تشکر رییس شورای شهر اهواز از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی درآمدهای پایدار شهرداری ها

تشکر رییس شورای شهر اهواز از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی درآمدهای پایدار شهرداری ها

رییس شورای اسلامی شهر اهواز ضمن تشکر از برگزاری نخستین کارگاه آموزشی درآمدهای پایدار شهرداری ها خواستار تداوم این کارگاهها شد.
به گزارش سایت شهرداری اهواز، در این کارگاه که با حضور بشیری قائم مقام شهردار، آبیار معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز، سنواتی رئیس و باباپور نایب رئیس و موسوی‌نژاد، حیدری، فلسفی و حاجتی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز، شهرداران و معاونین مالی و اقتصادی و مدیران حوزه درآمدی شهرداری ها و تنی چند از اعضای شورای شهرهای استان خوزستان در تالار استاد شهید علی جمالپور برگزار شد، عبدالزهرا سنواتی گفت: از معاونت مالی اقتصادی شهرداری اهواز بابت برگزاری این کارگاه تشکر می کنم. تداوم این کارگاهها، گام بلندی در جهت وصول درآمدهای قانونی و ارائه راهکارهای نوین در حوزه درآمدی شهرداری ها است و لازم است همگان اعم از شهردار، اعضای شورای شهر و همه معاونین و مدیران مرتبط شهرداری در این کارگاهها حضور موثر داشته باشند.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: وقتی به شهرهای مختلف سفر می کنیم، در نگاه اول خدمات عمرانی و شهری نظرمان را جلب می کند. اگر این خدمات با کیفیت در ذهن مسافرین حک شود، نگاه مثبتی در اذهان نقش می بندد، این نگاه کم کم منتقل شده و چهره مناسبی از یک شهر در افکار عمومی پدیدار می شود. حال پرسش این است که منشا این خدمات تاثیرگذار کجاست؟ یا به عبارت دیگر دلایل پیشرفت برخی شهرها و دلایل عقب ماندگی برخی دیگر چیست؟
وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش مسایل متعددی مطرح می شود که بی شک یکی از اساسی ترین این عوامل، وجود درآمدهای کافی و پایدار است. اکنون راه رسیدن به این مولفه مهم چیست؟ در پاسخ به این سوال نیز متخصصان مدیریت شهری، عوامل اولیه ای را مطرح می کنند که وجود مدیران باتجربه و متخصص مرتبط، کمک های دولتی و اشرافیت بر قوانین و ضوابط درآمدی را ذکرکرده اند.
سنواتی افزود: اما این موارد تنها بخشی از موضوع است و به تنهایی کافی نیست. عوامل فرهنگی، استفاده از تجربیات موفق کلانشهرها، پذیرش سرمایه های بخش خصوصی، تربیت و تقویت نیروی انسانی کارآمد و متعهد و...پارامترهای دیگری هستند که می توانند درآمدهای قانونی را محقق و پایدار کنند. اینها به معنای نادیده گرفتن عوامل اولیه همچون کمکهای دولتی نیست، بلکه باید در کنار این عوامل اولیه به فکر راهکارهای نوین برای درآمد زایی بود.
رییس شورای پنجم اهواز ادامه داد: بسیاری از مشکلات فعلی شهرها و کلانشهرها در حوزه های مختلف شهری ناشی از خطاهای متعدد دولت ها در ادوار مختلف بوده است. دولت ها چون نتوانستند در روستاها زیرساخت های لازم جهت کشاورزی و سایر مشاغل مرتبط را ایجاد کنند، روستاییان ناچار به مهاجرت به شهرها شده و دچار معضلات مختلفی شدند. یکی از این معضلات فقر بود که باعث شد این افراد نه تنها قادر به سرمایه گذاری در شهرها نباشند، بلکه حتی قادر به پرداخت عوارض خود نیستند.
عبدالزهرا سنواتی تشریح کرد:  هم اکنون شهرداری ها در سراسر کشور با مشکلات درآمدی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از اصلی ترین منابع درآمدی شهرداری ها، پروانه ساخت و ساز است که در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی در بسیاری از شهرها محقق نشد. از سوی دیگر دولت به دلیل محدودیت منابع، قادر به کمک به شهرداری ها نیست. ضمن آنکه به دلیل رکود، سهم شهرداری ها از مالیات ارزش بر افزوده نیز به شدت کاهش یافت.
وی بیان کرد: یکی از اصلی ترین راههای کسب منابع، سرمایه گذاری بخش خصوصی است. شهرداری شیراز حدود ۷۰درصد بودجه خود را از این مسیر تامین می کند.
در جریان سفر سال گذشته به تبریز متوجه شدیم که شهرداری تبریز فقط از طریق جذب سرمایه های مردمی، ۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است که بیش از ۱۰ برابر درآمد فعلی شهرداری اهواز است. سرپرست جدید شهرداری مشهد نیز در طول یک ماهه گذشته، ۱۲ پروژه سرمایه گذاری را به نتیجه رسانده است. (که احتمالا تلاش های شهردار قبلی نیز در این خصوص موثر بوده است) این کلانشهرها و برخی شهرهای دیگر از این راه توانسته اند علاوه بر تامین هزینه های جاری خود از قبیل حقوق و.. خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه دهند. در حالیکه در استان ما بدلیل ضعف در این موضوع، شهرداران در پرداخت حقوق ها مشکل دارند.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز در پایان گفت: حوزه فرهنگی شهرداری می تواند با ترویج آموزش های شهروندی، حس تعلق به شهر و مشارکت را در میان شهروندان برانگیزد. شهر جز با مشارکت شهروندانش ساخته نمی شود و اگر مردم این امر را به خوبی درک کنند، هزینه های شهر وعوارض و ... را می پردازند.
گفتنی است در این کارگاه رزمی مدیر کل سابق اداره کل تشخیص و وصول درآمد و مشاور کنونی درآمد حوزه مالی اقتصادی شهرداری تهران و ملک صنیع قائم مقام سابق اداره کل تشخیص و وصول درآمد و مشاور کنونی کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر تهران نیز سخنرانی کردند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اهواز

    منبع خبر

    شهرداری اهواز

    شهرداری اهواز یک شهرداری در شهر اهواز می باشد

      نظرات