برای کاهش فساد، بدنبال شفاف‌سازی در فرآیند صدور پروانه و پایانکار  ...

برای کاهش فساد، بدنبال شفاف‌سازی در فرآیند صدور پروانه و پایانکار ...

برای کاهش فساد، بدنبال شفاف‌سازی در فرآیند صدور پروانه و پایانکار ساختمانی هستیم / سرمایه‌گذاری، کلید حل مشکل بیکاری است / راه‌اندازی نگارخانه شهر با برگزاری ۱۴ نمایشگاه جهت حمایت از هنر و هنرمندان

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای پنجم شهر مشهد گفت: سرمایه‌گذاری، کلید حل مشکل بیکاری با ایجاد اشتغال است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، احمد نوروزی در نشست پاسخگویی مسئولان اقتصاد شهری در مجلس دانشجویی که در دانشکده حقوق دانشگاه فردوسی برگزار شد، در پاسخ به سئوال دانشجویان رشته اقتصاد این دانشگاه اظهار داشت: شهرداری بستر فعالیت‌های اقتصادی بوده و یک سوی هر فعالیت اقتصادی وابسته به این مجموعه است.
نوروزی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد اعم از شورای شهر و شهرداری سعی بر شناسایی پتانسیل های اقتصادی شهر و تعریف پروژه‌های اقتصادی دارد، گفت: پیرو همین رویکرد آماده تعامل با گروه‌های فعالان اقتصادی و همچنین دانشگاهیان و نخبگان جامعه هستیم تا از فکر و خرد ایشان به نحو احسن بهره ببریم.
*اهمیت شورای پنجم به خرد جمعی و تعامل با جامعه
وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد به مقوله خرد جمعی و تعامل با جامعه توجه ویژه‌ای دارد و لذا سعی کرده‌ایم این فعالیت را به صورت یک حرکت سیستمی انجام دهیم و بسترسازی های لازم را فراهم آوریم.
نوروزی در ادامه صحبت های خود به فعالیت سامانه شورایاوران بعنوان زمینه‌ای برای مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری های شورای شهر اشاره کرد و گفت: شهروندان می‌توانند با عضویت در این سامانه، نظرات و پیشنهادات خود را نسبت به طرح‌ها و لوایح کمیسیون های مختلف ثبت کنند؛ پاداش هایی نیز برای شهروندانی که نقطه نظرات آنها در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ترتیب اثر داده می‌شود، درنظر گرفته خواهد شد.
*ارتقاء مسئولان با بازخواست و سئوال مردم ممکن است
رئیس کمیسیون اقتصادی‌، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد تصریح کرد: درصورتی که مسئولین مورد بازخواست و سوال مردم قرار نگیرند، نمی‌توانند ارتقاء خوبی را داشته باشند.
نوروزی اشاره‌ای هم به دوران فعالیت خود بعنوان شهردار مشهد در دوره نخست شوراهای شهر داشت و گفت: بسیاری از نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و تغییر و تحولات شهرداری در این دوره شکل گرفت که محصول خرد جمعی و بهره‌گیری از پیشنهادات و انتقادات است.
وی با تاکید بر اینکه پیوسته سعی کردیم ارتباط قوی میان دانشگاه و مدیریت شهری برقرار کنیم، اظهارکرد: در دوره شورای اول شهر مشهد فعالیت های مختلفی با دانشگاه و در حوزه های مختلف تعریف شد که سیستم یکپارچه شهرسازی و سیستم یکپارچه مالی و ... از جمله دستاوردهای این تعامل است.
*شهرداری‌ها وارث سیاست‌های اقتصادی شکست خورده دولت هستند
در ادامه این نشست دانشجویان به بیان سوالات خود پرداختند که بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بعنوان نخستین سوال مطرح شد.
نوروزی با بیان اینکه شهرداری‌ها وارث سیاست‌های اقتصادی شکست خورده دولت هستند، گفت: حاشیه‌نشینی که هر روزه هزینه سنگینی برای شهر دارد نتیجه همین سیاست‌های نامناسب است؛ روند توسعه مشهد بسیار سریع بوده درصورتی‌که این رویه را در کشورهای دیگر شاهد نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در نظام مدیریت تصمیم‌گیری کشور دارای جایگاه تخصصی نیستند؛ در لایحه نظام درآمد پایدار کمک دولت یکباره قطع و مقرر شد ظرف ۶ ماه دولت نظام درآمدهای پایدار را به مجلس ارائه دهد ولی با گذشت ۳۵ سال هنوز این وعده محقق نشده است.
*مخالفان با طرح بافت پیرامون حرم، خود در سیاستگذاری اولیه آن نقش داشتند
نوروزی با تاکید بر اینکه هزینه‌های جاری شهر نیازمند تامین شدن هستند، گفت: معتقدیم وضع نظام درآمدی شهرداری‌ها برای حال شهر بسیار مضر است ولی شرایط موجود راهی جز این باقی نگذاشته است و شهردارها مجبور به راه‌های امروزی هستند.
وی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر را وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده و امروز کسانی با این طرح مخالف بودند که در همین تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری اولیه نقش داشتند.
***سیاست شورای پنجم در بافت پیرامون حرم مطهر، تسهیلگری است
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: سیاست شورای پنجم شهر مشهد مبتنی بر موضوع تسهیلگری است بر پایه رابطه‌ای دوجانبه با مردم؛ سیاست‌ها در زمان‌های مختلف تغییر کرده و باید در تعامل با یکدیگر این سیاست‌ها را اجرایی کنیم.
موضوع دیگری که از سوی یکی از دانشجویان مطرح شد مربوط به موضوع حمل و نقل عمومی بود و نوروزی در این باره اظهارکرد: هیچ پروژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل عمومی اقتصادی نیست و لذا دولت و شهرداری‌ها باید در این زمینه یارانه پرداخت کنند؛ هر اقدامی که شهرداری در این زمینه انجام می‌دهد بخاطر تکلیف و وظیفه‌ای بوده که به دوش آن واگذار شده است.
*تاکسی اینترنتی ایجاد نمی‌کنیم اما از تاکسی‌های اینترنتی حمایت می‌کنیم
نوروزی با تاکید بر اینکه کلانشهرها باید از حمل و نقل ریلی غیرهمسطح بهره ببرند، گفت: تاکسی‌های آنلاین و اینترنتی تاثیر آنچنانی به استفاده از قطارشهری نخواهند داشت؛ در عین حال بواسطه فرهنگسازی عمومی باید از مردم درخواست کنیم تا از حمل و نقل عمومی بهره ببرند.
وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد جزو محدود شهرهایی است که از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی حمایت کرد و آن را به رسمیت شناخت چراکه واقعیت موجود جامعه است؛ شهرداری به دنبال ایجاد تاکسی آنلاینی نخواهد بود ولی از این فعالیت حمایت خواهیم کرد.
*حمل و نقل عمومی جزو وظایف شهرداری و دولت است
عضو شورای شهر مشهد درخصوص واگذاری بخشی از اتوبوس‌های درون‌شهری به بخش خصوصی تصریح کرد: هزینه‌های بخش خصوصی برای ارائه خدمات مختلف به مردم ارزانتر از خدماتی است که از سوی مدیریت شهری ارائه می‌شود.
نوروزی افزود: در خصوص پروژه قطارشهری نیز اوراق مشارکت منتشر کردیم چرا که می‌خواهیم این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود؛ حمل و نقل عمومی جزو وظایفی است که شهرداری‌ها و دولت متعهد به پرداخت هزینه می‌شوند و اگر بدنبال کاهش آلودگی هوا و گشایش گره‌های ترافیکی هستیم باید در این زمینه‌ها هزینه کنیم.
*اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران را احیا کردیم
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شورای شهر مشهد در ادامه به موضوع جذب سرمایه در شهر مشهد پرداخت که از سوی دانشجویان مطرح شد و گفت: برخوردهای شورای چهارم شهر مشهد با حوزه سرمایه‌گذاری سبب شد تا در این حوزه شاهد فضای منفی باشیم؛ این دوره درصدد هستیم تا این اعتماد را احیا کنیم و سه کلید واژه «رضایتمندی»، «مشارکت» و «توسعه مشهدالرضا(ع)» مطرح کردیم.
نوروزی افزود: پیرو همین رویکرد، کارگروه تسهیل ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصادی شورای شهر شکل گرفت تا مشکلات سرمایه‌گذاران برطرف شود و رویکرد مثبتی ایجاد نماییم.
*همه خدمات شهرداری عمومی است نه حاکمیتی
موضوع خصوصی‌سازی آتش‌نشانی دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود و نوروزی گفت: در مواجه با آتش، دو دقیقه زودتر رسیدن نقش بسیار پررنگی در کاهش خسارات و هزینه‌ها خواهد داشت و پیرو همین موضوع شهرداری تصمیم گرفته در قسمتی که فراتر از خودش است، از خدمات بخش خصوصی استفاده نماید.
وی افزود: حال سوال پیش‌ می‌آید که آیا ظرفیتی مازاد بر توان شهرداری از بخش خصوصی بکارگیری کنیم یا نه؟ همه تایید میکنند که باید انجام شود که چنین هم شده است.
عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: حال عده‌ای پیشتر در بخش خصوصی استخدام شده‌اند و نه شهرداری که موضوع بحث ما مربوط به همین افراد است؛ اگر آتش‌نشان بخش خصوصی لازم نیست عملا هیچکدام از این نیروها را بکارگیری نخواهیم کرد.
نوروزی تاکید کرد: هرآنچه در شهرداری عمل می‌شود، نهادی عمومی است و نه حاکمیتی؛ اگر حاکمیتی محسوب می‌شود، دولت هزینه آن را پرداخت نمایند و شورای شهر و شهرداری نیز از آن استقبال می‌کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد افزود: درصدد هستیم تا در پرداخت‌های بخش خصوصی اجحافی نشود چرا که شهرداری هزینه این افراد را تمام و کمال پرداخت می‌کند.
*ساماندهی هدفمند دستفروشان در روزبازارها و شب بازارها
ساماندهی دستفروشان خیابانی از دیگر سوالاتی بود که در این جلسه مطرح شد و نوروزی دراین زمینه اظهارکرد: مدیریت شهری پیوسته بر حمایت از قشار کم‌درآمد مصر بوده و تدابیری نیز پیرامون این موضوع اعم از ایجاد شب بازارها و روزبازارها درنظر گرفته شده است.
نوروزی خاطرنشان کرد: شهرداری نمی‌تواند اجازه دستفروشی بدهد چرا که مسائل و مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت ولی به صورت هدفمند درصدد ساماندهی آنها برآمده است.
*برای کاهش فساد، بدنبال شفاف‌سازی در فرآیند صدور پروانه و پایانگار ساختمانی هستیم
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و مشارکت های شورای شهر مشهد در پاسخ به سوالی با محوریت شفافیت و مبارزه با فساد گفت: منکر فساد نیستیم و باید راهکاری برای حل و فصل آن بیاندیشیم؛ مهمترین معضل در خصوص فرآیند پروانه و پایانکار بوده و لذا بدنبال شفاف‌سازی در این زمینه هستیم.
نوروزی افزود: اگر این شفافیت اجرایی شود، مردم از این فرآیند مطلع خواهند شد و تحقق این مهم در رویه درخواست و پاسخگویی الزامی است چرا که بسیاری از فسادها در فضاهای غیرشفاف روی می‌دهند.
وی اشاره‌ای هم به طرح تشویقی افشا کردن فساد در بدنه مدیریت شهری داشت و گفت: هر فردی که با پرداخت رشوه، خدمتی از سوی مدیریت شهری دریافت نماید، می‌تواند فرد دریافت کننده رشوه را معرفی نماید در عین حال، خدمت دریافت شده به آن شهروند را به رسمیت می‌شناسیم و مبلغ پرداخت شده بعنوان رشوه نیز عودت می‌شود.
*اطلاق حقوق نجومی به برخی مدیران بزرگترین خیانت است
یکی از دانشجویان حاضر در نشست سوالی پیرامون شفافیت در پرداخت های شهرداری به کارمندان و مدیران خود پرسید و نوروزی در جواب وی چنین گفت: پرداخت های مالی باید متناسب با کارایی افراد باشد؛ اینکه اگر یک فرد ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، حقوق نجومی دریافت کرده و اگر فردی ۴ میلیون تومان دریافت کند انسان درستکار و خوبی است، طرز فکری غلطی محسوب می‌شود.
وی افزود: اینکه بگوییم فلان مدیر حقوق نجومی دریافت می‌کند سبب می‌شود تا مدیران کارامد حذف شوند که این امر بزرگترین خیانت است؛ گاه فردی ممکن است صدها برابر دریافتی خود بواسط توانایی در مدیریت، درآمدزایی برای مجموعه ایجاد کند پس به چنین فردی نمی‌توان گفت که حقوق نجومی می‌گیرد.
*سرمایه‌گذاری، کلید حل مشکل بیکاری است
پروژه تفریحی گردشگری طرق دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود و این عضو شورای شهر مشهد اظهارکرد: اشتغال با سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود و باید توجه داشت که شعار دادن و زیرسوال بردن واقعیات بسیار آسان است؛ دغدغه امروز ما بیکاری کارگرانی است که در تامین حداقلی هزینه‌های زندگی خود عاجزند و یا شهروند تحصیل‌کرده‌ای که امروز بیکار است.
نوروزی گفت: سرمایه‌گذاری، کلید حل مشکل بیکاری است و همین معضل بیکاری سرمنشاء بسیاری از مشکلات و آسیب های دیگر؛ پس برای حل این مشکلات هیچ راهی جز جذب سرمایه‌گذار در شهر نداریم.
وی خاطرنشان کرد: چرا نباید ثروتمندترین افرادی را جذب نکنیم و بواسطه این جذب برای جوانان مشهدی اشتغالزایی کنیم؟ این پروژه تمامی مصوبات و تاییدیه های مربوطه را از بخش های اخذ کرده است و سعی نکنیم سرمایه‌گذاری‌های سطح شهر را زیرسوال ببریم.
*راه‌اندازی نگارخانه شهر با برگزاری ۱۴ نمایشگاه جهت حمایت از هنر و هنرمندان
در ادامه نشست از حوزه فرهنگی و زیرساخت های این حوزه نیز سوالاتی پرسیده شد که رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در این باره چنین گفت: یکی از رویکردهای شورای پنجم حمایت از هنر و هنرمند است؛ در حد وسعت و بضاعت خود این حمایت را داشته‌ایم و فضاهای شهرداری را در اختیار هنرمندان عزیز مشهدی قرارداده‌ایم که بعنوان مثال می‌توان به برگزاری ۱۴ برنامه در نگارخانه شهر اشاره کرد که با حمایت مجموعه مدیریت شهری برگزار شده است.
نوروزی با بیان اینکه شهرداری الزاما نباید به همه مسائل حوزه فرهنگی و دیگر حوزه‌ها نقش آفرینی کند، افزود: در عین حال تسهیلات مختلفی برای مجموعه های فعال در زمینه های فرهنگی و هنری داشته‌ایم و امتیازاتی تصویب کرده‌ایم.
*الیت، کار خوب شورای سوم برای مدیریت پارک حاشیه‌ای نه درآمدزایی

وی تصریح کرد: پیرو همین موضوع، در این دوره توجه ویژه‌ای به شهر تاریخی توس شده و کمیسیونی نیز پیرامون آن شکل گرفته تا بتوانیم این بافت را احیا کنیم و از پتانسیل عظیم فرهنگی آن بهره ببریم.
نوروزی در بخش پایانی به پاسخ یکی از دانشجویان درباره عملکرد الیت و حاشیه‌های پیرامون آن پرداخت و اظهارکرد: الیت یکی از کارهای خوب شورای سوم شهر مشهد بوده که با رویکرد بخش خصوصی ایجاد شد ولی نه به منظور درآمدزایی بلکه باهدف مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای.
وی افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از تکنولوژی های روز بتوانیم در جهت هوشمندسازی این مجموعه گام برداریم؛ اقداماتی انجام شده و تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود.
گفتنی است این نشست دو ساعته با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید رشته اقتصاد دانشگاه فردوسی و با پاسخ دادن مسئولان به بیش از ۱۰ سئوال مطرح شده پایان یافت.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات