گسترش صنایع کشاورزی یزد را با چالش مواجه می کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: گسترش صنایع در استان یزد هم به لحاظ مصرف حقابه کشاورزی و هم به لحاظ تاثیر آلودگی‌های زیست‌محیطی، کشاورزی یزد را با چالش مواجه می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به نقل از خبرنگار مهر ، نیره پورملائی در نشست کانون تفکر آب استان یزد اظهار داشت: گرچه استان یزد در حوزه صنعت و معدن توسعه چشمگیری یافته اما این توسعه یافتگی به قیمت بروز مشکلات متعدد در حوزه محیط زیست، کشاورزی و ... تمام شده است.

وی با بیان اینکه گسترش صنعت نیاز به آب دارد، عنوان کرد: در شرایط خشکسالی که استان یزد دارد، گسترش صنعت نیازمند بهره‌مندی منابع آبی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد یادآور شد: در طرح‌های زیست محیطی یکی از مهمترین مسائلی که همواره مطرح است، بحث تخصیص آب است و در استان یزد حوزه صنعت با تخصیص آب به خود، سایر بخش‌ها را دچار مشکل می‌کند.

پورملائی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که صنایع یزد با استفاده از حقابه چاه‌های کشاورزی گسترش یافته اند و این اقدام، نابودی آب و کشاورزی در سال‌های نه چندان دور را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: منطقی‌ترین راه این است که صنایع آبخواه به سمت سواحل ایران بروند و با استقرار در این مناطق شرایط بهتری را هم به لحاظ ایجاد اشتغال و هم به لحاظ زیست محیطی و تخصیص آب ایجاد کنند.

پورملائی تصریح کرد: اکنون بسیاری از مشاغل در شهرهای ساحلی ایران نابود شده در حالی که اگر صنایع آبخواه در این شهرها مستقر شوند، هم شرایط آب و هوایی و منابع آبی شهرهای مرکز کشور بهبود می‌یابد و هم رونق به اشتغال شهرهای ساحلی باز می گردد و هم هزینه های حمل و نقل تا بنادر برای صادرات محصولات و تولیدات کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من تمام پروژه‌های استان باید با اولویت بحران آب باشد و تخصیص بودجه در زمینه آب باید به جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز تعلق گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد همچنین استفاده از پساب تصفیه شده را مهم خواند و هزینه اصلی مصرف آب شرب را در تصفیه آب دانست. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات