پنجمین دوره جایزه سید هادی میرمیران برگزار شد

پنجمین دوره جایزه سید هادی میرمیران برگزار شد

بنانیوز- پنجمین دوره جایزه زنده یاد استاد سید هادی میرمیران با موضوعیت معماری و طبیعت سبز به کار خود پایان داد .www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مراسمی که شامگاه گذشته ـ چهارم اردیبهشت ماه ـ به روال چهار سال گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود، جمع کثیری از معماران و دانشجویان معماری برای یادمان زنده‌یاد سید هادی میرمیران و اعلام نتایج برگزیدگان جایزه معماری میرمیران حضور پیدا کرده بودند.

در ابتدای مراسم ،پیام علی نیک‌زاد ـ وزیر مسکن و شهرسازی ـ توسط مهندس میثاقیان مدیر کل دفتر معماری شهرسازی قرائت شد و در ادامه آن بخش‌های کوتاهی از پیام‌های دبیر کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز خوانده شد.

سپس ایرج اعتصام ـ مدیر عامل بنیاد معماری میرمیران ـ با ارائه گزارشی از چگونگی تشکیل این مجموعه بیان کرد: ایده تشکیل بنیاد پژوهشی معماری برای شناخت معماری گذشته و آشنایی با پیشرفت‌های علمی معماری امروز در زمان حیات زنده یاد میرمیران شکل گرفت و حتی ایشان در روزهای پایانی حیات خود نیز لحظه‌ای از این فکر غافل نشد.

او ادامه داد: معماری برای زنده یاد میرمیران عشق، فرزند و همه چیز بود. او به ویژه به نسل جوان اعتقاد زیادی داشت و فکر می‌کرد که جوانان با انرژی خود می‌توانند این راه را تداوم بخشند، لذا تاسیس بنیاد میرمیران در مراسم تشییع جنازه ایشان در همین حیات خانه هنرمندان توسط مهندس قهاری اعلام شد و خوشبختانه در حال حاضر بنیاد دارای یک هیات امنا و هیات مدیره است و جلسات متعدد و مرتبی را با اهداف این زنده‌یاد تشکیل می‌دهد.

اعتصام خاطر نشان کرد: بنیاد معماری میرمیران در راستای اعتقادات و علاقه‌ای که سید هادی میرمیران به نسل جوان معماری داشت فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز کرده و به عنوان اولین گام، اقدام به برگزاری مسابقات معماری که به زعم ما رقابتی سازنده و آموزنده برای نسل جوان معماران است می‌پردازد و تاکنون پنج دوره آن را پشت سر گذاشته است.

مدیر عامل این بنیاد بعد از مرور دوره‌های پیشین جایزه معماری میرمیران عنوان کرد: خوشبختانه امروز و با سپری کردن پنجمین دوره از این جایزه که به موضوع «طبیعت سبز و معماری» اختصاص داشت ،شاهد رشد کیفی و کمی و استقبال جامعه معماران بودیم. به طوری که در قیاس با چهار دوره قبل موفقیت قابل توجهی کسب کردیم و آثار بیش از ۱۲۰ شرکت کننده معمار را در این رویداد بررسی کردیم.

او با اظهار امیدواری نسبت به تداوم فعالیت‌های این جایزه و بنیاد میرمیران خاطر نشان کرد: در این فکر هستیم که مسابقه آینده را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم و خوشبختانه مقدمات آن فراهم شده است. بنده به شخصه در سفرهای اخیرم به کشورهای مختلف با معماران سرشناس بین‌المللی مذاکره کردم و آنها نیز برای حضور در این رویداد اظهار علاقه نشان دادند که امیدوارم طی یکی دو ماه آینده فراخوان آن را اعلام کنیم.

اعتصام همچنین به‌عنوان «طراحی مفهومی» برای سه دوره گذشته این مسابقه اشاره کرد و افزود: برخی از همکاران دانشگاهی به این واژه ایراد گرفته‌اند، در حالی که منظور ما «ایده» و «کانسپت» است که به جای آن واژه بهتری پیدا نکردیم. ما قصد داریم ایده‌ها و فکر‌هایی که در ذهن معماران جوان جرقه می‌زند را مدنظر قرار دهیم و از این رو بهترین واژه را در «طراحی مفهومی» دیدیم.

او اضافه کرد: از دیگر اقدامات و موفقیت‌های بنیاد میرمیران انعقاد قراردادی با بنیاد شمس و مولاناست که امیدواریم این پروژه را که یک افتخار ملی برای بنیاد معماری میرمیران تلقی می‌شود به خوبی انجام دهیم و حتی اگر ضروری باشد در این زمینه هم یک مسابقه بین‌المللی مفهومی برگزار خواهیم کرد. زیرا این مجموعه مذهبی، فرهنگی و گردشگری صرفا مقبره نیست و ترجیح می‌دهیم از میان طرح‌های معماران بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

این معمار پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری سلسله جلسات «شب معمار» پرداخت و گفت: دو برنامه را تاکنون برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه با استقبال جامعه معماران برگزار شد. در حال حاضر بخشی تحت عنوان گروه جوانان معمار زیر نظر بنیاد تشکیل شده‌اند که این گروه فعالانه جلسات هفتگی مرتبی را برگزار می‌کنند و هدف اصلی شان تبادل نظر، دوستی و برخورد است که بی‌شک در حوزه معماری بسیار حایز اهمیت است و این جلسات نیز تحت نظر آنها برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم فریار جواهریان ـ بانوی معماری ایرانی و یکی از اعضای هیات داوران پنجمین جایزه معماری میرمیران ـ به سخنرانی درباره موضوع «معماری و طبیعت سبز» پرداخت.

او با اشاره به مجموعه آثاری که در این دوره از جایزه میرمیران شرکت کرده بودند، گفت: با حضور دیگر اعضای هیات داوران ۱۲۰ پوستر دیدیم که به واقع همگی آنها عالی بودند، اما به عنوان یکی از اعضای هیات داوران می‌خواهم به ۲۰ پوستر از این میان اشاره کنم که احتمالا از جمله کارهای برگزیده نیستند اما برای این بحث حایز اهمیت است.

او ادامه داد: امروزه مقصود از «سبز در طبیعت» و یا عنوان «معماری سبز» چیست؟ واژه سبز در حال حاضر خیلی مبهم است، پس بهتر است به جای آن درباره طبیعت و معماری حرف بزنیم. بسیار حیرت انگیز است که در طول تاریخ و در سراسر جهان انسان با دو نوع نگرش نسبت به طبیعت روزگار خود را گذرانده است.

او با بر شمردن این دو نوع نگرش عنوان کرد: نگرش نخست طبیعت «چینی، ژاپنی و کره‌ای» است و نگرش دوم طبیعت «ایرانی، عربی و هندی» را در بر می‌گیرد که ماحصل آن در نهایت به باغ ایرانی و باغ ژاپنی خلاصه شده است.

او با معرفی نگرش نخست گفت: در باغ ژاپنی، طبیعت ستایش می‌شود و معمار از آن تقلید می‌کند. در واقع طراح باغ استاد واقعی نیست بلکه تنها آن را تفسیر و بازسازی می‌نماید به طوری که باغ‌های ژاپنی مینیاتوری از مناظر طبیعی آن سرزمین هستند و البته پیش از این چنین سبکی در چین که طبیعت خشن‌تری هم دارد وجود داشته است.

جواهریان در ادامه به سرزمین ایران پرداخت و گفت: سرزمین ما طبیعت خشک و خشن دارد که نگرش متفاوتی را پیش رو می‌گیرد .به طوری که هدف رام کردن طبیعت و مهار کردن آن بوده است و به همین دلیل باغ‌های ایرانی به عنوان سرمنشاء باغ‌هایی در جنوب اروپا نیز مطرح شده‌اند.

او خاطر نشان کرد: از اواخر قرن بیستم جهان غرب وارد قرون پساصنعتی شد، لذا دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی و ساختارسازی جوابگو نبود و به همین دلیل آنها وارد برنامه‌های ساختار شکنی شدند و ما شاهد نوعی بازگشت به طبیعت و مرمت آن بودیم که این نگرش کم کم با آگاهی محیط زیستی آینده نگر شد.

این استاد معمار در بخش دیگری از سخنان خود به عنوان «معماری پایدار» اشاره کرد و افزود: معماری پایدار همان معماری خود بقاست که در طبیعت تمام موجودات میل به بقا دارند و معماری پایدار هم خودش حیات خود را اعلام می‌کند. این معماری با طبیعت رابطه نزدیکی دارد و به همین دلیل ماندگار است. اما نقد‌های بسیاری در آن وارد است.

او با برشمردن این نقد‌ها تصریح کرد: تضاد میان لذت گرایی و صرفه جویی، تضاد معماری پایدار با زیبایی و تضاد‌هایی ساختاری امروزه بر این معماری وارد است. زیرا مفهوم پایداری با رشد در تضاد است و به همین دلیل در غرب معماری و شهرسازی پایدار نمی‌تواند جوابگو باشد زیرا آنها با رشد صفر درصد نمی‌توانند کنار بیایند، در حالی که شهرهای طبیعی در طی قرون به شکل ارگانیک رشد کرده‌اند و از این رو در این مرحله باید به گذشته معماری نگاه کرد و دست به کسب دانش حقیقی آن زد.

جواهریان برای بخش پایانی سخنرانی خود یک دقیقه پایانی فیلم «درخت گلابی» از ساخته‌های داریوش مهرجویی را که خود طراحی صحنه آن را بر عهده داشت، پخش کرد.

در بخش دیگری از این مراسم ،بخش‌های دیگری از پیام‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان ،دبیر جامعه معماران ایران و ... قرائت شد و سپس فیلمی از حمیده رضوی که بر اساس فیلم «باد ما را خواهد برد» عباس کیارستمی ساخته شده بود پخش شد.

داراب دیبا ـ دبیر هیات داوران نیز در بخش دیگری از این مراسم با قرائت بیانیه‌ هیات داوران عنوان کرد: بی‌شک انتخاب ۱۰ اثر برتر از میان تعداد زیادی کار که تمام آنها قابل تامل بودند کار سختی برای ما بود. هر کدام از نوشته‌ها و طرح‌هایی که شما ارائه کرده بودید قابل بررسی و تامل بود و نشاط پویایی در نگاه تک تک شما دیده می‌شد.

او رای‌گیری این آثار را کاملا دموکراتیک خواند و افزود: هیات داوران تمامی کارها را تک به تک نگاه کرد و اگر اثری حتی یک رای می‌آورد آن را نگه می‌داشت تا در نهایت در مراحل آخر داوری کارهایی باقی ماندند که بین چهار تا پنج رای داشتند، با این وجود پویایی کل مسابقه برای ما ارزش ویژه‌ای داشت و کارهایی که امتیاز بیشتر کسب کردند ارزشمند و چشمگیر بودند.

او در پایان گفت: شما امروز در این مسابقه درباره به یک جهان متافیزیک صحبت کردید که حاصل آرزو و پردازش ذهنی شماست در حالی که امروز در جهان غرب سخت درگیر داد و ستد‌های روزمره و سقوط معنویات فرو رفته‌اند. اما بحث‌های شما هنرمندان جوان پر از دلبستگی ، شهود و معنویت بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از ایسنا ،جوایز برگزیدگان پنجمین جایزه معماری میرمیران با حضور ایرج اعتصام، فریار جواهریان، داراب دیبا، علی اکبر صارمی، سید علیرضا قهاری، شهاب کاتوزیان و حمید میرمیران اهدا شد.

بر اساس اعلام هیات داوران، نسترن اسماعیل بیگی، (امیر سیاوش قربانی و شهاب تولیت کاشانی به طور مشترک) ، (آلاله سخائی فر و فاطمه نوربخش به طور مشترک)، سید حمید حسینی، (شوکا معتمدی، آرش کرمی، یاشار قرچمنی، علی اصغر زاده، حامد سلطانی به طور مشترک)، گروه نظرگاه نور :(صالحه بخارائی، محمود خلیلی، عباس صرافی، مجید ادب)، (محمد یاسر موسی پور و محمد رسول موسی پور به سور مشترک)، علی رضا علی الحسابی و کمیل شفق به عنوان ۱۰ طرح منتخب معرفی شدند.

اما هیات داوران این جایزه برای برگزیده سوم این جایزه ،از نظر کیفیت و سطح امتیاز دو طرح را برابر شناخت.

هدیه درمان و سینتیا ناگی (از کشور اتریش) به دلیل طرحی عینی فانتزی و عملگرایانه و همچنین سروین الهی به دلیل نگاهی انتزاعی و بیولوژیکی با کسب ۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی ، لوح تقدیر و مجموعه کامل آثار میرمیران جایزه سوم را از آن خود کردند.

رتبه دوم این جایزه شامل ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی ، لوح تقدیر و مجموعه کامل آثار میرمیران ،نیز به طور مشترک به نادر نیک گفتار و رضا عباس پور برای برخوردی انتزاعی و فلسفی اهدا شد.

اما جایزه نخست این جایزه شامل ۶ میلیون تومان جایزه نقدی، لوح افتخار و مجموعه کامل آثار میرمیران به دلیل برخورد نمادین و رومانتیک به محسن کاظمیان فرد و مهران عارفیان رسید.

بر اساس این گزارش،در پایان مراسم فیلم «بعد از ظهر تابستانی» از ساخته‌های عباس کیارستمی پخش شد.

برپائی نمایشگاه‌هایی همزمان با اهدای جوایز معماری میرمیران و نمایشگاه فروش آخرین کتاب‌ها و نشریات معماری داخلی و خارجی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 

.

    نظرات