‍‍ رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی در مشهد مطرح کرد: استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان راهکار توسعه پایدار

‍‍ رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی در مشهد مطرح کرد: استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان راهکار توسعه پایدار


‍‍ رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی در مشهد مطرح کرد:
استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان راهکار توسعه پایدار
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی  گفت: استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان راهکار پیشگیری از اتلاف سرمایه  و موجب توسعه پایدار است.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه پنجمین همایش فن آوری های نوین صنعت ساختمان، محمد شکرچی زاده در آئین افتتاح همایش فناوری های نوین صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان های بلند مرتبه با بیان این مطلب بر ضرورت مدیریت دارائی ها تاکید کرد و گفت: شالوده مهندسی ما برای ساخت و سازهای جدید است و از ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان ۲۱ مبحث برای این ساخت و سازهاست.
وی ادامه داد: مبنای تشکیل و اقدامات و برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز برمبنای ساخت و سازهای جدید است در حالی که ساختمان های ساخته شده سرمایه های هنگفتی است که در معرض اضمحلال است و سرویس دهی مناسب می تواند بهره وری آن ها را افزایش دهد و از استهلاک زودهنگام ساختمان ها جلوگیری کند.
شکرچی زاده با بیان این که فرسودگی ساختمان ها و سرمایه ها به دلایل ساخت ضعیف و بهره برداری ناصحیح است، تصریح کرد: این موضوع را باید در مقیاس خرد و کلان در دستور کار قرار دهیم و مدارک فنی نیز طراحی کنیم و شرکت ها نیز به این موضوعات ورود پیدا کنند.
وی یادآورشد: باید مسئولان نیز به این موضوعات آشنا شوند و به اهمیت آن پی ببرند، چون مسئولان به دلیل نظام ارزشیابی ما علاقه دارند و پروژه های جدید را آغاز کنند.
شکرچی زاده با اشاره به ضرورت تاب آوری اظهار کرد: تاب آوری تنها مربوط به حوادث طبیعی نیست بلکه رابطه تنگاتنگی بین کاهش خطرپذیری و تاب آوری وجود دارد و مجموع این موارد از عوامل توسعه پایدار است.
وی ادامه داد: ارزیابی ها نشان می دهد در تاب آوری دچار نقص هستیم و مواردی مانند زلزله سرپل ذهاب و پلاسکو نشان داد با شرایط مطلوب تاب آوری فاصله داریم.
شکرچی زاده افزود: دراین زلزله با توجه به این که ۶۰ درصد ساختمان ها سالم ماندند نشان دهنده این بود که مسیرانتخابی درست بوده اما باید به کار سرعت دهیم، علاوه براین شرایط اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرد چرا که در این حوادث بی اعتمادی بین مردم جامعه و دولت ایجاد کرد.
وی بر ضرورت توجه به تاب آوری ساختمان های ساخته شده در گذشته اظهار کرد: ساختمان پلاسکو به دلیل عدم تاب آوری در برابر بار آتش فرو ریخت و طی حدود ۴۰ سال این ساختمان در برابر بارباد، بار ثقلی و بهره برداری سر پا بود.
گفتنی است همایش فناوری های نوین صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان های بلند مرتبه طی روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفند در محل برج سپید مشهد در حال برگزاری است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات