمانکاران و کارکنان شهرداری مطالبات تقریباً به روز است و امروز بی‌اعتمادی به شهرداری وجود ندارد و مطالبات به روز و شفاف است .

جاوید با بیان اینکه در تمام حوزه‌هایی که در تعرفه عوارض شهرداری پیش‌بینی شده بود به طور مدام جلسات کمیته درآمد برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: در تمام حوزه‌ها و آیتم‌هایی که در تعرفه عوارض شهرداری بیش‌بینی شده بود عوارض افزایش پیدا کرده است .

وی با بیان اینکه امسال کمک سازمان شهرداری‌ها به شهرداری‌ها قطع شد اما مجدد مصوب شد که مطالبات شهرداری‌ها پرداخت شود یادآور شد: در ارتباط با حوزه امور اداری بلاتکلیفی در زمینه سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها وجود داشت که ساختار و اساس نامه سازمان تغییر یافته و تغییراتی در حوزه مدیریتی شهرداری داشتیم .

وی با بیان اینکه در حال حاضر اعتقاد ما این است در بدنه اداری نیز وضعیت مناسبی وجود دارد اظهار داشت: برای پیگیری وصول مطالبات مردمی در موضوعات مختلف بحث ملاقات مردمی را در دستورکار قرار دادیم و روزهای دوشنبه بین ۳۰ تا ۵۰ نفر ملاقات کننده داریم که مشکلات آنان بررسی می‌شود .

شهردار بیرجند افزود: هیچ نیرویی به بدنه اداری اضافه نکرده‌ایم و بنای افزایش نیرو نداریم همچنین تعداد زیادی از همکاران بازنشسته شدند .

جاوید به حوزه شهرسازی اشاره کرد و گفت: زمان ورودم به شهرداری آشفتگی بسیاری وجود داشت و صدور پروانه ساختمانی به سبک قدیمی انجام می‌شد .

وی خاطرنشان کرد: در این راستا سیستم الکترونیکی که امروز در اختیار شهرداری‌ها است وجود نداشت و به صورت ویژه در این حوزه ورود پیدا کردیم و اکنون پروانه‌های ساختمانی الکترونیکی صادر می‌شود و دیگر امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد .

وی اظهار داشت: در این راستا سامانه خدمات اینترنتی سیستم یکپارچه شهرسازی (ایساب) راه‌اندازی شد که در آن همه امور شهروندان قابل رصد است و همچنین درگاه الکترونیکی در این سامانه ایجاد شد که از طریق این درگاه امکان پرداخت عوارض نوسازی به صورت آنلاین از طریق دفاتر پیشخوان وجود دارد .

شهردار بیرجند با بیان اینکه در محدوده باغ کارگشا نیز ۳۰۰ مالک وجود داشتند که تعیین تکلیف شد گفت: بسیاری از مراجعات مردمی در حوزه شهرسازی به دلیل طرح در کمیسیون ماده ۵ و حق شهرداری کاهش یافته است .

جاوید با بیان اینکه تعداد کارشناسان حوزه شهرسازی را افزایش دادیم و افراد با مدرک تحصیلی بالا فعالیت می‌کنند یادآور شد: در حوزه خدمات شهری پیمانکاران را به روز کردیم و مطالباتش پرداخت شده است .

وی گفت: در حوزه خدمات شهری، پیمانکار خدمات شهری چندین ماه مطالباتش معوق بود که این امر نیز به روز شد و برنامه‌ریزی‌ها را در حوزه خدمات شهری انجام دادیم .

شهردار بیرجند بیان کرد: یکی از این اقدامات جایگاه پسماند شهرداری بود که این جایگاه علیرغم اینکه باید کارهایی انجام می‌شد اما سرعت عمل بسیار پایین بود، طرحی را برای ۸۵ هکتار آماده کردیم و بر اساس این طرح ۲۶ هکتار در دستور کار قرار گرفت و خاک برداری انجام و سوله تکمیل شده است .

جاوید با بیان اینکه در بحث جایگاه پسماند با انتخاب پیمانکار که مزایده آن انجام شده برای جداسازی و تفکیک پسماندهای از مبدا اقدام می‌شود گفت : برای پردازش پسماندهای خانگی سوله‌ای که اجرا شده بود تکمیل شد و ۲ میلیارد تومان برای خرید دستگاه‌ها پیش‌بینی شده و امسال اجرایی می‌شود .

وی با بیان اینکه بزرگترین اتفاق در حوزه خدمات شهری بیرجند در سایت زباله خواهد بود افزود: ساماندهی وانت بارهای دوره‌گرد از طریق اداره رفع تخلف شهرداری نسبت به جمع آوری و ساماندهی آنان اقدام شده و در محل بازارهای روز شهرداری مستقر هستند .

شهردار بیرجند به بحث تنظیم بازار اشاره و بیان کرد: یکی از وظایف شهرداری بحث تنظیم بازار است که چهارشنبه بازار در خیابان بهشتی یکی از معضلات است و زیرساخت و سازه مناسبی نداشت و در یکی از شلوغ ترین مکان‌ها پیش‌بینی شده بود .

جاوید افزود: در این راستا بهترین مکان میدان بار قدیم شهرداری در شمال شهر به مساحت ۷/۵ هکتار با تمام زیرساخت‌های لازم است که در هفته دولت کلنگ‌زنی شده و تاکنون پیشرفت خوبی دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد .

وی تصریح کرد: مکان‌های دیگری را در محلات مختلف شهر شناسایی کردیم تا بازار روز و بازار محلی ایجاد کنیم تا مردم نیازهای خود را در این بازارها تهیه کنند .

شهردار بیرجند گفت: زیرساخت‌های عمرانی برای انجام اقدامات فرهنگی نیاز است و در این راستا نیازمند فرهنگسرا هستیم که در این راستا ۴ میلیارد تومان به پروژه‌ای که آغاز شده بود اختصاص دادیم و امیدواریم در نیمه اول سال ۹۸ این فرهنگسرا در محل تقاطع صیاد شیرازی تکمیل شود .

جاوید با اشاره به اینکه این فرهنگسرا بالای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در حال حاضر ۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در بودجه سال بعد نیز باید ۴ میلیارد از محل منابع داخلی شهرداری پیش‌بینی شود .

وی اظهار داشت: این فرهنگ سرا ۲ هزار نفر ظرفیت دارد و برنامه این است که در این فرهنگسرا جشنواره‌های مختلفی را برگزار کنیم .

شهردار بیرجند با بیان اینکه خیابان جمهوری به عنوان کار فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و طرح زیبایی در آنجا پیش‌بینی شده است گفت: مناقصه آن برگزار شده و با انتخاب پیمانکار کار آغاز می‌شود و در این راستا از کسبه آنجا درخواست داریم ما را همراهی کنند چون با اجرای این طرح ارزش افزوده‌ای برای کسبه ایجاد می‌شود .

جاوید خاطرنشان کرد: تصویب شده که شهرداری از ابوذر نقل مکان کند تا این میدان شاخص برای مناسب‌ها و تجمعات خاص و میدانی برای حضور مردم باشد .

وی با بیان اینکه پیگیر ایجاد ساختمان موزه شهر در یکی از بناهای تاریخی خانه شوکت الملک هستیم اظهار داشت: در این راستا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه بازسازی و تبدیل به بنای زیبا شده است و پیشنهاد شد که تبدیل به موزه شهر شود و تاریخ شهر بیرجند در این موزه نگه‌داری شود .

شهردار بیرجند با بیان اینکه تملک و بازگشایی مقبره حکیم نزاری در دستور کار است اظهار داشت: در این راستا دو ساختمان خریداری و مسیر آزاد شده است و درصدد گسترش این فضا هستیم و در تصمیم‌گیری بعدی اقدامات انجام خواهد شد .

جاوید با بیان اینکه در بحث المان‌های شهری رویکرد شهرداری اجرای المان دائم است گفت: طرح المان ایثار و شهادت ۲ هزار شهید را فراخوان گذاشته‌ایم و اکنون در حال اجرا است و تا ۲۰ آذر ماه به بهره‌برداری می‌رسد .

وی با بیان اینکه احداث ۱۰۰ هکتار پارک در دستور کار شهرداری است بیان کرد: پارک خطی پیامبر اعظم، پارک جنگلی، پارک سایت اداری، پارک آیت‌الله بهجت و پارک کانال مهرشهر در دستور کار است و پارک کانال مهرشهر و پارک جنگلی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد .

شهردار بیرجند با بیان اینکه در بحث اراضی پادگان به توافقات خوبی رسیدیم افزود: اجرای شش کیلومتر خط انتقال آب از جنوب برای فضای سبز شمال شهر انجام و تامین می‌شود و بخش زیادی از انشعابات شهرداری در این مسیر خارج می‌شود و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد .

جاوید با بیان اینکه اصلاح آیلندها  و زیباسازی در خیابان‌های متفاوت انجام و در حال اجرا است گفت: در بحث زیباسازی شهری تمام سنگ‌هایی که می‌خریم با استعلام است و با کمترین قیمت خریداری شده و این سنگ از معادن استان تامین می‌شود .

وی اظهار داشت: در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک در طول یک سال گذشته حدود ۲۳۰ هزار متر مربع آسفالت داشته‌ایم که عمدتاً در مناطق کمتر برخوردار بوده است .

شهردار بیرجند با بیان اینکه قرارداد طرح جامعه ترافیکی شهر بیرجند احیا و در حال حاضر در حال اجرا است یادآور شد: این قرارداد ۱۳ ماه مهلت دارد و ۴ ماه از آن می‌گذرد و برخی از مطالبات آن انجام شده و پیمانکار در حال کار است .

جاوید با بیان اینکه طرح فرزان که از سال ۸۳ مغفول مانده بود و ۷ میلیارد تومان تملک کردیم و بازگشایی شد گفت: در بحث پروژه هلال بررسی‌های زیادی انجام شد و در این راستا هم هلال احمر و هم شهرداری با همفکری با یکدیگر قصد دارند کمترین آسیب را از نظر زیرساخت‌ها به شهر وارد کنند .

وی با بیان اینکه ۶۸ درصد آبیاری فضای سبز بیرجند از آب شرب جدا شد افزود: ۳۲ درصد از فضای سبز بیرجند از شبکه آب شهر بیرجند است .

شهردار بیرجند خاطرنشان کرد: بسیاری از شبکه‌های روشنایی پارک‌ها تقویت می‌شود و در برخی از پارک‌های شهر نیز برج نوری نصب شده است .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بیرجند

    منبع خبر

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند یک شهرداری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات