تهیه طرح هادی روستایی برای ۳۷۲۶۰ روستا

تهیه طرح هادی روستایی برای ۳۷۲۶۰ روستا

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح‌های هادی روستایی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند. پایه چنین طرح‌هایی در ایران از سال ۱۳۶۲ تحت عنوان، روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا گذاشته شد و در سال‌های بعد به خصوص از سال ۱۳۶۶ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پیگیری شد .

براساس این گزارش تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله اهداف مورد نظر در طرح‌های مذکور است.

بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه ۷۸/۱۰/۱۲ هیات دولت، طرح هادی روستایی عبارت است از طرحی که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین نماید.

در این خصوص علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تهیه و اجرای طرح هادی روستایی از ابتدا تاکنون اظهار داشت: تعداد تهیه طرح‌های هادی روستایی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار، از بدو شروع تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۷۲۶۰ روستا است که از این میان تعداد اجرای طرح‌های هادی روستایی از بدو شروع تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۸۶۲۹ روستا بوده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی درخصوص پرداخت وام قرض‌الحسنه روستایی تعمیر و ساخت حمام مسکن روستایی گفت: تعداد خانوار گیرنده وام قرض‌الحسنه درخصوص تعمیر و ساخت حمام مسکن روستایی از ابتدا تا پایان سال ۱۳۹۶ برای ۸۶۴ هزار و ۶۳۹ خانوار انجام شده است.

تابش در ادامه با اشاره به زمین‌های واگذار شده روستایی گفت: تعداد قطعات زمین‌های واگذار شده روستایی از بدو شروع تا سال ۱۳۹۶ برابر ۵۹۸ هزار و ۶۰۶ قطعه و حدود ۲۰۴ میلیون متر مربع اعلام شده است.

وی ادامه داد: درهمین خصوص بابت صدور اسناد اماکن روستایی ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۶۳ سند صادر شده است.

علیرضا تابش در پایان بابت خدمات فنی صدور پروانه ساختمان‌های روستایی و پاسخ به استعلامات اظهارداشت: تعداد خدمات فنی در قالب پاسخ به استعلامات مراجع قانونی جهت صدور پروانه ساختمان‌های روستایی، از بدو شروع تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار پاسخ به استعلام بوده است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

منبع خبر

اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

    نظرات