وجود‌۵/۶ میلیون مترمربع فضای آموزشی تخریبی در کشور

وجود‌۵/۶ میلیون مترمربع فضای آموزشی تخریبی در کشور

www.BanaNews.irمعاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۵/۶ میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی در کشور خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی سازمان نوسازی در سال جاری، حذف مدارس تخریبی و همچنین تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی خشتی و گلی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرتضی رییسی با تشریح سیاست‌های عمرانی سازمان نوسازی مدارس کشور، افزود: در سال جاری با هماهنگی که بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی صورت گرفته، محورهای اصلی کار سازمان مشخص شده که تمامی این برنامه‌ها در برنامه پنجم توسعه نیز تعریف شده است.

حذف مدارس خطرآفرین تا سال ۹۲

وی ادامه داد: مهمترین سیاست عمرانی وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، کاهش مدارس خطر آفرین است و این معضل مدتهاست که در بخش فضاهای آموزشی وجود دارد و طی پنج سال گذشته بخشی از آن تخریب و بازسازی شده و بخشی نیز هنوز باقی مانده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: حذف مدارس خطرآفرین در یک برنامه پنج‌ساله به سازمان نوسازی تکلیف شده بود که در ماده ۲۲ قانون تخریب و بازسازی مورد تاکید قرارگرفت و مجلس شورای اسلامی زمان حذف مدارس خطرآفرین را به سه سال کاهش داد، بر این اساس این سازمان مکلف شده بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲، تمامی مدارس تخریبی را از مناطق مختلف کشور حذف کند.

به گفته رییسی با توافقی که بین آموزش و پرورش و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری صورت گرفته، دولت طی سه سال، سه هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان برای حذف مدارس خطرآفرین در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

وی، ورزش دانش‌آموزی را یکی دیگر از اولویت‌های امسال آموزش و پرورش برشمرد و گفت: انفجار جمعیت و مواجه شدن با مدارس سه و چهار شیفته طی دهه دوم انقلاب باعث شد، مسیر ساخت و سازها به سمت احداث کلاس برود، لذا فضاها و امکانات ورزشی مورد غفلت واقع شد.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: احداث سالن‌های ورزشی و استخر از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش در سال جاریست و با توجه به این که برای نخستین بار در سال ۸۹ اعتبار جداگانه‌ای برای ساخت سالن‌های ورزشی اختصاص یافت، از ۲۹ میلیارد تومان اعتبار این بخش تاکنون نیمی از آن اختصاص یافته است و این ردیف ویژه در سال جاری نیز استمرار خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در احداث سالن‌های ورزشی، اولویت با مدارس دخترانه است و بر اساس برنامه‌های آموزش و پرورش، طی سه سال آینده، چهار هزار سالن ورزشی و ۴۰۰ استخر شنا در اقصی نقاط کشور با محوریت مدارس دخترانه و مناطق پرجمعیت احداث خواهد شد.

احداث ۳۲ مجتمع آموزشی در ۳۲ استان کشور

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست با اشاره به تجمیع واحدهای آموزشی به ویژه در شهرها و مناطقی که تراکم جمعیت در آنها بالاست، تصریح کرد: ساخت مجتمع آموزشی در دستور کار سازمان نوسازی قرار دارد و حداقل ۳۲ مجتمع آموزشی که قابلیت سرویس‌دهی به هر سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را داشته باشد، در ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش کشور احداث خواهد شد و این مجتمع‌ها به امکاناتی همچون کتابخانه، سالن ورزشی چند منظوره، نمازخانه و سایر تجهیزات آموزشی مجهز می‌شوند.

تامین نمازخانه برای مدارس فاقد نمازخانه

اختصاص ردیف اعتباری جداگانه‌ برای تامین تجهیزات هنرستانها

رییسی در ادامه احداث نمازخانه در مدارس را یکی دیگر از برنامه‌های عمرانی سازمان نوسازی در سال جاری اعلام کرد و گفت: طی ابلاغیه‌ای که به استان‌ها ارسال شده، هیچ فضای آموزشی بدون نمازخانه تحویل نخواهد شد و سیاستی که از سال گذشته در سفرهای استانی مدنظر قرار گرفته، تامین نمازخانه برای مدارس فاقد نمازخانه است.

وی ادامه داد: در سال جاری حداقل۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف خرید تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدارس می‌شود و امسال برای نخستین بار ردیف اعتباری جداگانه‌ای برای تامین تجهیزات به هنرستانها اختصاص یافته است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین با اشاره به طرح شناسنامه فنی فضای آموزشی نیز گفت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و در مرحله پالایش اطلاعات است که با تکمیل آن اطلاعات بسیار قوی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

آغاز ساماندهی فضاهای آموزشی کشور از امسال

افزایش ۴۳ برابری تعهدات خیرین مدرسه ساز طی ۱۳ سال

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین از ساماندهی فضای آموزشی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: از سال‌های گذشته بحث ساماندهی فضاهای آموزشی مطرح بوده و با توجه به این که املاک و مستغلاتی که در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد، قابل تبدیل به احسنت شدن است و می‌توان با جابجایی، مشکل کمبود فضاهای آموزشی را حل کرد، بر این اساس، ساماندهی فضاهای آموزشی از امسال آغاز می‌شود.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، یادآور شد: این جشنواره از ۲۰ اردیبهشت تا۱۰ خردادماه به مدت ۲۰ روز در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود و بر اساس آمار، تاکنون ۳۸۷ شهرستان و منطقه آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز اعلام کرده‌اند.

وی با بیان این که انتظار می‌رود، تعداد جشنواره‌ها به بیش از ۴۰۰ مورد برسد، هدف از برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز را تکریم و تجلیل از نیکوکاران مدرسه‌ساز عنوان کرد و گفت: در این جشنواره با جلب مشارکت افراد متمول بخش زیادی از مشکل کمبود فضای نظام تعلیم و تربیت حل می‌شود.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سال گذشته خیرین ۷۵۰ میلیارد تومان تعهد کرده بودند که در مقایسه با اولین سال تشکیل مجمع خیرین که تعهدات آنها ۱۷ میلیارد تومان بود، این رقم افزایش ۴۳ برابری را طی ۱۳ سال اخیر نشان می‌دهد که یک رکورد جدید در جلب مشارکت مردم و خیرین در امر مدرسه‌سازی است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه مجمع خیرین مدرسه‌ساز در خارج از کشور نیز گفت: یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش توسعه مجامع خیرین در کشورهای آمریکای شمالی و اروپاست.

رییسی همچنین از احداث مجتمع آموزشی در شهر "استانبول" و "شارجه" خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری عملیات احداث این مجتمع‌ها آغاز می‌شود.

وجود ۵/۶ میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی در کشور

نگهداری از مدارس نوساز و احداث شده، وظیفه آموزش و پرورش

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به این که در حال حاضر ۴۶۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد، یکی از عمده‌ترین مشکلات فضاهای آموزشی را کلاس‌های خطرآفرین عنوان کرد و گفت: این فضاهای آموزشی همانند بمب ساعتی هستند، چرا که این فضاها اغلب در شهرهای پرجمعیت و در مناطق زلزله‌خیز قرار دارند.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در سال ۸۵ و بر اساس آمار احصاء شده، ۱۳ میلیون متر مربع فضای تخریبی وجود داشت که با اختصاص اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی، نیمی از این فضاها جمع‌آوری شد، این در حالیست که مشکل عمده و بزرگ فعلی وجود ۵/۶ میلیون متر مربع فضای تخریبی در کشور است که در بحث تخریب و بازسازی اولویت با این فضاها به ویژه فضاهای خشتی و گلی است.

رییسی در پایان همچنین درباره نگهداری از فضاهای آموزشی نیز گفت: نگهداشت ساختمان‌های احداث شده در شرح وظایف سازمان نوسازی نیست و پس از احداث آن را به آموزش و پرورش تحویل می‌دهد، لذا می‌توان گفت نگهداری از مدارس نوساز و احداث شده، وظیفه آموزش و پرورش است، اما این امر در حال حاضر حلقه مفقوده در آموزش و پرورش است.

 

 

    نظرات