خدمات الکترونیکی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در قم راه اندازی شد

نظر به اهمیت صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در مرحله اخذ پایان کار پروژه های ساختمانی و در راستای تکریم مراجعین محترم ، تسهیل در روند صدور شناسنامه فنی و ملکی ، برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه اعضای محترم با سازمان و همچنین جلوگیری از خدشه دارشدن اطلاعات تکمیل شده توسط مهندسان در دفترچه اطلاعات ساختمان و انتقال این اطلاعات پس از کنترل و بررسی به صورت مستقیم در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان؛ این فرآیند به صورت الکترونیکی طراحی ، اجرا و آماده بهره برداری می باشد.


فرآیند تکمیل الکترونیکی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برای اولین بار است که در بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان های کشور در استان قم اجرایی شده  و این امر گامی موثر در راستای حفظ حقوق بهره بردار است.


در این راستا جلسات متعددی در کارگروه خدمات الکترونیک سازمان با حضور واحدهای مختلف برگزار شده و نظرات مشورتی گروه های تخصصی رشته های مختلف نیز اخذ گردیده است.


این سامانه مرحله آزمایشی خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته و برخی از مهندسان در رشته های مختلف به صورت آزمایشی مبادرت به تکمیل آن نموده اند که پس از رفع برخی از اشکالات جزیی همزمان با ولادت امام حسن عسکری(علیه السلام) از روز یکشنبه ۲۵ آذر ماه ۹۷ اجرایی خواهد شد.


گفتنی است برای پروژه های ثبت شده در قبل از سال ۹۷ در زمان مراجعه مالک و درخواست صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان، با دریافت مدارک مورد نیاز پرونده شناسنامه فنی و ملکی پروژه در کارتابل مهندسان مجری و ناظر ایجاد خواهد شد تا دفترچه اطلاعات ساختمانی به صورت الکترونیکی تکمیل شود، لذا از تاریخ ۲۵ آذر ماه ۹۷ و در زمان مراجعه مالک ، در صورتی شناسنامه به صورت فیزیکی تکمیل گردد که چک لیست ها به طور کامل و همراه با گزارش سه برگی با عنوان "فرم آخرین گزارش مرحله ای" از طریق سازمان به ایشان تحویل شده باشد ، در غیر این صورت مدارک ایشان ناقص تلقی می گردد و می بایست جهت اخذ راهنمایی لازم برای تکمیل دفترچه اطلاعات به صورت الکترونیکی به سازمان ارجاع داده شوند.


پروژه هایی که سال ۹۷ در سازمان ثبت می شود در زمان معرفی ناظران به مالک، همزمان پرونده الکترونیکی تکمیل شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز در کارتابل مجریان و ناظران ایجاد می شود که ایشان نیز می توانند در مدت زمان اجرای پروژه دفترچه اطلاعات ساختمانی پروژه را تکمیل نمایند.


پس از دریافت اطلاعات ارسال شده توسط مهندسان مجری و ناظر در سامانه صدور شناسنامه فنی و ملکی؛ در مرحله بعد، کارشناسان واحد صدور شناسنامه فنی و ملکی سازمان این اطلاعات را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود مغایرت، موارد به مهندسان مجری و ناظر جهت اصلاح  ارجاع می گردد و در غیر این صورت پس از تایید نهایی اطلاعات دریافتی ، شناسنامه فیزیکی در دو نسخه تهیه و صادر می شود که یک نسخه به مالک محترم و نسخه دیگر به شهرداری جهت صدور پایان کار تحویل می گردد.


شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست ؟

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر می گردد و در کلیه نقل و انتقالات ساختمانی همراه با نقشه های چون ساخت تحویل خریداران می گردد تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می نمایند مطلع شود.


در این شناسنامه چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و نیز ضوابط کیفیت فنی ساختمان قید می گردد.


مالکان محترم در حین اجرای ساخت و ساز باید دقت داشته باشند تا اصولی که در قانون بدان اشاره شده به نحو احسن طبق آیین نامه های موجود رعایت نمایند و در کل مراحل ساخت و ساز با مهندسان ناظر هماهنگ بوده و از لحاظ کیفیت و مطلوب بودن اجرا و مصالح ساختمانی مورد استفاده از ناظران مربوط تاییدیه کسب کنند تا در زمان اخذ شناسنامه فنی و ملکی نتیجه مطلوبی از ساختمان خود داشته باشند.


دانلود فیلم آموزشی
فرآیند تکمیل الکترونیکی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یک انجمن در شهر قم می باشد

      نظرات