ضرورت توجه بیشتر به پتانسیل های گردشگری شهرستان مبارکه

در جلسه ای  با حضور مدیر کل امور شهری و شوراها استانداری اصفهان ، فرماندار شهرستان ،شهردار مبارکه و شهرداران شهرستان موضوعات مربوط به توسعه گردشگری شهرستان مبارکه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

در این جلسه دکتر ذاکری، شهرستان مبارکه را یکی از بهترین قطب های گردشگری استان عنوان کرد و گفت : با توجه به چند سال خدمت در این شهرستان  آشنایی کاملی با جاذبه های گردشگری شهرستان مبارکه دارم هماهنگی های لازم برای همکاری هر چه بیشتر اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین حضور بیشتر مشاوران را برای استفاده از این پتانسیل ها انجام خواهم داد.

مدیر کل امور شهری و شوراها استانداری اصفهان افزود : هدف این است که حضور گردشگران صرفاً در شهر خود اصفهان نباشد بلکه با سفر هر گردشگر به اصفهان به گونه ای برنامه ریزی شود که از سایر شهرهای استان که دارای ظرفیت های گردشگری هستند نیز بازدید شود . استان اصفهان از استان های چهار فصل است و شهرهای همچون آران و بیدگل ، فریدن ، مبارکه و... بسیار برای گردشگران جذاب خواهند بود و برای محقق شدن این موضوع نیاز به تقویت برخی از زیرساخت ها در این شهرها می باشد .

دکتر ذاکری اماکن تاریخی شهر را بهترین سرمایه های شهر دانست و گفت : شهر مبارکه بخاطر وجود اماکن تاریخی و نزدیکی به مرکز استان ظرفیت های بسیار خوبی برای حضور گردشگران خارجی دارد .

وی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای شهرستان دارای ظرفیت های جذب گردشگر هستند تصریح کرد : با توجه به اینکه شهرستان مبارکه ظرفیت های گردشگری بسیار خوبی دارد بهتر است که شهرداران برنامه گردشگری شهرستان را تهیه کنند و بصورت مشارکتی و با جذب سرمایه گذار در این زمینه حرکت کنند .طی هماهنگی هایی که با فرماندار شهرستان و اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده ان شااله این شهرستان در لیست شهرهایی که گردشگر خارجی به آن سفر می کنند قرار خواهد گرفت و این یکی از بهترین راه های ایجاد دارآمد پایدار برای شهرداری های شهرستان مبارکه است .

مهندس عصار زادگان فرماندار شهرستان مبارکه  نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم به مدیرکل امور شهری و شوراها استانداری گفت:متاسفانه هشت سال جنگ تحمیلی و اعمال فشارهای ظالمانه از طریق تحریم باعث شد کمتر به مقوله توسعه صنعت گردشگری در کشور پرداخته شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود اینکه اصلاً از نعمت پتانسیل های گردشکری مثل کشور ما برخوردار نبودند به گونه ای به این موضوع پرداختند که در حال حاضر گردشگری در این کشورها با صنعت نفت آنها برابری و رقابت می کند .

فرماندار شهرستان با اشاره به مشکلات مالی شهرداری ها  بیان کرد : شرایط مالی و بودجه ای شهرداری ها در حال حاضر پاسخگوی توسعه و تقویت گردشگری نیست و این جذب سرمایه گذاران را می طلبد و استفاده از ظرفیت های گردشگری در استان کمک بسایر خوبی برای تامین بودجه شهرداری ها است و بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد .

مهندس هاشمی شهردار مبارکه نیز ضمن تقدیر از خدمات دکتر ذاکری و مهندس عصارزادگان گفت : حضور مشاوران و استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه بسیار برای برنامه ریزی مدیریت شهری در خصوص توسعه گردشگری شهر ، یاری رسان خواهد بود . طی برنامه ریزی هایی که در مدیریت شهری مبارکه صورت پذیرفت کارشناسان شهرداری برخی از شهرهای گردشگر پذیر استان اصفهان را بازدید کردند و در خصوص نحوه استفاده از ظرفیت های گردشگری تحقیقات خوبی انجام شد .

شهردار مبارکه افزود : ارگ تاریخی نهچیر ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری شهر دارد ولی این موضوع جز با حضور سرمایه گذار برای تکمیل فاز اول پروژه اقامت پذیر کردن این ارگ ، محقق نخواهد شد .این ارگ بعنوان یکی از فرصت های سرمایه گذاری در پرتال سرمایه گذاری استان نیز قراردارد .

مهندس هاشمی معرفی جاذبه های گردشگری بصورت داخلی و بین المللی بسیار ضروری دانست و اظهار کرد:متاسفانه در معرفی جاذبه های گردشگری شهرها در کشور آنگونه که باید کار نشده است . اکثراً از جاذبه های دیدنی کشور به نحو شایسته مطلع نیستند گاهی حتی افراد بومی نیز از جاذبه های استان خود مطلع نیستند و این موضوع می طلبد در گام اول مردم را بیشتر با این جاذبه ها آشنا کنیم و بعد به سمت  معرفی در سطح بین المللی حرکت کنیم . زمانی که در نمایشگاه بین المللی شهر گردشگر در تهران شرکت کردیم با نظر سنجی از بازدیدکنندگان این موضوع کاملا مشخص بود . بازدیدکنندگان مبارکه را به نام صنعت می شناختند و معرفی جاذبه های گردشگری شهر برایشان بسیار جذاب بود .

دکتر خالوزاده رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه برگزاری جلسات هم اندیشی و مشورتی با حضور مسئولین برای توسعه گردشگری شهرستان را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : استفاده از تجربیات و نظرات کارشناسان و مسئولان علاوه بر برنامه ریزی صحیح عامل کوتاه شدن مسیر رسیدن به نتیجه نیز هست .

رئیس شورای اسلامی شهر مبارکه توسعه گردشگری شهر مبارکه را  یکی از مهمترین برنامه‌های شورای شهر دوره پنجم عنوان و افزود : جایگزینی درآمدهای پایدار به جای درآمدهای ناپایدار و آسیب‌رسان شهری توسعه گردشگری بعنوان یکی از  بخش‌های درآمد پایدار در در دستور کار مدیریت شهری قرار داد و با تشکیل جلساتی با حضور کارشناسان  و مسئولین به دنبال تحقق این هدف هستیم .

وی بهترین عامل توسعه شهری را نگاه ویژه به صنعت گردشگری دانست و گفت : گردشگری در عصر حاضر، به عنوان صنعت بدون دود، توانمندی ها و طرفداران بسیاری دارد . گردشگری شهری با ارزشهای محیطی، میراث فرهنگی و تاریخی هر شهر ارتباطی تنگاتنگ دارد. باید توجه کرد که گردشگری شهری و کیفیت و کمیت آن یکی از شاخصهای مهم توسعه وعمران شهری به شمار می آید، اما در کل برای تحقق گردشگری شهری می بایست گردشگاه و مجموعه های گردشگاهی به تناسب به وجود آید و تسهیلات گردشگری نیز به تناسب طیف گردشگران فراهم شود زمانی که با دید اقتصادی به گردشگری نگاه کنیم؛ می توان آنرا نوعی مهمان نوازی تجاری تلقی کرد که میزبان به بهترین نحو از میهمان خود پذیرایی کرده و سعی دارد تا خاطرات و تجارب خوشایندی برایشان فراهم نماید، اما از این میهمان نوازی منفعت نیز حاصل می شود . کارشناسان ،گردشگری را به عنوان عامل استقرار منابع و توسعه شهرهای دارای ظرفیت گردشگری می دانند و این تفاسیر می طلبد که بیشتر به این موضوع اهمیت داده شود و به دنبال ایجاد درآمد برای توسعه شهر از این راه باشیم .

  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
لینک اصل خبر در سایت شهرداری مبارکه

    منبع خبر

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه یک شهرداری در شهر مبارکه می باشد

      نظرات