رئیس جمهور: باید عقب ماندگی های بخش مسکن جبران شود.

رئیس جمهور: باید عقب ماندگی های بخش مسکن جبران شود.


دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی لزوم شتاب و تحرک در بخش مسکن  را مورد تاکید قرار داد و گفت: از وزیر مسکن و شهرسازی میخواهم که عقب ماندگیهای گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه باعث ایجاد آرامش در بازار مسکن شود.
به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی ، دکتر روحانی گزارشهای ارایه شده در این جلسه را امیدوارکننده دانست و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده ای است و طبیعتاً اداره آن هم دشوار است.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نظارت دقیق بر ساخت و ساز مسکن را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بخش ساختمان باید نظارتهای دقیق وجود داشته باشد و حتی میتوان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند.
رییس جمهوری افزود: چقدر از ساختمانهایی که ساخته میشود در چارچوب روز است و چند سال در این حوزه عقب هستیم. آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال میشود؟ اگر چنین است چطور در پل ذهاب بعد از چند سال، ساختمانها فرو میریزد و بیمارستانی در اسلام  آباد در حالی که هنوز افتتاح نشده، فرو میریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی میشویم؟
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در کشورهای جهان ساختمانها را برای حداقل ۳۰۰ سال آینده میسازند و در ایران گذشته نیز مساجد و ساختمانهایی با قدمت هزار ساله داریم که از جمله میتوان به طاق کسری، نقش جهان و گنبد شیخ لطف الله اشاره کرد که هنوز هم به زیبایی میدرخشند، اما چرا امروز، ساختمانهایی میسازیم که بعد از گذشت ۱۵ سال کلنگی محسوب میشود.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید تحول بزرگی در کیفیت ساختمانها ایجاد شود، اظهار داشت: ساختمانهایی که ساخته میشود، باید نقشه و سند کیفیت داشته باشد.
دکتر روحانی بازآفرینی شهری و توجه به بافتهای فرسوده را اقدامی بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: توجه به این موضوع در کنار تقویت صنعت ساختمان میتواند اشتغال، امنیت بیشتر و رفاه و آسایش بهتری را برای مردم به دنبال داشته باشد و امروز لازم است همه بجای ایجاد منزل به دنبال احداث مسکن و محل آرامش برای مردم باشیم.
رییس جمهوری ضرورت نظارت دقیق در حوزه مسکن را مورد تاکید قرار داد و گفت: ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد، باید تولید مسکن به توسعه گر واگذار شده، اما بایستی به دقت نسبت به ساخت و ساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که به دنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان توسعه گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم.
دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت تولید مسکن خوب و ارزان برای مردم، اظهار داشت: باید مسکن ارزان را از منابع درست تولید کنیم و در این راستا دولت میتواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را به عنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانکها نیز میتوانند با ارایه تسهیلات برای تامین مسکن به مردم کمک کنند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در دوره گذشته از جیب مردم برای ساخت مسکن استفاده شد و ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد که این مبلغ در خوشبینانه ترین حالت ۳۰ درصد تورم را برای مردم و کشور به همراه داشت. انجام چنین اقداماتی بسیار آسان است و با اینگونه برداشت از بانک مرکزی میتوان هزاران واحد مسکونی را برای مردم احداث کرد، اما بایستی نسبت به تبعات، افزایش نقدینگی و تورم توجه داشت.
دکتر روحانی افزود: بازآفرینی بافتهای فرسوده ۵۰ درصد متعلق به توسعه گر است و بانکها به خانه اولیها تسهیلاتی با سود پایین ارایه میکنند و ۵۰ درصد نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی میماند که میتواند در بازآفرینی بافتهای فرسوده از آن استفاده کنیم.
رییس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲ سال آینده و بازآفرینی برخی محله های فرسوده، گفت: اگر این کار با دقت و نظارت دقیق انجام شود و زمینهای آن را دولت در اختیار توسعه گر بگذارد و با دقت به فعالیت آن نظارت کند نه تنها مردم صاحب خانه میشوند، بلکه مصرف انرژی هم بهینه خواهد شد و صرفه جویی هایی در کنار آن انجام میشود که برای زندگی و رفاه مردم مفید خواهد بود.
دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در ۵ سال گذشته در بخش مسکن اگر چه اقداماتی شده، اما باید شتاب بیشتری میداشت، لذا از وزیر راه و شهرسازی میخواهم که عقب ماندگیهای گذشته را جبران کند و با ساخت و سازهای جدید بازار مسکن هم آرامش بیابد.
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شهرک سازیهای جدید، گفت: منشا اولیه شهرسازی در گذشته وجود آب بوده است و امروز نیز ضروریترین مساله در احداث شهرکهای جدید تامین آب است و باید در این مقوله به سمت مهندسی سازی، مصرف کم انرژی، رفاه بیشتر مردم و امنیت حرکت کنیم.
دکتر روحانی همچنین توجه به معماری در احداث مسکن را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: معماری از مقوله های بسیار مهم در ساخت مسکن در شهرسازی است و توجه به آن یک ضرورت است. امروز میتوان در هر استانی و در کنار شهرهای بزرگ، شهرکهایی با مهندسی جدید احداث کرد.
رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از فعالیتهای بنیاد مسکن انقلاب، گفت : امروز در بازآفرینی بافتهای فرسوده میتوان رقابت سالم و خوبی بین بنیاد و سازمان نوسازی ایجاد کرد تا در نتیجه آن شاهد تحول مثبت در حوزه مسکن باشیم.
شماری از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد خود در حوزههای مختلف مسکن ارایه کردند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات