‍ مساله آب بزرگ ترین چالش حوزه زیست پذیری در شهرهاست

‍ مساله آب بزرگ ترین چالش حوزه زیست پذیری در شهرهاست

دکتر بلوردی گفت: بحث آب آشامیدنی از یک سو و بالا آمدن سطح آب های زیرزمینی در هسته میانی و پایین رفتن سطح این آب ها در حلقه بیرونی شهرها که منجر به فرونشست می شود، چالشی جدی است.
وی با اشاره به رواج مصرف گرایی بیش از اندازه در سطح جامعه تصریح کرد: عدم توجه به ظرفیت های اقلیم و جغرافیا، و نگریستن به انرژی به عنوان منبعی بی پایان، منجر به مصرف دو برابری انرژی در ده سال اخیر شده است که آینده شهری را به شدت تهدید می کند.
عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، عدم توجه به نقش شهرها در پهنه جغرافیا را از دیگر معضلات زیست شهری برشمرد و اظهار داشت:  وجود صحرای عربستان در جنوب و صحرای سرد سیبری در شمال مانع  به وجود امدن کریدوری مناسب جهت تبادلات حمل و نقل شده است، در نتیجه پهنه جغرافیایی ایران و به همین ترتیب شهرهای ایران بهترین نقش را برای مبادلات تجاری حمل و نقل، ارتباطات و اطلاعات می باشد و این از دلایلی است که بازرگانی در ادبیات داستانی ما نقش برجسته ای دارد.
دکتر بلوردی با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع آب بر همچون فولاد بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشور و بدون توجه به مشکل جدی منابع اب ، اشتباهی جبران ناپذیر است خاطرنشان کرد: امید بستن به انتقال آب خلیج فارس برای رفع مشکل کم آبی، منجر به عدم توجه به  حجم انبوه نمک آبی خواهد شد که در آینده ای نه چندان دور زیست پذیری شهرها را با چالشی اساسی مواجه خواهد کرد.
وی در ادامه عدم تامین منابع مالی پایدار برای اداره شهرها را از دیگر معضلات پیش روی شهرنشینی عنوان کرد و گفت: کمیسیون های ماده ۵ و ۱۰۰ و کارگروه امور زیربنایی و شهری بلافاصله پس از تصویب طرح ها، از کارکرد اصلی خود که کمک به وضعیت طرح ها در سطح خرد است خارج شده و به سمت محلی برای تامین منابع مالی برای اداره شهر تغییر هویت داده است.
ایشان در ادامه ، عدم تامین منابع مالی پایدار برای اداره شهرها را به عنوان چالشی دیگر یاد کردند که این معضل باعث می گردد که بلافاصله بعد از تصویب طرح های شهری کمیسیون ماده ۵ ، کمیسیون ماده ۱۰۰ کارگروه امور زیربنایی و شهربازی از کارکرد اصلی خود که کمک به بهبود وضعیت طرح ها در سطح خورد خارج شده و به سمت محلی برای تامین منابع مالی برای اداره شهر تبدیل شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه این مجموعه از رویکرد گفتگو و تعامل با دانشگاه استقبال می کند، اظهارامیدواری کرد با تعمیق این تعامل، گام های مثبت و موثری در بهبود زیست شهری حاصل شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان

    اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات