امنیت، آرامش و شادی همه، یک جا، برای بانوان

به‌زودی بااراده قاطع مدیریت شهری و جدیت پیگیرانه شهردار عمل‌گرای ساری؛ شهروندان در شهر کهن، شاهد اتفاقی ارزشمند در زمینه توجه به بانوان خواهند بود. آهنگ زندگی شهری در گرو عاملیت موثر و پیشگامانه زنان در بهره‌برداری از سازوکارهای شهری است. توازن در بهره‌برداری از امکانات و فرآورده‌های کالبُدی شهر گاهی اوقات با هم‌زمانی یا هم‌راستایی در بهره‌برداری فضاهای فرهنگی و اجتماعی حاصل نمی‌شود و نیازمند راه‌اندازی پیش‌زمینه‌های لازم محتوایی برای استفاده هدفمند و بهینه همه گروه‌های جمعیتی شهروندان است. این مسئله در مناطق و کشورهای درحال‌توسعه که گفتمان‌های عقیدتی متنوع‌تری دارند، بیشتر حائز اهمیت می باشد.

ساری؛ گردشگرپذیرترین شهر شمال کشور

شهر ساری از دیرباز همواره یک شهر پرجمعیت در حوزه‌های قومیتی و بافت اجتماعی به شمار رفته است.. بر اساس آمار شهر ساری بیش از ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این میان حدود نیمی از آن‌ها بانوان هستند. لزوم توجه جدی به موضوع گردشگری بومی نیز آن‌قدر مهم است که ساری را به‌عنوان گردشگرپذیرترین شهر ایران تا تابستان ۹۶ معرفی کرده‌اند. به همین خاطر بهره‌مندی از پارک‌ها و فضای سبز متنوع نه صرفاً یک نیاز بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در توسعه رفاهی و انسانی شهر است. سرانه فضای سبز و مکان های تفریحی برای شهر ساری نه تنها برای بانوان بلکه برای همه گروه های دیگر همچون کودکان و نوجوانان نیز می تواند افزایش یابد.

پارک بانوان، احساس امنیت و رفاه و آزادی عمل بیشتر

شاید زمانی که جیمز و می هیل در شهر هلنای ایالت مونتانای آمریکا اولین پارک بانوان را در فضایی به مساحت ۱۵ هکتار احداث نمودند کمتر کسی باور می‌کرد که  بعدازآن در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا نیز این طرح هم توسط مدیران شهری و هم پژوهشگران مورد پیگیری جدی قرار گیرد. تجربه‌های مشابه در کشورهای آسیایی و به‌خصوص کشورهایی که دارای صبغه ایدئولوژیکی و اجتماعی هستند، حاکی است این‌گونه طرح‌هایی همچون پارک‌های ویژه بانوان به دلیل توجه به عوامل فیزیکی، اجتماعی و سمبلیک محیطی دارای خصیصه‌های رضایتمندی شهروندان است.توجه به امنیت، روابط آزادانه انسانی و اجتماعی و حمایت‌های احساسی و ایمنی در این‌گونه فضاهای تفریحی باعث گسترش روحیه امید و نشاط اجتماعی می‌شود. و زنان و حتی کودکان را در مسیر بهسازی روحی و روانی جامعه، مقاوم‌تر و خلاق‌تر می‌کند.

پارکی سبز وآرام  با گستره تفریحی و ورزشی وسیع

پارک بانوان ساری که در فضایی به مساحت حدود ۱۰ هکتار در حال احداث است، ازجمله مجموعه‌های کم‌نظیر شمال کشور است که در کنار پارک‌های بانوان شهرهای تهران، تبریز، سمنان، بروجرد، ارومیه و... ساری را به‌عنوان یک شهر پیشرو در بهره‌برداری بهینه همه گروه‌های جمعیتی و توسعه متوازن امکانات رفاهی و اجتماعی مطرح می‌کند. برخورداری از پیست دوچرخه‌سواری، پیست دوومیدانی با پوشش تارتان، زمین چمن مصنوعی فوتبال و زمین ویژه والیبال، زمین اسکیت و سایر فضاهای ورزشی پیش‌بینی‌شده نه‌تنها شورونشاط بانوان ساروی شده بلکه باعث افزایش سرانه ورزشی و پشتیبانی موثر از ورزش  قهرمانی در کنار ورزش همگانی می‌شود. از سوی دیگر بنا به دیدگاه کارشناسان شهری، طبیعت و محرک‌های کالبدی فضایی شهر باعث افزایش روحیه آرامش و امنیت برای شهروندان می‌شود.  به همین خاطر فضای سبز و آب نمای خلاقانه و زمین‌های بازی کودکان و خردسالان و امکانات این‌چنینی نیز باعث شده تا این مجموعه فرهنگی جنسیتی تبدیل به گسترده‌ترین پروژه اجتماعی کالبدی شمال کشور گردد.

پیشگامی مدیریت شهری در مسیر توسعه متوازن امکانات رفاهی

این پروژه عمرانی در حال ساخت، که باتدبیر مدیریت شهری در حال پیگیری است می‌تواند ضمن افزایش میزان عاملیت زنان در بهره‌برداری موثر سازوکارهای رفاهی شهر و حضوری کارآمد در زیرساخت‌های انسانی توسعه پایدار به شمار آید. قطعاً احساس امنیت اجتماعی بیشتر و روحیه آرامش پذیری موثرتر مولفه‌های مهمی است که باعث می‌شوند این‌گونه پروژه‌ها، به‌عنوان شاه‌بیت توسعه متوازن شهری در حوزه رفاه و تامین اجتماعی یکسان و هماهنگ همه گروه‌های آسیب‌پذیر به شمار آیند. همچنان به‌زودی مردم شهر شاهد رویش شعفی دیگر در بانوان فرهیخته ساروی، برای نقش‌آفرینی فعالانه در جامعه و ساختن ساری درخور شهروندان، خواهند بود.

روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری سلری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات