ضرورت ایجاد شهرهای پایدار و تاب آور

ضرورت ایجاد شهرهای پایدار و تاب آور

�به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی قم، ایزدی در هشتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری که در سالن اجتماعات شهرداری قم برگزارشد، اظهار داشت: شهر یک سازمان اجتماعی است و نمود کالبدهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: برای دستیابی به توسعه شهری مطلوب، بازخوانی و بازنگری در طرح های توسعه ای امری ضروری است.

وی با بیان اینکه با پدیده شهر نشینی شتابان مواجه هستیم، توضیح داد: در سیاست ها و طرح های شهری دچار نوعی انقطاع و گسست از حالت قبل از توسعه شده ایم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصریح کرد: به همین منظور بازنگری و تحول در الگوها، مکانیزم ها و طرح های توسعه شهری جزو برنامه های اساسی و اصلی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور محسوب می شود.

ایزدی با اشاره به اینکه با وجود طرح های توسعه جامع و تفصیلی شهری هنوز به مدل یکپارچه و مناسب نرسیده ایم، اعلام کرد: سیاست افزودن محدوده و پیرامون شهر به هسته اصلی شهر اشتباه بوده است و منجر به صرف هزینه های گزاف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای انتقال زیر ساخت ها شده است.

وی بر ضرورت وجود مدیریت شهری واحد و یکپارچه اشاره کرد و گفت: ایجاد نهاد مطالعات شهری قم متشکل از شهرداری، راه و شهرسازی، استانداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و  ... در این زمینه راه گشاست.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کرد: بعد از کرج و اصفهان، قم نیز دارای نهاد مطالعات شهری یکپارچه شود و در آن استراتژی ها، سیاست های کلان توسعه شهری و نقشه راه طراحی شود.

ایزدی در خصوص هدف از بازآفرینی شهری اظهار داشت: بازآفرینی شهری پاسخی به سیاست هایی است که برای چالش های گذشته در نظر گرفته شده است و هدف آن ارتقای زندگی ساکنان است.

وی خاطر نشان ساخت: سیاست بازآفرینی نباید برچسب شود و هدف آن ساخت مسکن، تجارت و بنگاه های اقتصادی شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این که در زمینه توسعه نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم، تصریح کرد: عامل اجرایی سیاست بازآفرینی شهرداری است و دولت نقش راهبری، مولد توسعه و پشتیبان را دارد.

وی بر ضرورت مشارکت ساکنان محلات در پیاده سازی سیاست باز آفرینی تاکید کرد و گفت: نگاه بازآفرینی اخراج و مهاجرت ساکنان نیست و نباید شعاری باشد بلکه بازافرینی با مشارکت ساکنان و ارائه تسهیلات امکان پذیرخواهد بود.

ایزدی توضیح داد: در نوسازی مسکن نیازی به ورود دولت نیست و باید بخش خصوصی با مشارکت ساکنان و ارائه تسهیلات و مشوق های دولتی پیشران باشد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نگاه صرف کالبدی و عمرانی در سیاست های بازآفرینی جایی ندارد بلکه در کنار کالبد، ایجاد آرامش و ایمنی برای ساکنان و افزایش علاقه و زیست اجتماعی اصل اساسی محسوب می شود.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در پایان خاطر نشان ساخت: مصوبات کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری در جلسه دوشنبه آتی در این شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم

    اداره کل راه و شهرسازی استان قم یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات